نرم افزارحسابداری صدگان

نرخ مبادله‌ای مبنای ارز بودجه

0 907

حسابداراپ

سخنگوی مرکز مبادلات ارزی در مورد امکان مبنا قرار دادن نرخ ارز در این مرکز در تدوین بودجه سال آینده معتقد است که با توجه به تعمیق بازار ارز از طریق مرکز مبادلات ارزی و مبنا قرار گرفتن نرخ مبادله‌ای برای قیمت‌گذاری و تسویه در کشور، قانون‌گذار در تنظیم بودجه سنواتی می‌تواند به عنوان یک راهکار اساسی نرخ مبادله‌ای را مبنای بودجه‌ریزی خود قرار دهد.

.

صمد کریمی با اشاره به آخرین وضعیت معاملات در این مرکز، از اختصاص ۲۷ هزار دلار ارز دانشجویی، سرنوشت عرضه ارز پتروشیمی‌ها در اتاق مبادلات ارزی و رهبری بازار ارز سخن گفت و اعلام کرد: نرخ مبادله‌ای در آینده نه چندان دور مبنای قیمت‌گذاری کالاها و خدمات و همچنین صورت‌های مالی و دارایی‌ها در کشور خواهد بود.

.
صمد کریمی در گفت و گوی مشروح خود با خبرگزاری مهر با بيان اینکه «با گذشت ۵۳ روز از راه‌اندازی مرکز مبادلات ارزی، ثبت سفارش‌های پذیرفته شده از مرز ۷۱۰۰ فقره عبور کرده است» افزود: «متوسط نرخ دلار در این مرکز، ۲۵۰۰ تومان است که ضریب تغییرات آن، ۷/۲ درصد است. البته مرکز مبادلات ارزی ابتدا کار خود را با گروه‌های ۳ تا ۵ اولویت‌بندی‌های کالایی آغاز کرد و بعد از آن به تدریج اولویت‌های ۶ و ۷ را نیز اضافه کرده و تحت پوشش خود قرار داد.» او در مورد «اولویت ۸ گروه‌های واردات کالا» نیز گفت: گروه کالایی۸ از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال غربالگری است و پس از اعلام فهرست نهایی و پس از تايید مقامات بانک مرکزی، نسبت به تامین ارز آن در اتاق مبادلات ارزی اقدام خواهد شد.

پندار سیستم

.
ارز دانشجویی حداکثر ۲۷ هزار دلار
سخنگوی مرکز مبادلات ارزی در ادامه با اشاره به اقدامات بانک مرکزی برای تامین ارز دانشجويان افزود: علاوه بر تامین نياز ارزی واحدهای تولیدی اولویت ۳ تا ۷، بانک مرکزی اقدام به ارائه خدماتی به دانشجويان، بیماران و مسافران کرده است؛ به نحوی که با توجه به مشکلاتی که بر سر راه دانشجويان غیر بورسیه (مقطع فوق لیسانس و بالاتر) برای تامین ارز قرار گرفته بود، روز گذشته توافقات جدیدی با مسوولان بانک تجارت و بانک مرکزی انجام شده است که بر اساس آن، مدت زمان دريافت ارز دانشجويان غیربورسیه، کارشناسی ارشد و مقاطع تحصیلی بالاتر از آن، به کمتر از ۱۵ روز تقلیل يابد. او حداکثر ارز اختصاصی به دانشجويان بورسیه با نرخ مرجع و دانشجويان غیربورسیه با نرخ اتاق مبادله‌ را ۲۷ هزار دلار در سال ذکر کرد و گفت: از این میزان ۱۲ هزار دلار آن برای هزینه اقامت و ۱۵ هزار دلار آن برای شهریه سالانه آنها در نظر گرفته شده است. به گفته وی با توجه به توافقات انجام شده، بانک تجارت نسبت به دريافت معادل ريالی از دانشجويان غیربورسیه و بورسیه اقدام کرده و پس از ارسال آمار تجمعی و همچنین تودیع مبالغ ريالی بانک مرکزی، نسبت به تامین اسکناس (ارز) به دانشجويان در اسرع وقت اقدام کند. او اضافه کرد: مقرر شده است که بانک تجارت شعب بیشتری را براي ارائه خدمات به دانشجويان اختصاص دهد. اما اگر مشکلاتی در فرآیند تخصیص ارز به دانشجويان غیربورسیه و بورسیه وجود داشته باشد، افراد می‌توانند موضوع را به روابط عمومی بانک مرکزی به شماره تلفن گويای ۲۹۹۵۴۸۵۵ يا مرکز مبادلات ارزی کشور انعکاس دهند.

.
تعهدات قبلی
کریمی در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص تعهدات قبلی و تصمیم بانک مرکزی برای این تعهدات گفت: در قبال تعهداتی که تمام يا بخشی از آنها به بانک کارگزار خارجی يا فروشنده خارجی توسط بانک‌های گشایش‌کننده پرداخت نشده يا با مشتری تسویه‌حساب انجام نگرفته و همچنین کالا ترخیص نشده است، تصمیم‌گیری لازم از سوی بانک مرکزی انجام شده است. به طوری که در آینده‌ای نزدیک يا طی روزهای آینده، در خصوص گروه‌های کالایی ۱ تا ۷، بخشنامه مربوطه به بانک‌های عامل ابلاغ و اطلاع رسانی لازم در این زمینه انجام خواهد شد.

.
نوسان ارزی کنترل شد؟
سخنگوی مرکز مبادلات ارزی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه «آيا این مرکز هم‌اکنون به هدف کنترل بر نوسانات شدید نرخ ارز رسیده است؟» گفت: مرکز مبادلات ارزی کشور با هدف حمایت از بخش تولید و تامین نيازهای ارزی وارداتی گروه‌های ۳ تا ۷ و همچنین برخی از کالاهای مربوط به گروه ۲ شامل تجهیزات پزشکی راه‌اندازی شده است. هدف دیگر مرکز نیز، مدیریت و کنترل بازار با کنترل نوسانات شدید نرخ ارز است که مرکز به این هدف نایل شده است.
او افزود: همگرایی بین نرخ بازار غیررسمی با نرخ مبادله ‌این نیز تحقق يافته است. با توجه به حضور بانک‌های عامل در مرکز و جلسات برگزار شده با آنها، مشتريان ۱۴ بانک موفق به حمل کالا به سمت کشور از کشورهای خارجی شده اند و برخی از کالاهایی که از طریق مرکز، تامین ارز شده‌اند، در مرحله حمل يا در مبادی ورودی گمرک‌ها قرار دارند، برخی دیگر نیز ترخیص شده‌اند. کریمی خاطرنشان کرد: در آینده با تقویت بردار عرضه در مرکز مبادلات ارزی کشور از یک سو و مدیریت تقاضای ارز از سوی دیگر، شاهد ثبات بیشتر در بازار ارز کشور و همچنین سایر بازارها شامل بازار کالا و خدمات، بازار پول و سرمایه و بازار طلا و کار خواهیم بود. این روند حکایت از این دارد که وجوه ارزی توسط بانک گشایش‌کننده که همان بانک ایرانی است، به بانک کارگزار خارجی و فروشنده خارجی پرداخت شده است.

.
فروش ارز حاصل از صادرات
سخنگوی مرکز مبادلات ارزی در ادامه با اشاره به تعیین مکانیزمی برای فروش ارز حاصل از صادرات در مرکز مبادلات ارزی افزود: صادرکنندگان گروه پتروشیمی منتظر تصمیمات نهایی دولت و کمیته‌های مربوطه در خصوص مکانیزم نرخ ارز و نرخ مربوطه در مرکز مبادلات ارزی هستند.
کریمی اضافه کرد: بانک مرکزی متولی امور پولی و ارزی کشور و نرخ ارز است و به جز کالاهای اساسی و دارو، برای سایر کالاها شامل گروه‌های ۳ تا ۷ و بخش خدمات شامل خدمات مسافری، ارز دانشجویی و بیماران که به نرخ مبادله‌ای است، تصمیم گیری می‌کند. او خاطرنشان کرد: نرخ مبادله‌ای در آینده نه چندان دور مبنای قیمت‌گذاری کالاها و خدمات و صورت‌های مالی و دارایی‌ها در کشور خواهد بود.
کریمی در پاسخ به این سوال که «برخی از صادرکنندگان اعلام کرده‌اند که ارز حاصل از صادراتشان باید به نرخ ۳ هزار تومان در اتاق مبادلات ارزی توسط دولت خریداری شود؛ آيا بانک مرکزی این نرخ را قبول دارد؟» پاسخ داد: نرخ ارز براساس روند متغیرهای کلان اقتصادی و همچنین متغیرهای غیراقتصادی و تحولات ارزی در بازارهای جهانی، از سوی بانک مرکزی از طریق مرکز مبادلات ارزی کشور راهبری می‌شود. بر این اساس، هدف سياستگذار پولی و ارزی کشور، یکسان سازی نرخ ارز است و از این رو، نرخ‌های دیگر مورد تائید بانک مرکزی نیست.

.
نحوه قیمت‌گذاری در مرکز مبادلات
او در مورد نحوه این قیمت‌گذاری در مرکز مبادلات ارزی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه عمده تامین مالی تجارت و پروژه‌های کشور از طریق بازار بین بانکی يا مرکز مبادلات ارزی کشور تامین می‌شود و سهم بازار غیررسمی در تامین نيازهای ارزی کشور رقم بالایی نیست؛ بنابراین قیمت‌گذاری نرخ ارز از سوی بانک مرکزی در راستای ایجاد تراز تجاری، رشد اقتصادی، حفظ اشتغال و همچنین ارزش پول ملی صورت می‌گیرد.
کریمی اضافه کرد: با فرض حفظ شرایط موجود، ما در آینده شاهد نوسانات شدید نرخ در بازار ارز کشور نخواهیم بود؛ چراکه بانک مرکزی درصدد آن است که براساس تصمیمات جدید ارزی خود و براساس اطلاعات ذی قیمتی که در نرخ ارز وجود دارد، الگوی سرمایه گذاری، مصرف، واردات، صادرات و پس انداز جدیدی را در اقتصاد ایران مدیریت کند تا بر اساس آن، کشور به سمت رشدهای بالای اقتصادی و اقتصاد بدون نفت حرکت کند. او در مورد اینکه مرکز مبادلات چه زمانی رهبری بازار ارز را در دست می‌گیرد گفت: بعد از اینکه مرحله تثبیت در بازار ارز به صورت کامل رخ داد و همچنین سیستم بانکی با همکاری شبکه صرافان مجاز، موفق به پوشش عمده تقاضای ارز در کشور شد، یکسان سازی نرخ ارز به راحتی رخ خواهد داد و آنگاه رهبری بازار ارز در دستان مرکز مبادلات ارزی قرار خواهد گرفت.

.
آینده نرخ ارز
کریمی در پاسخ به این سوال که «آینده نرخ ارز چگونه خواهد بود» گفت: مسائل اقتصادی، بانکی و مالی بسيار پیچیده هستند و به دلیل اینکه شرایط بیرونی و محیطی مرتبا و به صورت پويا در حال تغییر است، از این رو ما به عنوان بانک مرکزی در صدد آن هستیم تا با توجه به روند متغیرهای کلان اقتصاد کشور و همچنین روند نرخ ارز در بازارهای جهانی، به فرض خنثی بودن شوک‌های خارجی، نرخ ارز را در دامنه محدودی کنترل کنیم و با حمایت از بخش تولید و صادرات، به سمت اقتصاد بدون نفت حرکت کنیم. سخنگوی مرکز مبادلات ارزی اضافه کرد: اعتقاد داریم حرکت به سمت اقتصاد بدون نفت سبب تقلیل معنادار آثار شوک‌های خارجی بر اقتصاد کشور شده و اقتصاد ایران را از آسیب‌های جدی مصون می‌دارد.

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.