نرم افزارحسابداری صدگان

تمركز استاندارد جدید انجمن حسابداران رسمی آمریكا بر حسابرسی مبتنی بر ریسك

0 1,097

حسابداراپ

هیأت استانداردهای حسابرسی انجمن حسابداران رسمی آمریكا با انتشار استاندارد جدیدی در زمینه‌ی ارزیابی ریسک در حسابرسی، اهمیت تمرکز حرفه‌ی حسابرسی بر حسابرسی مبتنی بر ریسک را بیش از پیش آشكار ساخت.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی جامعه‌ی حسابداران رسمی ایران به نقل از نشریه‌ی «جورنال آو اکانتنسی»، بیانیه‌ی استاندارد حسابرسی (SAS) شماره‌ی ۱۴۵، شناخت واحد مورد رسیدگی، محیط آن و ارزیابی ریسك تحریفات بااهمیت را با ساده‌ترین اصطلاحات طراحی كرده است تا به حسابرسان کمک نماید تعیین کنند، کدام حوزه‌ها بیش‌ترین میزان ریسك تحریف بااهمیت و بیش‌ترین زمان انجام فرآیند رسیدگی را به خود اختصاص می‌دهند. یکی از عوامل محرک تدوین این استاندارد، وجود نقص در روش‌های ارزیابی ریسک حسابرس است که توسط برنامه‌های نظارتی در ایالات متحده‌ی آمریكا و سراسر جهان مشخص شده است.

پندار سیستم

استاندارد جدید بر افزایش الزامات و رهنمودها برای شناسایی و ارزیابی ریسك تحریفات بااهمیت، به ویژه درک سیستم کنترل داخلی واحد مورد رسیدگی و ارزیابی ریسک کنترلی، طراحی شده است. این استاندارد همچنین:

  • شامل راهنمایی گسترده در مورد استفاده از فناوری اطلاعات و در نظر گرفتن کنترل‌های عمومی فناوری اطلاعات است.
  • شامل تجدید نظر در تعریف ریسک قابل ملاحظه است.
  • شامل یک الزام جدید برای ارزیابی جداگانه‌ی ریسک ذاتی و ریسک کنترلی است.
  • شامل رهنمود جدیدی در زمینه‌ی به كارگیری تردید حرفه‌ای است.
  •  شامل الزام جدیدی در نوبت اجراست که برای ارزیابی کامل بودن شناسایی طبقات قابل ملاحظه‌ی معاملات، مانده حساب‌ها و افشا توسط حسابرسان، در نظر گرفته شده است.

جنیفر برنز، حسابرس ارشد انجمن حسابداران رسمی آمریكا در این‌باره اذعان كرد، ارزیابی ریسک حسابرس تقریباً تمام بخش‌های حسابرسی را هدایت می‌کند، در نتیجه در مرکز کیفیت حسابرسی قرار دارد. بیانیه‌ی استاندارد شماره‌ی ۱۴۵ با ارائه‌ی شفافیت و راهنمایی بیش‌تر در زمینه‌ی شناسایی و ارزیابی ریسك تحریفات بااهمیت، ضمن در نظر گرفتن ماهیت در حال تغییر كسب وكارهای تجاری ، از كیفیت عملکرد حسابرسی پشتیبانی می‌کند. بیانیه‌ی استاندارد شماره‌ی ۱۴۵ برای حسابرسی صورت‌های مالی منتهی به ۱۵ دسامبر ۲۰۲۳ یا پس از آن، اعمال می‌شود.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.