نرم افزارحسابداری صدگان

بخشنامه‌ جدید ارزی برای صادرکنندگان

0 781

حسابداراپ

یک مقام مسئول در اتاق مبادلات ارزی می‌گوید: به تازگی بخشنامه‌ای صادر شده است که بر مبنای آن، اگر صادرکنندگان ارز خود را در اتاق مبادلات ارزی ارایه نکنند، از معافیت مالیاتی برخوردار نخواهند بود.

.

به گزارش خبرنگار مهر، بعد از کش و قوس‌های فراوان بر سر ضرورت ارایه ارز حاصل از صادرات در اتاق مبادلات ارزی، بالاخره صادرکنندگان موافقت کردند که ارز حاصل از کار و تلاش خود را به قیمتی که هر روز، بانک مرکزی اعلام می‌کنند، به دولت بفروشند.

.

فارغ از اینکه این توافقات تاکنون اجرایی شده است یا خیر، هر روز صادرکنندگان کشور با بخشنامه یا قانونی جدید از سوی دولت مواجه هستند که به نظر می‌رسد کمی آنها را از دسترسی به اهداف تعیین شده صادرات غیرنفتی که بر مبنای آن، برابری واردات و صادرات هدفگذاری شده است، دور می‌کند.

.

عرضه ارز صادراتی در اتاق مبادلات، شرط برخورداری از معافیت مالیاتی

در همین حال، یکی از مسئولان اتاق مبادلات ارزی در گفتگو با خبرنگار مهر اعلام می‌کند که دولت به تازگی بخشنامه‌ای داشته است که بر مبنای آن، صادرکنندگان اگر ارز حاصل از صادرات خود را در اتاق مبادلات ارزی ارایه ندهند، از معافیت‌های مالیاتی برخوردار نخواهند بود.

.

وی می‌افزاید: این بخشنامه در شرایطی صادر شده است که هنوز سازوکار ارایه ارز در اتاق مبادلات ارزی تنها در حد یک بخشنامه و توافق باقی مانده است و آنطور که مسئولان بانک مرکزی اعلام می‌کنند، هنوز بخشنامه‌ای از سوی دولت مبنی بر اجرای توافقات ۶ بندی حاصل نشده است.

.

چالش بر سر قیمت ارز صادراتی در اتاق مبادلات

از سوی دیگر، اسدالله عسگراولادی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران نیز به تازگی اعلام کرده است که قرار است فردا دوشنبه، قیمت ارز حاصل از صادرات که باید در اتاق مبادلات ارزی ارایه شود، در کمیته مشترکی میان دولت و نمایندگان بخش خصوصی تعیین شود.

.

وی می‌افزاید: پیشنهادهای مختلفی در این زمینه وجود دارد که از جمله آن این است که صادرکنندگان می‌خواهند قیمت ارز صادراتی در اتاق مبادلات، ۳۰۰۰ تومان باشد و از سوی دیگر دولت می‌گوید که قیمت باید همان نرخی باشد که روزانه از سوی بانک مرکزی اعلام می‎‌شود، یعنی ۲۵۰۰ تومان.

پندار سیستم

.

قراری برای تعیین نرخ ارز صادرات در اتاق مبادلات نداریم

اما در مقابل این گفته‌های عسگراولادی، کیومرث فتح‌اله کرمانشاهی به خبرنگار مهر می‌گوید: دولت چنین قراری را با صادرکنندگان نگذاشته است و گفته‌ها مبنی بر اینکه قرار است این نرخ به زودی تعیین شود، وجود ندارد.

.

معاون کل سازمان توسعه تجارت ایران می‌‎افزاید: ما قراری با صادرکنندگان نداریم و علاوه بر آن، قرار نیست که فردا جلسه‌ای برگزار شود، ضمن اینکه برخی بر روی حدس و گمان چنین مواردی را مطرح می‌کنند.

.

راهکاری آقای وزیر برای رونق صادرات

بر اساس اعلام مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت، امسال صادرات غیرنفتی کشور در مورد پتروشیمی و میعانات گازی بین ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش یافته است اما در مقابل، صادرات کالاهای صنعتی و معدنی ۳۰ درصد افزایش را تجربه کرده است، بنابراین روی هم رفته در ۶ ماهه ابتدای سال جاری، میزان صادرات غیرنفتی به ۲۱ میلیارد دلار رسید که معادل با کل صادرات غیرنفتی کشور در سال ۹۰ است.

.

مهدی غضنفری، وزیر صنعت، معدن و تجارت در این رابطه می‌گوید: تولیدکنندگان ثبات نرخ ارز، صادرکنندگان بالا رفتن نرخ ارز و واردکنندگان کاهش نرخ ارز را خواستار هستند؛ در حالی که به نظر می‌رسد هم اکنون بازار به ثبات نرخ ارز نیاز دارد و باید نوسانات و تغییرات ناگهانی ارز را مدیریت کرد.

.

وی تصریح کرد: البته برخی از کشورها درصد ناچیزی، ارزش پول ملی خود را کاهش می دهند تا صادرات خود را رونق بخشند، اما به نظر می رسد ما در شرایط فعلی باید به سمتی برویم که ثبات در بازار ارز را تجربه کنیم.

.

غضنفری همچنین راهکارهایی نیز برای دریافت ارز صادرکنندگان از سوی دولت ارایه می‌دهد و می‌گوید: مرکز مبادله ارزی یکی از گزینه‌های پیش روی صادرکنندگان برای فروش ارز به دولت است، ضمن اینکه به موازات آن، اتاق ملاقات دارندگان و متقاضیان ارز نیز در وزارت صنعت، معدن و تجارت آغاز به کار کرده است که می‌‎تواند یکی از محل‌های فروش ارز صادرکنندگان باشد.

.

وی اظهار می‌دارد: همچنین اتاق یا خانه صنعت و معدن نیز می‌تواند از جمله مکان‌هایی باشد که صادرکنندگان ارز خود را به دولت بفروشند، البته اعتقاد ما بر این است که بتوانیم فرآیند ارزی که در بازار مصرف یا فروخته می‌شود را شفاف کنیم تا بتوان مدیریت بازار را صورت داد. غضنفری گفت: شعار همیشگی ما در روز ملی صادرات، برابری صادرات با واردات بوده است و حتی صادرات از واردات پیشی گیرد.

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.