نرم افزارحسابداری صدگان

در مورد پس‌اندازهای مالی‌تان در سال ۹۵ تجدیدنظر کنید

0 612

حسابداراپ

سالی که نکوست از بهارش پیدا است؛ چه بهتر که سال جدید را با شروع توجه به برخی از نکات به منظور افزایش پشتوانه‌های مالی و تقویت وضع اقتصادی شروع کنیم و از سال ۹۵ سال مالی پربار و پربرکتی بسازیم.


برنامه‌ریزی‌های مالی بهتر است از روزهای ابتدایی سال شروع شود تا سالی پر خیر و برکت مملو از پیشرفت‌های مالی در انتظار افراد باشد. همزمان با شروع سال جدید بهتر است کمی بیشتر هوای جیبمان را داشته باشیم و دخل و خرج خود را کنترل و همخوان کینم. چه بسا، شروع سال جدید خود می‌تواند یکی از پرخرج‌ترین روزهای سال باشد و چه بهتر که تجدیدنظر در دخل و خرج و پس‌انداز‌ها را از همان ابتدا شروع کنیم و ادامه دهیم.

بی‌پولی، درد بی‌درمان خانواده‌ها
گفته می‌شود که داشتن علم بهتر از داشتن ثروت است، اما نداشتن ثروت بدتر از نداشتن علم است. بی‌پولی یکی از مشکلاتی است که بسیاری افراد جامعه با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و تبعات منفی فراوانی بر زندگی فرد و جامعه به همراه دارد.

در این بین، توجه به این نکته بسیار مهم است که بسیاری افراد به علت عدم برمانه‌ریزی مالی، عدم توجه به دخل و خرج خود و ضعف در مدیریت داخلی و خارجی خانواده دچار بی‌پولی می‌شوند و با افزایش سطح آگاهی و با یادگیری برخی ترفندهای پس‌انداز این مشکل قابل حل است.

متاسفانه بسیاری از بی‌پولی‌ها به علت عدم همانگی دخل و خرج خانواده‌ها بوجود می‌آید.
بر کسی پوشیده نیست که رفاه و راحتی در بسیاری از موارد در نتیجه ضمانت مالی و پشتوانه اقتصادی بوجود می‌آید و پس‌انداز‌های مالی در این مورد می‌توانند بسیار کارگشا باشند و در روزهای مبادا حکم گنج را داشته باشند. این درحالی است که مدیریت مالی و پس‌انداز اصولی دارد که با توجه به آن‌ها امکان موفقیت در این اقدامات به شدت افزایش می‌یابد.

قطره قطره جمع گردد، وانگهی دریا شود
یکی از اصول مهم در پس‌انداز کردن، توجه به هزینه‌ها و خرج‌های کوچک و بی‌اهمیت است. در بیشتر موارد هزینه‌های بزرگ و کلان توجه افراد را به خود جلب می‌کند، در حالی که این هزینه‌های کوچک هستند که آهسته آهسته جیب و حساب بانکی شما را خالی می‌کنند.

برای این منظور بهتر است بیشتر به هزینه‌های خرد و کوچک توجه کنید. می‌توانید یک ماه مقدار بههزینه‌های کوچکتان توجه کنید و آن را محاسبه کنید و از این پس بیشتر به آن‌ها توجه کنید. در بیشتر موارد برای هزینه‌ها و خرج‌های کلان، مبلغی کنار گذاشته می‌شود اما هزینه‌های کوچک ناچیز شمرده می‌شوند، بهتر است هزینه‌ای را نیز برای آن‌ها کنار بگذارید و برای آن سقف و کف تعیین کنید.

لذت گذرای امروز را فدای فردا نکنید
خرج و خرید کردن می‌تواند یکی از مفرح‌ترین و لذت‌بخش‌ترین فعالیت‌های روی زمین باشد و شکی نیست که افراد از خرید و بدست آوردن آنچه خوششان می‌آید احساس خوبی بدست می‌آورند و در خرید آن تعلل نمی‌کنند. اما این تعلل و عجله در خرید اجناس مورد علاقه ممکن است در نهایت گران تمام شود.

اگر می‌خواهید پس‌انداز مالی داشته باشید، بهتر است به عاقبت کار و خرید خود نیز بیندیشید. ممکن است از خرید اجناس مورد علاقه خود در همان لحظه و حتی تا روزها لذت ببرید ولی ممکن است بعد از چند وقت و یا در شرایطی بحرانی به حدی از این کار خود پشیمان شوید که لذت استفاده از آن مورد به تنفر و پشیمانی تبدیل شود.

پس چه بهتر که در خرید و خرج کردن دخل و مال خود کمی آینده‌نگرتر و دوراندیش‌تر عمل کنید و فردای خود را فدای لذت امروزتان نکنید. بسیاری از رویدادها پیش‌بینی‌نشده اتفاق میفتند، به همین دلیل ممکن است گاهی در آینده پس‌اندازهایتان جان یا آبرویتان را بخرد.

برای دخل و خرج خود چارچوب تعیین کنید
برای خرج و خرید کردن‌های خود خط قرمز تعریف کنید و به آن عمل کنید. یکی از اصول پس‌انداز، تمایز قائل شدن برای خریدها و خرج‌های مهم از موارد بی‌اهمیت، کم‌اهمیت و غیر ضروری و حتی بی‌مورد است. به عنوان مثال، شما نمی‌توانید از اجاره خانه، قبوض یا اقساط خود چشم‌پوشی کنید اما به راحتی می‌توانید خرید البسه در آغاز فصول یا بیرون شام خوردن را به تعویق بیندازید.

از همین حالا تمرین کنید تا هوش خرید خود را بالا ببرید و برای مواردی که می‌خواهید برای آن‌ها هزینه کنید، درجه اهمیت قائل شوید و آن‌ها را از مهم به بی‌اهمیت طبقه‌بندی کنید و طبق همین الویت‌بندی جلو بروید تا هیچ‌گاه احساس پشیمانی یا بی‌فکری به شما دست ندهد.

پندار سیستم

حسادت جیب‌هایتان را سوراخ می‌کند
بسیاری افراد به منظور چشم و هم‌چشمی و یا رقابت با افراد دیگر بی جهت بر هزینه‌های بی‌مورد خود میفزایند و با این کار خود را به دردسر میندازند. در بسیاری موارد، افراد به علت مورد توجه قرار گرفتن و به اصطلاح کم نیاوردن از دیگران هزینه‌های بی‌موردی را به خود تحمیل می‌کنند که بسیار نادرست است.

بهتر است دخل خود را صرف هزینه‌هایی کنید که به آن نیاز دارید نه اینکه با آن مورد توجه قرار بگیرید زیرا مورد توجه قرار گرفتن یا احساس پیروزی در رقابت‌های مالی بسیار زودگذر و پیش‌بینی‌نشده است و در بیشتر موارد با خود پشیمانی به دنبال دارد.

پول‌هایتان از کجا می‌آید به کجا می‌رود؟
فردی از نظر مالی موفق است که حساب درآمد، پس‌انداز، اقساط و هزینه‌های خرد و کلان خود را داشته باشد و به قولی به دخل و خرج خود توجه داشته باشد و آن‌ها را هماهنگ سازد. در واقع برای پیشرفت کردن در زمینه اقتصادی و مالی باید مدیریت و برنامه‌ریزی داشت.

اگر نمی‌توانید حساب دخل و خرجتان را داشته باشید بهتر است در ابتدا همه این موارد را یادداشت کنید و به تدریج به نظمی ذهنی و مدیریتی همه‌جانبه در ابعاد مالی زندگی‌تان برسید. پیروی از این اصل اقتصادی که عرضه و تقاضا باید با یکدیگر هم‌خوانی و هماهنگی داشته باشند، بسیار مهم است.

تلاش خود را مضاعف کنید
متاسفانه باوری نادرست در بیشتر جوامع به خصوص جوامع توسعه‌نیافته و در حال توسعه بوجود آمده است که بسیاری افراد تصور می‌کنند بیشتر افراد مرفه و ثروتمند یک‌شبه یا بدون تلاش و کوشش کافی به موفقیت مالی رسیده‌اند. در حالی که بیشتر افراد به دلیل تلاش، همت، پشتکار و کوشش مضاعف به این موفقیت دست یافته‌اند.

بسیاری از افراد مرفه در همه یا برخی از بازه‌های زمانی بسیار بیشتر از سایرین تلاش کرده‌اند و زحمت کشیده‌اند و رفاه حال یا آینده‌شان در گرو مدد و تلاش گذشته‌ یا زمان حال آن‌ها است و یک شبه بدست نیامده است. به همین دلیل، سعی کنید تا درآمدتان افزایش یابد و از هیچ تلاشی در این زمینه کوتاهی نکنید.

سالی پربرکت را برای خود بسازید
سعی کنید بیشتر درآمد خود را به جای خرج، پس‌انداز کنید. این مقدار می‌تواند نصف یا دو سوم درآمدتان باشد. از طریق پس‌انداز دو سوم درآمدتان می‌توانید در راهی مطمئن و موفق در زمینه پیشرفت اقتصادی و مالی گام بردارید. با این کار شما بیشتر برای آینده‌تان برنامه‌ریزی می‌کنید و هوش اقتصادی خود را تقویت می‌کنید.

بسیاری از افراد ثروتمند با قناعت و پس‌انداز کردن به این جایگاه رسیده‌اند. تبدیل حجم بالایی از درآمد به پس‌انداز می‌تواند پشتوانه مالی قابل اطمینانی برای شما باشد و این کار باعث می‌شود که هیچ‌گاه بی‌پول نشوید.

سرمایه‌گذاری جیب‌هایتان را پرپول می‌کند
سرمایه‌گذاری کردن یکی دیگر از اصول افزایش پس‌اندازهای مالی و هزینه‌ها است که باید به آن توجه ویژه شود. توجه به این نکته بسیار مهم است که پس‌انداز‌ها و درآمدها باید عاقلانه و اصولی سرمایه‌گذاری شوند. اگر درآمد خود را به درستی و در شرایطی مناسب سرمایه‌گذاری نکنید، تلاش‌های خود را یک شبه به باد داده‌اید.

توصیه می‌شود که به محض دریافت درآمد بخش معینی از آن را به پس‌انداز اختصاص دهید و برای مابقی آن نیز الویت‌بندی کنید. الویت‌بندی شما باید بر اساس اهداف و لزومات مالی و اقتصادی‌تان باشد. نیازهای اولیه و مهم زندگی‌تان را بشناسید و آن‌ها را در الویت قرار دهید و به به مخارج مالی‌تان نظم و ترتیب بدهید.

لازم نیست به منظور افزایش درآمد و هزینه‌ها آرامش خود را به هم بریزید. اما این را نیز مد نظر داشته باشید که رفاه و ضمانت مالی می‌تواند برای شما آرامش و آسودگی خیال به ارمغان بیاورد و در مقابل، بی‌پولی می‌تواند سبب بروز مشکلات و دل‌ مشغولی‌های بسیاری بشود و تاثیراتی منفی بر روح و روان و همچنین روابط اجتماعی شما داشته باشد.

منبع  : باشگاه خبرنگاران



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.