نرم افزارحسابداری صدگان

راه اندازی سامانه جایگزین سوئیفت

0 838

حسابداراپ

رئیس کل بانک مرکزی از طراحی سامانه ای جدید برای سوئیفت و فعالیت آن از روز جاری خبر داد و گفت: همچنین یک سامانه نیز برای دستگاههای pos تعریف شده است که جلوی برخی فعالیت های تکراری آن گرفته می شود .

.

به گزارش بینا، محمود بهمنی در جمع خبرنگاران در این زمینه که برخی از بانک ها به سپرده ها سود بیشتری ارائه می کنند گفت: این کار این بانک ها نوعی خودزنی است و در پایان سال باید ضرر و زیان خود را به سهامداران توضیح بدهند.

.

وی همچنین از توقف توسعه شعب بانک های خصوصی و دولتی خبر داد و گفت: این طرح بانک مرکزی به دنبال افزایش سطح فعالیت کیفی شعب بانک ها است البته در شهرک های صنعتی جدید استثنائا اجازه ایجاد شعب جدید داده می شود.

.

بهمنی این اقدام بانک مرکزی را سیاستی برای تضعیف بانک ها ندانست و گفت: این اقدام می تواند به تقویت فعالیت کیفی بانک ها منجر شود.

.

وی با بیان اینکه نباید مسائل سیاسی را در بازار ارز دخالت دهیم، گفت: اینکه به صورت یکدفعه ۲۵۰ هزار تومان به قیمت سکه افزوده می شود و به یک باره ۱۵۰ هزار تومان کاهش می یابد هیچ یک از این ارقام واقعی نیست و این رفتار بازار دارای روند ثابتی نیست.

.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه بیشتر تقاضاهای موجود در بازار سکه کاذب است، اظهار داشت: از وظایف بانک مرکزی دخالت در بازار ارز و طلا است، ما آمادگی ورود ۹.۶ میلیون قطعه سکه به بازار را داشتیم که بیش از ۳ میلیون آن واگذار شد.

پندار سیستم

.

وی با تاکید بر اینکه ریسک پذیری در این بازار بسیار بالا است، به مزایای اوراق مشارکت اشاره کرد و گفت: وقتی مردم بتوانند اوراق مشارکت را با نرخ سود ۲۴ درصد در اختیار داشته باشند این موضوع در میان مدت و بلند مدت منافعی را برای آنان در بر دارد اما شاید نوسانات قیمت های بازار آزاد سکه بتواند یک مقطعی قیمت ها را افزایش دهد اما این موضوع دائمی نیست و بنابراین ریسک فعالیت در بازار ارز و طلا بسیار بالا است.

.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به پیچیده شدن روند نظارت در سیستم های بانکی بیان داشت: یک زمانی همکاران ما با یک بررسی مسائل و مشکلات بانکی را متوجه می شدند اما امروز این مسائل بسیار پیچیده شده است و ما باید کیفیت بازرسی ها را در واحدها افزایش دهیم.

.

بهمنی با بیان اینکه از بانک ها خواسته ایم تا بازرسان را متناسب با واحدها اضافه کنند بیان داشت: به ازای  هر ۵ واحد بانکی یک بازرس فعالیت خواهد کرد و از سویی کنترل های داخلی نیز تقویت می شود و در نهایت حسابرسان به صورت میان دوره ای گزارش گیری های را در طول سال انجام می دهند و بررسی ها به صورت رندومی در بانک ها انجام می شود.

.

رئیس کل بانک مرکزی در خصوص برخی اظهارات اخیر در خصوص توقف انتشار چک پول ها گفت: حدود ۶۵ درصد نیازها با چک پرداخت می شود و به صورت متوسط ۵۴ درصد حجم اسکناس کشور چک های ۵۰ هزار تومانی است.

.

بهمنی خاطر نشان کرد: به ازای چک پول های که وارد می شود پول بلوکه می کنیم بنابراین در صورت جمع آوری چک پول ها چیزی از حجم پول کم نمی شود و هم اکنون ما برای یک برگ چک ۴۸ تا ۵۲ تومان هزینه می کنیم اما اگر بخواهیم یک چک پول ۵۰ هزار تومانی را از بازار جمع آوری و به جای آن ۵۰ اسکنانس هزار تومانی منتشر کنیم هزینه آن حدود ۵۰ برابر یک چک پول خواهد بود.

.

وی همچنین به هزینه های امحا و شمارش بعدی اسکناس اشاره کرد و با بیان اینکه هم اکنون سرانه اسکناس در کشور ۱۱۸ باست که از متوسط دنیا بالاتر است، گفت: ما به مجلس توضیح دادیم که اگر چک پول ها را بخواهیم جمع آوری کنیم باید اسکناس ۵۰ هزار تومانی چاپ شود و آنها پذیرفتند و تصویب شد که ایران چک ها همچنان منتشر شود.

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.