نرم افزارحسابداری صدگان

دولت چقدر از محل ثروت مالیات گرفت؟

0 704

حسابداراپ

 دولت در یک دهه گذشته بیش از ۱۴ هزار میلیارد تومان مالیات بر ثروت دریافت کرد.


بررسي ها نشان مي دهد ماليات دريافتي از اين محل در يك دهه گذشته افزايشي بيش از ۴۴۰ درصد را تجربه كرده است .

در حالي كه ماليات دريافتي از ثروت در سال ۱۳۸۴ برابر با ۴۳۱ ميليارد و ۶۶۰ ميليون تومان بود كه در يازده ماه سال گذشته  درآمد دولت از اين محل به بيش از ۲ هزار  ميليارد تومان افزايش يافت. ثروت در ادبيات مالياتي معنايي متفاوت از برداشت عمومي جامعه دارد .

ماليات بر ثروت ۵ سرفصل ماليات بر نقل و انتقال املاك، سهام، سرقفلي ، ارث و حق تمبر و اوراق بهادار را تشكيل مي دهد .به اين ترتيب هر چه بازار رونق بيشتري داشته باشد، حجم ماليات دريافتي از محل ثروت افزايش مي يابد اين در حالي است كه اقتصاد ايران چند سالي است در ركودي سخت و سنگين به سر مي برد و با ظهور علائم رونق مي توان به افزايش درآمدهاي مالياتي دولت از اين محل اميدوار بود .

 امارهاي ارائه شده از سوي وزارت امور اقتصادي و دارايي نشان مي دهد حجم ماليات پرداختي از محل ثروت در يك دهه گذشته رو به صعود بوده است . بيشترين رشد ماليات پرداختي در اين حوزه متعلق به سال ۱۳۸۶ و سپس سال ۱۳۹۲ است اما با اين حال كمترين رشد در اين بخش نيز در سال هاي ۱۳۸۷ و ۱۳۸۸ اتفاق افتاده است . در سال ۱۳۸۶ رشد دريافت ماليات از اين محل ۴۴.۳ درصد و در سال ۱۳۸۷ و ۱۳۸۸ به ترتيب برابر با ۰.۱ و ۰.۴ درصد گزارش شده است.

پندار سیستم

 هر چند قدر مطلق ماليات دريافتي از ثروت در يك دهه گذشته افزايشي قابل توجه را تجربه مي كند اما سهم ماليات دريافتي از اين محل از درآمدهاي مالياتي كل كشور تغيير چنداني را شاهد نيست .

 رشد ماليات دريافتي از ثروت در سال هاي اخير همزمان بار شد درآمدهاي مالياتي كل كشور رخ داده و از اين رو سهم ماليات بر ثررت از ماليات كل كشور تغييري را تجربه نكرده است .

سهم ماليات بر ثروت از كل درآمدهاي مالياتي ايران در حدود ۳ تا ۴.۹ درصد است اما در سال ۱۳۸۸ اين سهم كاهشي قابل توجه را شاهد بود و به رقم ۲.۶ درصد رسيد . اين پايين ترين سهم اين سرفصل مالياتي از كل درآمدهاي مالياتي در يك دهه اخير است.

نمودار زير روند دريافت ماليات بر ثروت در يك دهه گذشته را نشان مي دهد : (اعداد به ميليارد تومان)


 

منبع:تابناک



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.