نرم افزارحسابداری صدگان

مجازات فرار از مالیات

7 1,259

حسابداراپ

بر این اساس افرادی که به قصد فرار از مالیات عالماً و عامداً معاملات و قراردادهای خود را برخلاف واقع با نام دیگران، یا معاملات و قراردادهای مؤدیان دیگر را به نام خود تنظیم کنند نیز مجرم شناخته می شوند.

.

در پی تصویب لایحه قانون مالیات‌های مستقیم فرار مالیاتی و عدم ارائه اظهارنامه جرم محسوب شده و مرتکبین در دادگاههای عمومی محاکمه و به حبس تعزیری از سه ماه تا دو سال محکوم خواهند شد.

.

به گزارش ایسنا، در پی تصویب لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم برخی اقدامات مودیان جرم مالیاتی محسوب می‌شود و مرتکبین در دادگاه‌های عمومی محاکمه و به حبس تعزیری از سه ماه تا دو سال محکوم خواهند شد.

.

بر این اساس هر شخص که به قصد فرار از پرداخت مالیات، اسناد و مدارک خلاف واقع تنظیم و به آن استناد و یا مبادرت به اختفای فعالیت اقتصادی خود و کتمان درآمد حاصل از آن را کند مجرم محسوب می‌شود.

.

همچنین هر شخصی که بنا به قانون مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی بوده و در سه سال متوالی از تسلیم اظهارنامه مالیاتی حاوی اطلاعات درآمدی و هزینه ای مربوط خودداری کند و یا به موجب مقررات این قانون و یا قانون مالیات بر ارزش افزوده مکلف به وصول کسر و ایصال مالیات مؤدیان دیگر شده و مالیات مزبور را در مواعد قانونی به سازمان امور مالیاتی کشور ایصال نکند مجرم خواهد بود.

پندار سیستم

.

بر این اساس افرادی که به قصد فرار از مالیات عالماً و عامداً معاملات و قراردادهای خود را برخلاف واقع با نام دیگران، یا معاملات و قراردادهای مؤدیان دیگر را به نام خود تنظیم کنند نیز مجرم شناخته می شوند.

.

به علاوه افرادی که مانع از دسترسی مأموران مالیاتی به اطلاعات مالیاتی خود یا اشخاص ثالث شوند و یا از انجام تکالیف قانونی مبنی بر ارسال اطلاعات مالی موضوع ماده ۱۶۹ مربوط به مالیات مکرر به سازمان امور مالیاتی کشور خودداری کنند و این امر منجر به زیان وارده به دولت شود نیز مجرم خواهند بود.

.

بر این اساس در مورد اشخاص حقوقی مدیرعامل و اعضای هیأت مدیره شخص حقوقی، متفقاً یا منفرداً مشمول احکام این ماده خواهند بود.

.

بنا به این گزارش مجازات شروع به جرم مالیاتی از سه ماه تا یکسال حبس تعزیری است . بنابراین هر شخص که قصد ارتکاب جرمهای مالیاتی را داشته باشد و شروع به اجرای آن کند ، چنانچه قبل از کشف جرم به میل خود آن را ترک کرده و اسناد و مدارک ملاک تشخیص مالیات را اصلاح نماید تعقیب کیفری نخواهد شد اما بعد از کشف جرم، به مجازات شروع به جرم مالیاتی فوق محکوم خواهد شد، مگر آنکه در جریان تعقیب کیفری و قبل از صدور حکم قطعی با اقاریر و راهنمائی های خود موجب استیفای حقوق دولت شود که در این صورت استحقاق تخفیف مجازات را خواهد داشت.

.

بنا به اعلام سازمان امور مالیاتی کشف جرم موضوع این ماده از طریق سازمان امور مالیاتی کشور و دستگاه‌های اجرایی نظارتی امکان پذیر خواهد بود.

.

محل تبلیغ شما

7 نظرات
  1. mohamad می گوید

    من پارسال درخواست مفاصا دادم ولي هنوز نرفتم بگيرم، يعني من هم مشمول اين قانون هستم؟

  2. مدیر سایت می گوید

    باسلام و احترام
    اين شرايط درلايحه اصلاحي قيد شده كه درمجلس دردست بررسي است.

  3. mohamad می گوید

    سلام
    من شش سال پيش جواز كسب گرفتم ولي كمتر از يكسال كار كردم و هنوز هم جواز رو باطل نكردم و از همون شش سال پيش هم پرونده مالياتي دارم / تا حالا هم اظهار نامه ندادم / پارسال رفتم و گفتم كه اينجورياست و گفتند ۲ هفته ديگه مفاصا بگير ولي من ترسيدم برم دستم بند شه / به نظر شما چه کاری باید انجام دهم ، اينا جريمه هاشون چجوريه؟
    يكي بود تو محل كارم كه باهم كارد و پنير بوديم ، اگه برگه مالياتي رو به اون ابلاغ كرده باشن و به من نگفته باشه تاريخ ابلاغش چجوريه؟ ميتونم ازش شكايت كنم؟
    البته قبلش هم دنبال مجوز يك كار ديگه بودم و همه كاراش رو كردم و پرونده اش رو هم تشكيل دادم ولي دو سه ماه بعد تعطيلش كردم و به جواز گرفتن نكشيد ولي برگه اش هنوز تو داراييه! اون رو چه كارش كنم؟
    لطفا من رو راهنمايي كنيد

  4. حامد می گوید

    سلام
    وقت بخیر
    ضمن تشکر از اطلاع رسانی خوبتون.

    من می خواستم یک شرکت بازاریابی شبکه ای ثبت کنم ، این کار رو سپردم به یک موسسه ، ایشون هم به جای ثبت یک شرکت بازاریابی شبکه ای فقط یک شرکت سهامی خاص ثبت فرمودن ! بعد از این ماجرا حدود دو سه سال هست که شرکت ثبت شده در صورتی که اون چیزی که من می خواستم نبود و تا کنون هیچ جایی تشکیل پرونده نشده از جمله اداره مالیات !
    آیا این مورد فرار از مالیات محسوب می شود !؟

  5. مدیر سایت می گوید

    با سلام و احترام
    اگر صرفا موضوعات قانوني مدنظر شما باشد ، لازم بوده بعد از ثبت به سازمان امورمالياتي مراجعه و تشكيل پرونده دهيد و چنانچه درطول دوره ي مالي كاركردي نداشته ايد اين موضوع را به سازمان منعكس كنيد.
    به هرحال موضوعات اين پست مربوط به اصلاحيه اي است كه هنوز مصوب نشده و به هرحال فرار مالياتي نياز به اثبات كسب درآمد و عدم گزارش آن دارد.
    موفق باشيد.

  6. حبیب زیّانی می گوید

    با سلام و احترام
    یک سال استکه شرکتی را ثبت کرده ام ولی تاکنون از آن استفاده ای نکرده ام آیا باید اظهارنامه یا چیزی شبیه آن را پیگیری کنم و اصولا چه باید بکنیم که شفافیت مالیاتی داشته باشم
    با تشکر

  7. علي می گوید

    با سلام و دعای خیر
    اگر هیچگونه فعالیت مالی و پولی نداشته اید در حال حاضر قانونا” نیازی به هیچگونه ابراز و یا اعلامی ندارید . اما از نظر شکلی بهتر این است که با مراجعه به امور مالیاتی مربوطه ضمن تشکیل پرونده و ثبت نام های مقرر جهت استفاده احتمالی از عنوان شرکت در آینده با مشکلی مواجه نشوید .
    موفق باشید /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.