نرم افزارحسابداری صدگان

توقف طرح اجباری کردن رمز دوم پویا ، جلوی ضرر را می‌گیرد

0 1,434

حسابداراپ

علاوه بر مشکلات کیفی و امنیتی پیامک، هزینه دوباره‌ای به صنعت بانکداری تحمیل می‌شود، سرعت پرداخت نیز کاهش می‌یابد و این کار، ایجاد صف می‌کند.


محمدرضا جمالی، مدیرعامل نبض‌افزار توضیح داد: «طرح رمز دوم پویا در هر مرحله‌ای که هست باید متوقف شود و بانک مرکزی دخالت اجرایی در آن نداشته باشد. هر بانک برای تأمین امنیت مشتریان خود از روش‌های عرف و استاندارد استفاده می‌کند و نباید این مساله را اجباری کرد. با آزاد گذاشتن این موضوع نیز ریسک و هزینه به نقطه تعادل خود می‌رسند. زیرساخت امنیتی بانک‌ها مشکلی ندارد و حتی مشتری که امنیت بیشتری می‌خواهد می‌تواند هزینه بیشتری صرف و از نرم‌افزارها و خدمات مدرن هر بانک استفاده کند.»

او تاکید کرد: «مشکل اصلی ما در قوانین است نه بانک‌ها و باید اصلاح قوانین هم در قوانین جزایی مربوط به جرائم سایبری و هم در قوانین نظام‌های پرداخت صورت گیرد.»

پندار سیستم

جمالی با بیان اینکه با اجرای این کار امنیت بیشتر نمی‌شود، توضیح داد: «مثل این است که بگوییم برای دزدی ارتفاع دیوار خانه‌ها را به جای سه متر شش متر کنیم و بقیه آثار آن را در نظر نگیریم. همین الان مغایرت‌هایی که به‌دلیل مشکلات عملکردی و ساختار فوق متمرکز و غیرپاسخگوی شتاب و شاپرک وجود دارد صدها برابر کل گردش فیشینگ است.»

او با اشاره به اینکه با اجرای این کار یک سامانه متمرکز به سامانه‌های قبلی اضافه می‌شود، گفت: «هزینه رفع یک خطا در پرداخت‌های خرد بالاست. به‌طور مثال اگر به‌ازای هر ۱۰۰ تراکنش یک مغایرت وجود داشته باشد، حداقل ۵۰ هزار تومان هزینه صرف مغایرت می‌شود، با این کار به شدت مغایرت‌های مالی بالا می‌رود. هیچ مدل‌سازی و ارزیابی هم در این حوزه صورت نگرفته است.  باتوجه به اینکه کارمزد را بانک‌ها می‌دهند، این هزینه بر روی قیمت تمام شده پول اثر می‌گذارد. با اجرای سامانه هریم هم هزینه اضافه‌تری ایجاد می‌شود.»

طبق گفته جمالی در پرداخت‌های خرد باید هم سرعت و هم امنیت بالا باشد و هیچ ابزاری حتی کیف پول تاکنون نتوانسته با ابزارهایی مانند سکه و اسکناس رقابت کند. از نظر سیستمی در پرداخت‌های خرد نیاز به ابزارهایی با دقت ۵۰۰۰ تراکنش یک خطا داریم، در حالی که همین الان در بهترین حالت شبکه برخط کنونی ۱۵۰ تراکنش، یک خطا دارد و در روز واریز یارانه‌ها و یا روزهای پر ترافیک سطح کیفی تا ۵۰ تراکنش، یک خطا کاهش می‌یابد.

مدیرعامل نبض‌افزار معتقد است: «در هر کاری باید ریسک و هزینه در نظر گرفته شود. وقتی مجموع فیشینگ‌ها حدود ۶۰۰ میلیون در سال و قابل پیگیری است، لزومی ندارد روزانه حداقل ۵۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان هزینه را به شبکه اضافه کنیم. دادن خسارت به مشتریان توسط بانک‌ها و نبود قانون درست باعث می‌شود که یک بازی ناپایدار شکل بگیرد و به علت نبود قانون درست در یک بازه کوتاه منابع زیادی از بانک‌ها به بهانه مقصر بودن آنها بر طبق شکایت‌های صورت گرفته از بانک‌ها پرداخت شود.»



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.