نرم افزارحسابداری صدگان

پیشنهاد تغییر در استانداردهای بین‌المللی حسابداری بخش دولتی

0 830

حسابداراپ

هیأت استانداردهای بین‌المللی حسابداری بخش دولتی، به‌منظور بهبود جنبه‌های مختلف حسابداری بخش دولتی در سراسر جهان چهار پیشنهاد جدید منتشر کرد. پیش‌نویس استانداردهای در معرض تغییر، مربوط به اندازه‌گیری دارایی‌ها و بدهی‌ها همچون اموال، ماشین آلات و تجهیزات، دارایی‌های غیرجاری نگهداری شده برای فروش و عملیات متوقف شده در صورت‌های مالی است.

هیأت استانداردهای بین‌المللی حسابداری بخش دولتی، که وابسته به فدراسیون بین‌المللی حسابداران است سعی دارد با تدوین استانداردهای اثربخش در سراسر جهان موجب بهبود گزارشگری مالی در بخش دولتی شود. اگرچه نهاد استانداردگذار حسابداری بخش دولتی در ایالات متحده‌ی آمریکا متشکل از شورای مشورتی استانداردهای حسابداری فدرال و هیأت استانداردهای حسابداری دولتی است اما استانداردهای بین‌المللی حسابداری بخش دولتی می‌تواند در بهبود حسابداری بخش حسابداری دولتی، به‌ویژه در کشورهایی که نهاد استانداردگذار محلی ندارند، تأثیرگذار باشد.

پیش‌نویس استاندارد‌های پیشنهادی با هدف ارائه‌ی اصول اندازه‌گیری مستقیم از طریق یک سلسله مراتب اندازه‌گیری، که در استانداردهای بین‌المللی حسابداری بخش عمومی اعمال می‌شود و با چارچوب مفهومی IPSASB همسو است، تدوین شده است. این پیش‌نویس‌ها رهنمودهایی برای شناسایی و اندازه‌گیری دارایی‌های زیرساختی و میراث ارائه می‌دهد، همچنین خلاء استانداردهای مربوط به دارایی‌های نگهداری شده برای فروش و عملیات متوقف شده را پر می‌کند.

پندار سیستم

یان کاروترز، رئیس هیأت استانداردهای بین‌المللی حسابداری بخش دولتی در بیانیه‌ای تأکید کرد، این بسته‌ی پیشنهادی به طیف وسیعی از چالش‌های مفهومی و نگرانی‌های عملی شناسایی شده توسط ذی‌نفعان ما پاسخ می‌دهد. این پیش‌نویس‌ها به طور خاص، برای نخستین بار رهنمودهایی را در مورد چگونگی رسیدگی به مسائل ناشی از ویژگی‌های منحصر به فرد حسابداری دارایی‌های زیرساختی و میراث ارائه کرده است. مفاهیم و راهنمایی‌های اساسی ارائه شده در این مجموعه، رویکرد IPSASB در اندازه‌گیری دارایی‌ها را برای سال‌های متمادی پایه گذاری می‌کند.

 پیش‌نویس استانداردهای جدید با به روزرسانی چارچوب مفهومی، اندازه‌گیری دارایی‌ها و بدهی‌ها در صورت‌های مالی را از طریق صرف نظر کردن از مبانی اندازه‌گیری بلااستفاده و تمرکز بر مواردی که معمولاً استفاده می‌شوند، ساده می‌کند. این سند مراتب اندازه‌گیری روشنی را برای کمک به ذی‌نفعان در استفاده از اصول پیشنهادی در عمل ارائه می‌دهد و مفاهیم اندازه‌گیری را با راهنمایی‌های ارائه شده در استانداردها همسو می‌کند.

پیش‌نویس‌های ارائه شده برای نخستین بار رهنمودهایی را در مورد ارزش منصفانه ارائه می‌دهد، همچنین یک مبنای اندازه‌گیری ارزش جاری خاص بخش دولتی را به عنوان جایگزین اندازه‌گیری ارزش منصفانه برای دارایی‌های نگهداری شده با هدف استفاده از ظرفیت تولیدی‌شان، معرفی می‌کند. پیش‌نویس استاندارد دارایی‌های غیرجاری نگهداری شده برای فروش و عملیات متوقف شده نیز مطابق با استاندارد بین‌المللی گزارشگری مالی شماره‌ی ۵، نحوه‌ی حسابداری دارایی‌های غیرجاری را که برای فروش نگهداری می‌شوند، به‌روزرسانی می‌کند. نظرخواهی درباره‌ی پیش‌نویس‌های تغییرات پیشنهادی تا ۲۵ اکتبر ۲۰۲۱ ادامه دارد.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.