نرم افزارحسابداری صدگان

یک سوال غیر فنی از حسابرسان(۳)

0 749

حسابداراپ

یک موسسه حسابرسی معتبر، صورت‌های مالی شرکت آلفا برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ماه ۱۳۸۸ را در آبان ماه ۱۳۸۹ حسابرسی می‌کند. مجمع عمومی عادی سالانه شرکت آلفا برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ماه ۱۳۸۸، در تیر ماه ۱۳۸۹ تشکیل یافته و پس از قرائت گزارش بازرس قانونی، صورت‌های مالی شرکت تصویب شده است.

در مجمع عمومی عادی سالانه شرکت آلفا که در تیر ماه ۱۳۸۸ تشکیل یافته، کلیه اعضای هیات مدیره قبلی عوض شده اند و در حال حاضر (آبان ماه ۱۳۸۹)، در هیات مدیره جدید، هیچ‌کدام از اعضای هیات مدیره قبلی وجود ندارند.

صورت‌های مالی سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ماه ۱۳۸۸ توسط کلیه اعضای وقت هیات مدیره امضا و تایید شده است. حال، موسسه حسابرسی يادشده که بنا به درخواست اعضای هیات مدیره جدید، صورت‌های مالی سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ماه ۱۳۸۸ شرکت آلفا را حسابرسی می‌کند، در نظر دارد که تاییدیه مدیران را از هیات مدیره شرکت اخذ كند.

هیات مدیره فعلی حاضر نیست که تاییدیه مدیران را امضا كند زیرا کلیه موارد مندرج در تاییدیه مدیران مربوط به صورت‌های مالی است که هیات مدیره قبلی مسوول آن بوده و آن را تایید و تصویب كرده است.تاییدیه مدیران نسبت به صورت‌های مالی سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ماه ۱۳۸۸ توسط چه کسانی باید امضا شود؟ لازم به توضیح است که بيشتر اعضای قبلی هیات مدیره سهام خود را در شرکت فروخته و در دسترس نيستند یا اگر هم در دسترس باشند، به احتمال زیاد دلیلی برای قبول تعهدی که دیگر به آنها مربوط نمی‌شود، ندارند.

در اینجا تکلیف حسابرس در رابطه با اخذ تاییدیه مدیران چیست؟ آیا می‌تواند به طور كلي از آن صرف نظر کند؟ آیا باید موضوع را در گزارش حسابرسی خود درج كند؟ در صورتی که موضوع را در گزارش حسابرسی خود درج کند، اثر آن بر روی اظهار نظر حسابرسی او چه خواهد بود؟

گارو هوانسيان‌فر

 عضو پیوسته انجمن حسابداران خبره مدیریت انگلستان

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.