نرم افزارحسابداری صدگان

ثبت نصف شرکت‌های خارجی در ایران به نام افغان‌ها

0 112

حسابداراپ

می‌گویند ۵۰ درصد شرکت‌های خارجی ثبت‌شده در ایران متعلق به اتباع افغان هستند که با هدف خرید و تملک ملک ثبت شده‌اند؛ خبری از سوی سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور که بیش از پیش نگرانی شهروندان ایرانی را برانگیخته است.

همچنین صحبت‌های حسن عبدلیان‌پور؛ رئیس مرکز وکلای قوه قضائیه که با اشاره به وجود یک «رخنه قانونی» که منجر به فراهم شدن امکان خرید ملک توسط اتباع خارجی در کشورمان می‌شود را در این گزارش آورده‌ایم که زنگ هشدار در این زمینه است.

پیش از این بحث اجاره و خرید مسکن در برخی مناطق شهر تهران و سایر شهرهای ایران از شمالی‌ترین تا جنوبی‌ترین مناطق مطرح بود و کوچ اجباری ایرانی‌ها به حاشیه شهرها به‌دلیل بالارفتن قیمت اجاره مسکن و خرید آن. بحث اشتغال و نفوذ اتباع افغان اعم از مجاز و غیرمجاز در همه مشاغل و نگرانی صنوف مختلف هم مزید برعلت است.

 سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از تعلق ۵۰ درصدی شرکت‌های خارجی ثبت‌شده در ایران برای اتباع افغانستانی خبر داده که با هدف خرید و تملک ملک ثبت شده‌اند!

این خبر را تسنیم منتشر کرده است از قول سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و در پاسخ به سؤال خبرنگار خود درباره اینکه «اتباع خارجی از سال ۱۴۰۰ (سال حاکمیت دوباره طالبان بر افغانستان) تاکنون چند شرکت در ایران به ثبت رسانده‌اند؟ بیش‌ترین شرکت‌های ثبت‌شده از سوی اتباع کدام کشور بوده‌اند؟ آیا نحوه عملکرد این شرکت‌ها قابلیت رصدشدن را دارد؟ و اینکه میزان اثرگذاری این شرکت‌ها بر اقتصاد کشور اندازه‌گیری شده است؟»

محل تبلیغ شما

کشاورز گفته از سال ۱۴۰۰ تاکنون ۶ هزار و ۴۰۹ شرکت خارجی تأسیس شده که در زمان حاضر ۵ هزار و ۹۸۷ شرکت فعال هستند همچنین از زمان تصویب‌ قانون حمایت و تشویق سرمایه‌گذاری خارجی در سال ۱۳۸۱ در مجموع ۸ هزار و ۲۴۱ شرکت خارجی در کشور به ثبت رسیده‌ است.

به‌گفته سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور: برابر آمار، ۵۰ درصد شرکت‌های به‌ثبت‌ رسیده برای اتباع کشور افغانستان، ۲۵ درصد برای اتباع عراق و ۲۵ درصد باقیمانده متعلق به اتباع کویت، پاکستان، چین، عربستان، بحرین، هند و ترکیه است.

او درباره اینکه عملکرد این شرکت‌ها قابل رصد شدن هست یا خیر، توضیح داده است که اداره ثبت‌ شرکت‌ها مرجع ثبت است و نظارت با ارگان‌های دیگری همچون اداره‌کل امور مالیاتی و سازمان حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی و دیگر ارگان‌های مربوطه است.

کشاورز همچنین درباره میزان اثرگذاری این تعداد شرکت‌ها هم گفته: آمار دقیق را می‌توان از سازمان حمایت از سرمایه‌گذاری، درخواست کرد که نظارت بر فعالیت‌های شرکت‌های خارجی را به‌عهده دارد.

او گفته است که به‌نظر می‌رسد با توجه به ویژگی موجود در قانون حمایت و تشویق سرمایه‌گذاری خارجی که بر اساس آن شرکت‌های خارجی در ایران می‌توانند مرکزی را به نام خودشان خریداری کنند، غالب افرادی که نمی‌توانند به نام خود ملکی را خریداری کنند، از این فرصت استفاده می‌کنند!

منبع:آرمان ملی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.