نرم افزارحسابداری صدگان

مهلت پلمب دفاتر قانونی جهت عملکرد ۱۴۰۳ + راهنمای پلمب

0 607

حسابداراپ

مهلت پلمب دفاتر قانونی جهت عملکرد سال مالی ۱۴۰۳، تا پایان اسفندماه ۱۴۰۲ است.

پندار سیستم

اخذ پلمب دفاتر، یکی از موضوعات مهمی است که تمامی شرکت‌ها تا قبل از شروع سال جدید، موظف به انجام آن هستند. در غیر این صورت، به دلیل عدم اخذ دفاتر در موعد مقرر، مشمول جریمه مالیاتی سنگین خواهند شد.

تهیه دفاتر پلمب، یکی از وظایف مهم مدیران شرکت‌ها برای هر سال مالی است. سال مالی شرکت‌ها در اساس‌نامه آن‌ها درج شده است که با ثبت نام پلمب دفاتر قانونی، عملکرد مالی خود را در آن ثبت می‌کنند (معمولا شروع سال مالی را اول فروردین انتخاب می‌کنند).

پلمب دفاتر قانونی یعنی چه؟

پلمب به این معناست که دفاتر قانونی -که برای درج مراودات مالی شرکت‌ها و تجار، تهیه می‌شوند- توسط نماینده اداره ثبت شرکت‌ها امضا و مهر شده باشد. به این جهت که فعالیت اقتصادی تجار و شرکت‌ها تحت نظر قرار گرفته شود و شفافیت مالی وجود داشته باشد و در صورت بروز اختلافات حساب، بتوان به آن دفاتر مراجعه کرد. به همین دلیل، مراجع قانونی برای آن سندیت قائل هستند و عدم تکمیل آن را متضمن هزینه و جریمه قرار داده‌اند.

همه شرکت‌ها حتی اگر فعالیتی نداشته باشند، باید جهت مشخص کردن عملکرد مالی خود پلمب دفاتر قانونی خود را تکمیل کنند. در زمان تکمیل این دفاتر تاجر باید همه اموال و دارایی‌های منقول، غیرمنقول و دیون مطالبات سال قبل خود را با جزئیات اعلام، ثبت و امضا کند.

چه افرادی مکلف به پلمب دفاتر هستند؟

کلیه اشخاص حقوقی و حقیقی که در گروه اول موضوع ماده ۲ آیین‌نامه اجرایی ماده ۹۵ قانون مالیات‌های مستقیم قرار می‌گیرند مکلف به تهیه و پلمب دفاتر قانونی موضوع قانون تجارت هستند.

طبق ماده ۲ این آیین‌نامه اشخاص ذیل از لحاظ انجام تکالیف موضوع این آیین نامه جزو مؤدیان گروه اول محسوب می‌شوند.

۱- کلیه واردکنندگان و صادرکنندگان.

۲- صاحبان کارخانه‌ها و واحد‌های تولیدی و بهره برداران معادن دارای پروانه بهره برداری از وزارتخانه‌ها یا مراجع ذیربط.

۳- صاحبان هتل‌های سه ستاره و بالاتر.

۴- صاحبان بیمارستان ها، زایشگاه ها، درمانگاه ها، کلینیک‌های تخصصی.

۵- صاحبان مشاغل صرافی.

۶- صاحبان فروشگاه‌های زنجیره‌ای دارای مجوز فعالیت از وزارتخانه و یا مراجع ذیربط.

۷- صاحبان مؤسسات حسابرسی، حسابداری و دفترداری، خدمات مالی و ارائه دهندگان خدمات مدیریتی، مشاوره ای، انفورماتیک و طراحی سیستم.

۸- صاحبان مؤسسات حمل و نقل موتوری، زمینی، دریایی و هوایی اعم از مسافری و یا باربری.

۹- سایر صاحبان مشاغل و حرفی که درآمد ابرازی (فروش کالا یا فروش توأم کالا و ارائه خدمت) بر اساس اظهارنامه مالیاتی عملکرد دو سال قبل (اظهارنامه تسلیمی خرداد ماه هر سال مبنای تعیین گروه بندی سال بعد از تسلیم اظهارنامه عملکرد می‌باشد. به عنوان مثال، مبلغ فروش و سایر درامد‌های مندرج در اظهارنامه مالیاتی عملکرد سال ۱۳۹۷ مبنای گروه بندی سال ۱۳۹۹ می‌باشد) یا آخرین درآمد قطعی شده (فروش کالا یا فروش توأم کالا و ارائه خدمت) آن‌ها بیش از مبلغ پنجاه و پنج میلیارد ریال باشد. (مشروط به ابلاغ برگ قطعی حداکثر تا پایان دی ماه سال قبل به شخص مؤدی یا نماینده قانونی وی)

پلمب دفاتر قانونی از چه طریقی انجام می‌شود؟

بعد از اینکه شرکتی تاسیس و ثبت شد، اولین اقدامی که باید انجام دهد پلمب دفاتر است.

اشخاص می‌توانند پس از ورود به سایت https://irsherkat.ssaa.ir  وارد بخش پذیرش اظهارنامه پلمب دفاتر قانونی شوند و مرحله به مرحله براساس آخرین آگهی تغییرات اطلاعات را وارد کنند. در مرحله آخر باید از امضای الکترونیک استفاده شودکه از دو طریق سخت‌افزاری و نرم‌افزاری قابل استفاده است..

در واقع همه صفحات دفاتر قانونی شرکت شماره‌گذاری می‌شود و شماره‌ها در سامانه مرجع ثبت شرکت‌ها که تحت نظارت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور قرار دارد، وارد شده و در نهایت مهر اداره ثبت شرکت نیز درج می‌شود.

امکان دست بردن در این صفحات و جابجایی آن وجود ندارد. شرکت باید در پایان هر سال مالی، دفاتر را به اداره مالیات ارائه دهد. حتی اگر شرکت فعالیتی نداشته باشد و همه صفحات سفید باشد نیز باید پلمب دفاتر انجام شود. بنابراین، پلمب دفاتر قانونی در هر صورت الزامی است.

مهلت پلمب دفاتر قانونی سال مالی ۱۴۰۳

آخرین مهلت مقرر جهت پلمب دفاتر سال مالی ۱۴۰۳، تا پایان اسفندماه سال جاری (۲۹/ ۱۲/ ۱۴۰۲) است. پلمب دفاتر از ۱۵ آذر ماه آغاز شده و از آن تاریخ با داشتن امضاء الکترونیکی امکانپذیر است.

توصیه می‌شود با توجه به فرآیند بعضا طولانی پلمب دفاتر قانونی، زودتر برای این کار اقدام شود.

انتهای پیام/

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.