نرم افزارحسابداری صدگان

پیش‌بینی بورس در هفته پیش رو

593

حسابداراپ

بورس اوراق بهادار تهران در هفته گذشته رویه متفاوتی از خود به نمایش گذاشت و با عقب نشینی خریداران و کاهش قیمت ها به روند قبلی خود بازگشت.


پایان مذاکرات هسته ای در مسقط و منتشر نشدن اخبار جدید در خصوص این پرونده موجی از احتیاط را در بورس تهران به راه انداخت و موجب شد فعالان تالار شیشه ای و شاخص بورس از روند خود عقب نشینی کرده و به رویه قبلی خود برگردند. بر این اساس روند محتاطانه سهامداران و کاهش قیمت ها باعث شد دماسنج بازار سرمایه ۱.۸ درصد از ارزش خود را از دست دهد و با افت بیش از هزار واحدی از نیمه ۷۶ هزار واحدی به کانال ۷۵ هزار و ۲۴۸ واحد برسد. با این اتفاق بازدهی منفی بورس تهران که در حال مثبت شدن بود، افزایش پیدا کرد و به زیان ۴.۸ درصدی محدود شد. علاوه بر نگاه بورس به مذاکرات هسته ای و انتظار حاکم در جو بازار، ادامه افت قیمت نفت و همچنین فلزات اساسی و قیمت مس و آلومینیوم موجب شد نگرانی های زیادی بین سهامداران این گروه ایجاد شود؛ به طوری که سهم های درگیر در این زمینه با افت قابل ملاحظه ای مواجه شدند.

پندار سیستم

اما از اتفاقات مهم هفته گذشته که موجب بازگشت رونق به بورس تهران شد، عرضه سه شرکت در بازار سرمایه پس از مدت‌ها توقف بود. به طوری که با عرضه شرکت های بهمن لیزینگ و قاسم ایران در فرابورس و شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صنایع سیمان در بورس، قفل عرضه‌های اولیه شکسته شد که این عرضه ها مورد استقبال سهامداران قرار گرفت و موجب افزایش تقاضا در بورس تهران و ورود نقدینگی جدید به بازار شد.

همچنین در هفته مورد گزارش ارزش و حجم معاملات با کاهش مواجه شد؛ به طوری که در مجموع ۴۸۹۷ میلیون سهم به ارزش ۱۲ هزار و ۸۲۱ میلیارد ریال داد و ستد شد و ارزش و حجم معاملات هر کدام ۱۴ درصد نسبت به هفته قبل افت کرد.

این در حالی است که در آخرین هفته آبان ماه تعداد دفعات معاملات رشد ۱.۲ درصدی را تجربه کرد و تعداد خریداران به دلیل افزایش عرضه های اولیه،با رشد ۳۷.۴ درصدی مواجه شد و به ۱۶۸ هزار و ۸۹ نفر رسید.

هفته اول آذر ماه در حالی از شنبه آغاز می شود که مذاکرات هسته ای در وین در حال انجام است و تمام فعالان بازار سرمایه نگاه های خود را به وین دوخته و اخبار آن را به طور دقیق رصد می کنند. زیرا این دور از مذاکرات که گفته می شود تا سوم آذر ماه به نتیجه می رسد، تاثیر زیادی در تصمیم گیری فعالان بازار سرمایه دارد و جهت فعالیت آنها را تعیین می کند. البته به دلیل به کف رسیدن قیمت ها در بورس تهران، انتظار نمی‌رود که روند تصحیح قیمت‌ها با شیب تندی ادامه داشته باشد.

با این حال کارشناسان معتقدند در صورتی که اتفاقات مثبتی در این دور از مذاکرات منتشر نشود، بورس تهران در کوتاه مدت با کاهش

محل تبلیغ شما

نظرات بسته شده است.