نرم افزارحسابداری صدگان

رمزپول ملی پایلوت بانک مرکزی آماده شد

0 763

حسابداراپ

 سید ابوطالب نجفی با اشاره به اینکه کشور چین در حدود ۸ سال بررسی و تحقیق در خصوص رمزپول را در دستور کار قرار داد، افزود: مساله پروژه رمزپول فقط تبدیل ریال به فرم دیجیتال نیست بلکه باید ابعاد اقتصادی، اجتماعی، حقوقی و ریسک‌ها را نیز درنظر بگیریم که این مساله نیازمند مطالعات سنگین است.

مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک گفت: حدود ۲ سال بر روی پلتفرم و زیرساخت رمزپول بانک مرکزی کار مستمر انجام دادیم و در حال حاضر نمونه پایلوت آن آماده شده است.

نجفی با بیان اینکه ۵۵ کشور روی مدل مفهومی (Proof of concept) و پایلوت رمزپول بانک مرکزی کار می‌کنند و این موضوع هنوز آنچنان که باید توسعه نیافته است، خاطرنشان کرد: در بانک مرکزی هم سندی در این خصوص تدوین شده و ما پلتفرم آن را به وجود آورده ایم که به نظر می‌رسد این پروژه سال آینده به بلوغ می‌رسد.

مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک تاکید کرد: علاوه بر این شرکت و بانک مرکزی، بانک‌ها نیز باید در این زمینه فعال شوند؛ چرا که آنها لایه دوم این فرآیند محسوب می‌شوند.

پندار سیستم

وی ادامه داد: انتشار رمزپول توسط بانک مرکزی انجام می‌شود اما بانک مرکزی با جامعه و مشتریان بانکی طرف نیست و بانک‌ها به عنوان لایه میانی باید شروع به مشارکت کرده و با ایجاد کیف پول، به مشتریان سرویس دهند.

نجفی با اشاره به اینکه در ماه‌های پایانی سال با فشار تراکنش‌های صنعت بانکی مواجه هستیم و باید آن را مدیریت کنیم، افزود: در دو ماه پایانی سال حدود ۳۵ درصد به تعداد تراکنش‌ها افزوده می‌شود و باید سرویس‌ها را از نظر امنیت، پایداری و عملیات، مدیریت کنیم. بر این اساس اجرای پایلوت رمزپول به سال آینده موکول خواهد شد.

مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک همچنین در خصوص لزوم نوآوری در صنعت بانکی کشور و نقش این شرکت در حمایت از حرکت‌های نوآورانه اظهار داشت: بانک‌ها باید به نوآوری در صنعت بانکی توجه ویژه ای داشته باشند و آمار و ارقام نیز نشان می‌دهد که بازیگران بزرگی وارد حوزه مالی و بانکی شده اند و قطعاً این بازیگران سهم زیادی از این بازار را در اختیار خواهند گرفت.

وی با تاکید بر اینکه فضای بانکی با مفاهیمی از جمله بانکداری باز روبه رو است، افزود: این مساله سبب شده تا بانک‌ها مجبور شوند که ارائه سرویس‌های خود را در اختیار شرکت‌های نوپا قرار دهند و شرکت‌های نوپا هم با ترکیب این سرویس‌ها، خدمات جدیدی به جامعه ارائه می‌دهند؛ در نهایت شاهد یک بازی برد- برد خواهیم بود.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.