نرم افزارحسابداری صدگان

حسابدار اخلاقی

1 931

حسابداراپ

حسين عبده‌تبريزی- پیشکسوت و صاحب‌نظر حوزه مالی

هرچند مديرعامل شياد و طماعی هم‌چون برنارد ابرز، با دستكاري حساب‌ها و شناسايي ۱۱‌ميليارد دلار درآمد موهوم، سهام‌داران شركت آمريكايي ورلدكام را در سال ۲۰۰۲ به خاك سياه نشاند و در اين مسير حسابرسان موسسه حسابرسي آرتور اندرسن را در كنار خود داشت، اما نهايتا اين دو حسابدار شريف واحد حسابرسي داخلي شركت بودند كه رويه‌هاي فاسد حسابداري شركت را افشا كردند و ابرز را به زنداني ۲۵ساله فرستادند و باعث شدند غول حسابرسي بزرگ دنيا يعني آرتور اندرسن عملا منحل شود.

هر جامعه متمدن بر ارزش‌هاي اخلاقي استوار است؛ بدون اخلاق تمدن سقوط مي‌كند. رعايت موازين اخلاقي توسط كسب‌وكارها باعث ارتقاي اعتماد عمومي به كالاها و خدمات آنها مي‌شود. اخلاق بايد آموزش داده شود. مردم با ميل به اخلاقي‌بودن و رعايت حقوق ديگران و رفاه جامعه به دنيا نمي‌آيند. چنين است كه جوامع حسابداري نيز ضوابط اخلاقي را آموزش مي‌دهند و رعايت آن را نيز از اعضاي خود مي‌طلبند.

پندار سیستم

جامعه حسابداري ايران حداقل در ۲۵سال اخير، همواره به مصطفي علي‌مدد به‌مثابه مصداقي از حسابداري اخلاقي تكيه كرده است و او را به‌عنوان شاهد و نمونه به حسابداران جوان نشان داده است.

در جو آلوده كسب‌وكار ايران، علي‌مدد چندان نگران نبود كه بگويد «منِ تنها همه كار نمي‌توانم بكنم، اما نبايد از كاري كه مي‌توانم به تنهايي بكنم غافل شوم.» چنين بود كه به‌رغم همه ناملايمات محيطي، به‌طور مطلق به اصول و موازين اخلاقي خود در رشته حسابداري پايبند ماند و به‌دنبال اين نرفت كه چون سایر حوزه‌هاي كسب‌وكار آلوده است، بايد همراه جريان شود و از اصولش كوتاه‌ آيد، چه رسد به اينكه از آنها عدول كند.

درگذشت استاد علي‌مدد دردي جانكاه به جان حسابداران ريخته است و تاثري عميق در جوامع حسابداري برانگيخته است و اين همه نه به‌دليل ده‌ها جلد كتاب حسابداري ارزشمند وي و نه به دليل نقش موثر او در تولد نهاد حرفه‌اي حسابداران و نه‌تنها به جهت خيل انبوه دانشجويان او و نه ناشي از سهم بي‌بديل او در پايه‌گذاري دانشگاه بلوچستان است و اين واقعيت كه براي شكل‌گيري آن نهاد، علي‌مدد چندين سال از عمر خود را وقف آن دانشگاه كرد، بلكه موقعيت ممتاز او حاصل تعهدات و احساس مسووليت او در قبال كشور و ايرانيان از گذر رشته حسابداري بوده است.

مصطفي علي‌مدد بالاتر از هر چيز، حسابداري اخلاقي بود كه عشق خود به ايران و ارتقاي موقعيت كشور را به تعهدات و مسووليتش در قبال دانش حسابداري گره زده بود.

محل تبلیغ شما

1 نظر
  1. اسماعیل نورسته می گوید

    روحشان شاد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.