نرم افزارحسابداری صدگان

دولت قصد ندارد برنامه ششم را امسال به مجلس بدهد!

0 835

حسابداراپ

اگر دولت تحت هر شرایطی این لایحه را به مجلس برساند، بدون شک بررسی بخش هایی از این لایحه به مجلس بعد موکول خواهد شد و اگر این اتفاق رخ دهد، دوباره کاری صورت خواهد گرفت، چون طرح هایی که از یک مجلس به مجلس دیگر می رسد، بار دیگر باید از ابتدا مراحل بررسی آن طی شود.


برنامه پنجم توسعه با اینکه هنوز به همه اهداف خود نرسیده و حتی بسیاری از موارد آن به مرحله اجرا نزدیک هم نشده است، امسال به پایان می رسد و بنا بر قانون باید تا پایان سال جاری لایحه برنامه ششم از سوی دولت به مجلس ارائه  تا پس از بررسی های لازم و تصویب مجلس از ابتدای سال ۹۵ اجرایی شود.

به گزارش «تابناک»، با گذشت بیش از پنج ماه از سال، هنوز دولت لایحه برنامه توسعه را به مجلس نداده است، حال آنکه بنا بر گفته های برخی اعضای کمیسیون برنامه و بودجه و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، قرار بود در نیمه دوم تابستان این لایحه به مجلس برسد.

تأخیر در ارائه برنامه ششم این شائبه را به وجود آورده که دولت به صورت تعمدی لایحه را عقب انداخته و این امکان وجود دارد، که تا پایان سال نیز لایحه به مجلس نرسد و برنامه پنجم توسعه برای یک سال دیگر تمدید شود.

محمد رضا پور ابراهیمی در گفت و گو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: طبق پیش بینی ها، تصور ما بر این بود که دولت در اوایل سال ۹۴ و قبل از پایان تابستان برنامه ششم توسعه را به مجلس برساند، و مجلس هم از ابتدای مهر ماه آن را در دستور کار خود قرار دهد.

وی گفت: بررسی برنامه ششم نیازمند کار کارشناسی بسیار قوی و زمان بری است، اما متأسفانه تا این لحظه که حدود نیمی از ماه هفتم هم در حال پایان است، خبری از برنامه ششم توسعه نیست؛ بنابراین، اگر در روزهای آینده دولت نخواهد برنامه را به مجلس برساند عملا کار بعد از آن دیگر سخت خواهد شد.

پندار سیستم

این نماینده مجلس گفت: از سوی دیگر، ما در آذر امسال، منتظر قانون بودجه سال ۹۵ هستیم و با توجه به اینکه دولت یازدهم تا کنون در باره بودجه تأخیری نداشته است، این انتظار می رود که قانون بودجه امسال هم به موقع به مجلس بیاید؛ اما نکته این است که بررسی دو لایحه  همزمان کار را بسیار سخت خواهد کرد.

این نماینده مجلس همچنین با اشاره به نزدیک شدن انتخابات گفت: در اواخر سال جاری، با توجه به اینکه نمایندگان مجلس انتخابات را نیز پیش روی دارند، عملا نسبت به سال های گذشته وقت کمتری برای بررسی لایحه بودجه خواهند داشت و ممکن است لایحه بودجه امسال همراه با اشکالاتی باشد، چون به هر حال، نماینده ها در حوزه های انتخابیه خود با مشکلاتی روبه رو خواهند شد که تمرکز بر لایحه بودجه را کم خواهد کرد.

این نماینده مجلس گفت: با توجه به اینکه تأخیر زیادی در ارسال برنامه ششم به مجلس رخ داده است، این احتمال وجود دارد که این برنامه امسال به مجلس نیاید و شاید دولت دوست داشته باشد، وقفه یک ساله ای در ارائه برنامه ششم توسعه داشته باشد.

محمد رضا پور ابراهیمی با اشاره به انتخابات پیش روی مجلس گفت: یکی از دلایلی که دولت برنامه ششم را به مجلس نمی دهد، این است که شاید بخواهد با یک مجلس دیگری کار کند، البته عملا هم همان طور که اشاره شد، دیگر زمانی وجود ندارد که دولت بتواند این لایحه را در مجلس بررسی کند.

این نماینده مجلس گفت: اگر دولت تحت هر شرایطی این لایحه را به مجلس برساند، بدون شک بررسی بخش هایی از این لایحه به مجلس بعد موکول خواهد شد و اگر این اتفاق رخ دهد، دوباره کاری صورت خواهد گرفت، چون طرح هایی که از یک مجلس به مجلس دیگر می رسد، بار دیگر باید از ابتدا مراحل بررسی آن طی شود.

پور ابراهیمی در پایان اظهار داشت: به هر حال، قانون برنامه ششم توسعه امسال به مجلس نمی رسد و تنها دلیل آن شاید در شرایط کنونی، به این دلیل است که دولت دوست دارد این لایحه را با مجلس دیگری کار کند.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.