نرم افزارحسابداری صدگان

ایرادات بودجه را در ۲۶ بند به مجلس فرستادیم

0 714

حسابداراپ

کدخدایی  با اشاره به لایحه بودجه سال ۹۷ اظهار کرد‌: بودجه مصوبه‌ای طولانی است و زمان زیادی برای بررسی آن صرف می‌شود و به همین خاطر همزمان باتصویب آن در مجلس، جلسات ما هم برگزار شد و پس از تصویب در مجلس شورای اسلامی جلسات فوق‌العاده‌ای در شورای نگهبان هم داشتیم.


روز پنجشنبه ما توانستیم به یک جمع‌بندی برسیم و مواردی را که به نظر ما با قانون اساسی یا شرع مغایرت داشت را به صورت غیررسمی برای مجلس ارسال کرده‌ایم. امروز هم من نظرات مجمع تشخیص مصلحت نظام را به صورت دستی گرفتم و انشاءالله طی روزهای آتی در این باره نظرات رسمی را به صورت رسمی ارسال خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه برخی از ایرادات ما به خاطر اصول ۵۲ و ۵۳ قانون اساسی بوده است، خاطرنشان کرد: ایرادات اصل ۵۲ ایراداتی است که ماهیت بودجه‌ای ندارند اما در بودجه لحاظ شده‌اند. ایراد اصل ۵۳ نیز مربوط به زمانی است که سقف یا ردیف مساله‌ای مطرح نمی‌شود. تعدادی از ایرادات ما بر این اساس بوده است.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه در بعضی از موارد شاهد ابهام بوده‌ایم، ابراز داشت: مثلا در قانون لایحه بودجه واژه‌هایی به کار برده شده که بدون ضابطه هستند. مثلا در بحث یارانه گفته شده تعریف خانواده‌های پردرآمد چیست؟ و چه ملاکی برای آن در نظر گرفته شده است؟

کدخدایی افزود: بحث دیگر برداشت از صندوق توسعه ملی بود .برداشت از این صندوق تحت شرایط و ضوابط بود که باید رعایت شوند. این مسائل در تبصره ۴ بیشتر رخ می‌دهد که آقایان گفتند باید ضوابط و شرایط استفاده از صندوق توسعه ملی مشخص شود.

وی با اشاره به بخشی دیگر از ایرادات شورای نگهبان به بودجه ۹۷ بیان کرد: یک ایراد دیگر آن است که دولت برای کسب درآمد و تامین مخارج خود اجازه فروش اوراق گرفته است اما باید تفاوت سقف ردیف و اجزا و عناصر آن مشخص شود.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان اضافه کرد: یک بخشی از ایرادات نیز به کارگیری الفاظ غیرفارسی است که خلاف اصل ۱۵ قانون اساسی است. بخشی دیگر به خاطر این است که در برخی از ردیف‌ها براساس جداول در قسمت عدد، عدد ۱ گذاشته شده است. ما پرسیدیم و نمایندگان گفتند این کار به دلیل آن است که درآمد این مخارج مشخص نیست. پس هزینه آنها هم تعیین نشده است و به همین خاطر آقایان گفتند تکلیف این مساله باید مشخص شود.

کدخدایی با بیان اینکه ایرادات ما در هفت صفحه به مجلس ارسال شده است، ادامه داد: بخشی از تذکرات واژه‌ای و انشائی است اما ما در ۲۶ بند ایرادات خود را ارسال کرده‌ایم.

وی در ادامه نشست در پاسخ به سوالی درباره نامه محمود احمدی‌نژاد به مقام رهبری و ادعای او درباره مهندسی انتخابات توسط شورای نگهبان یادآور شد: شورای نگهبان براساس قانون و مقررات انتخابات کار خود را انجام می‌دهد. اگر کسی مطلبی دارد باید مستندات خود را ارائه دهد. اینکه کلی نظر بدهیم و مطالبی را در فضای سیاسی مطرح کنیم شایسته هیچ‌کسی نیست.

سخنگوی شورای نگهبان درباره آخرین وضعیت بررسی‌ها مفهوم و مصادیق رجل سیاسی هم عنوان کرد: همچنان این موضوع در دستور کار است اما هنوز به جمع‌بندی نهایی نرسیده است. ما انشاءالله سعی می‌کنیم در این‌باره به یک جمع‌بندی برسیم شاید بیشترین پیگیری‌ها هم در این‌باره از سوی من بوده است.

کدخدایی در پاسخ به این سوال که معاون سیاسی وزیر کشور از ارسال لایحه جامع انتخابات از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی طی هفته‌های آتی خبر داده است. گفت: مجلس شورای اسلامی در این‌باره کمیته‌ای را تشکیل داده بود که هم کارشناسان دولت و هم کارشناسان شورای نگهبان حضور داشتند و این مساله در آنجا معرفی شد. البته ما خوشحالیم که دولت در این حد حرکت کرده و امیدواریم هر چه زودتر این قانون به جمع‌بندی برسد.

کدخدایی در پاسخ به این سوال که آیا درخواست محمود احمدی‌نژاد برای تایید انتخابات در سال ۸۸قبل از بررسی شکایت‌ها تخلف انتخاباتی نبوده است؟ اظهار داشت: از این نوع درخواست‌های نامطلوب زیاد مطرح می‌شود و مهم عدم اجرا شدن آن است.

وی در پاسخ به این سوال که شما در یادداشتتان گفته‌اید مساله‌ دیگری هست که در دیدارتان با احمدی‌نژاد مطرح شده که مایل به بیان آن نیستید، این مطلب چیست؟ تصریح کرد: هر مطلبی باشد به موقع آن را می‌گوییم.

این عضو شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند نمایندگان از ترس رد صلاحیت شدن قادر به بیان انتقادات نیستند و از شورای نگهبان می‌ترسند. چه راهکاری برای رفع این طرح پیش‌بینی کرده‌اید؟ خاطرنشان کرد: شورای نگهبان ترس ندارد. مثلا شما از من می‌ترسید؟ تایید صلاحیت یک امر براساس قانون است و اگر قانون اصلاح شود یا تغییر کند مشکلات این آقایان هم رفع می‌شود. تکلیفی براساس قانون برعهده شورای نگهبان گذاشته شده است که اگر قانون عمل شود ما هم تابع آن هستیم.

کدخدایی در پاسخ به این سوال که آقای رئیس جمهور در سخنرانی ۲۲ بهمن مساله همه‌پرسی را مطرح کردند که جزو اصول قانون اساسی است اما شما به شدت به آن تاختید و این مساله بی‌طرفی شورای نگهبان را زیر سوال برده است و این در حالی است که شورای نگهبان در این‌باره هیچ تکلیفی ندارد. از طرفی یکی از حقوقدانان شورای نگهبان گفته است که سخنان شما اظهارنظری سیاسی بوده است. دلیل این واکنش شما چه بود؟ ابراز داشت: ما اختلافی نداریم بلکه یکدست هستیم. اگر می‌خواهید تیتر بزنید که شورای نگهبان موافق همه پرسی است.

وی ادامه داد: مساله همه‌پرسی در دو اصل مطرح شده و در یک اصل هم ترتیبات آن مطرح شده است. یکی اصل ۵۹ قانون اساسی است و دیگری اصل ۱۷۷ که مربوط به بازنگری آن است. در اصل ۱۱۰ قانون اساسی هم اعلام همه‌پرسی جزو اختیارات مقام معظم رهبری اعلام شده است.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه حرف ما این است که همه پرسی سیاسی نشود، ابراز داشت: همه‌پرسی در دو اصل قانون اساسی آمده است و براساس آن شورای نگهبان آمادگی برگزاری آن را دارد.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.