نرم افزارحسابداری صدگان

همسان سازی زیان آور برای مشاغل سخت!

4 13,078

حسابداراپ

بازنشستگان تأمین اجتماعی که مشاغل سخت و زیان‌آور داشته‌اند می‌گویند با اجرای طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان متضرر شدند؛ چرا که سابقه آن‌ها برخلاف قانون، ۲۰ سال محاسبه شده و این در حالی اتفاق افتاده که پیش از آن هیچ یک از مدیران تأمین اجتماعی به این تبعیض غیرقانونی اشاره نکرده بودند و به قول آن‌ها این تصمیم کاملاً چراغ خاموش گرفته شده است.

اجحافی که سختی کار مشاغل را زیان‌آورتر کرد

در واقع بازنشستگانی که هم با شرایط زیان‌آور کار کرده‌اند و هم با حقوق‌های ناکافی بازنشسته شده‌اند در این طرح پر از تبعیض و غیرقانونی با قوانین داخلی تأمین اجتماعی که مصوب هیچ ارگان قانون‌گذاری را ندارد از یک تا ۳ میلیون تومان متضرر شده‌اند و این اجحاف تأمین اجتماعی سختی کار این مشاغل را زیان‌آورتر از پیش کرده است.

پندار سیستم

بازنشستگان سخت و زیان‌آور از بی‌توجهی به سابقه سختی کار در محاسبات همسان‌سازی انتقاد دارند.

پس از صدور فیش‌های متناسب‌سازی توسط سازمان تأمین اجتماعی، بازنشستگان از نحوه محاسبه همسان‌سازی انتقاد کردند؛ به خصوص بازنشستگان سخت و زیان‌آور که سابقه سختی کار آن‌ها در همسان‌سازی در نظر گرفته نشده است.

ضرر یک میلیون تومانی بازنشستگان مشاغل سخت

یکی از این بازنشستگان می‌گوید: من به خاطر سختی و زیان‌آور بودن شغلم، ۳۴ روز حقوق می‌گیرم اما در همسان‌سازی ۲۰ روز در نظر گرفته شده است، یعنی سابقه سختی کار را به هیچ‌وجه در نظر نگرفته‌اند. این مسئله موجب شده حدود یک میلیون تومان از آنچه باید، کمتر دریافتی داشته باشم.

وی از مراجعه‌های مکرر به کانون‌های بازنشستگی و همچنین سازمان تأمین اجتماعی خبر می‌دهد و می‌افزاید: به من گفته بودند تفاوت مسئله، نهایت ۱۰۰ یا ۲۰۰ هزار تومان است اما حالا که فیش‌ها صادر شده، فهمیدم حدود یک میلیون تومان متضرر شده‌ام و این در حالی است که هر سال این مبلغ تکرار می‌شود و در واقع تفاوت یک میلیون تومانی امسال، سال آینده و سال‌های بعد افزایش می‌یابد و پس از چندسال به رقم قابل توجهی خواهد رسید.

به گفته وی این اتفاق یک اجحاف است و بازنشستگان سخت و زیان‌آور را از حقوق ابتدایی خود محروم ساخته است؛ سال‌ها کار دشوار در معادن یا یک کارگاه سخت و بعد، نادیده گرفته شدن این سابقه، عادلانه نیست و سازمان تأمین اجتماعی نباید حق و حقوق آن‌ها را پایمال کند.

تخلفات سازمان تأمین اجتماعی در همسان‌سازی حقوق بازنشستگان

قربانعلی رمضانی، عضو کانون عالی بازنشستگان کشور در این خصوص می‌گوید: بر اساس رأی دیوان عدالت اداری مشاغل سخت و زیان‌آور دو گروه مد نظر است؛ گروه نخست افرادی هستند که پیش از سال ۱۳۸۶ بازنشسته شده‌اند و افزایش حقوق آن‌ها براساس سابقه مفید پرداخت حق بیمه‌شان محاسبه می‌شد که کانون بازنشستگان به دیوان عدالت شکایت کرد و شعبه عمومی دیوان عدالت رأی صادر کرد که این کار سازمان تأمین اجتماعی خلاف مقررات است و هر سال مشاغل سخت باید ۱.۵ سال محاسبه و افزایش حقوق آن‌ها به طور کامل پرداخت شود. یعنی افرادی که ۲۵ سال در مشاغل سخت و زیان‌آور حق بیمه پرداخت کرده‌اند باید طبق ۳۵ سال محاسبه شود، به این ترتیب مابه‌التفاوت حقوق این افراد پرداخت شد.

رمضانی ادامه می‌دهد: با اعمال طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در سال جاری، افزایش حقوق این افراد نیز بر اساس سابقه مفید محاسبه و براساس ۲۰ یا ۲۵ سال انجام شده و سوابق بیمه این افراد براساس ۱.۵ سال محاسبه نشده است.

این عضو کانون عالی بازنشستگان کشور می‌افزاید: از سال ۱۳۸۶ به بعد طبق مصوبه مجلس اگر فردی ۲۰ سال خدمت کرده بود باید بخشی از ۱۰ سال باقیمانده تا ۳۰ سال را دولت به سازمان پرداخت کند که بخشی از آن را دولت متقبل شده و بخشی را از کارگر و کارفرما دریافت کرده تا ۳۰ سال کامل شود؛ در واقع از سال ۱۳۸۶ به بعد همه بازنشستگان مشاغل سخت، حق بیمه خود را براساس ۳۰ سال پرداخت کرده‌اند، اما متأسفانه سازمان تأمین اجتماعی در سال جاری که همسان‌سازی حقوق را اجرا کرده افزایش حقوق این بازنشستگان را براساس ۲۰ سال محاسبه کرده که این کار تخلف است. بنابراین در مورد گروه نخست باید افزایش حقوق براساس رأی دیوان عدالت پرداخت می‌شد که این مهم لحاظ نشده است، همچنین در خصوص گروه دوم نیز که حق بیمه کامل پرداخت کرده‌اند تخلف واضح و روشنی صورت گرفته و افزایش حقوق آن‌ها به طور کامل لحاظ نشده است.

رمضانی می‌گوید: شنیده‌ایم قرار است کمیته‌ای برای بازنگری این مهم تشکیل شود. ما هم منتظر هستیم این طرح به طور کامل اجرا شود. امیدواریم مشکل برطرف شود، اما اگر به نتیجه عادلانه نرسیدیم، به دیوان عدالت طرح شکایت می‌کنیم.

افزایش حقوق ۵۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومانی مستمری بازنشستگان

اکبر شوکت، عضو هیئت امنای سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به افزایش ۵۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومانی مستمری بازنشستگان بر اساس همسان‌سازی می‌گوید: سازمان باید همسان‌سازی را براساس فرمولی مشخص اجرا می‌کرد و براساس سنوات بیمه‌پردازی محاسبه کرده است. باید بین کسی که با ۲۰ سال سابقه و ۶۰ سال سن و کسی که ۳۰ سال سابقه داشته و بازنشسته شده، تفاوتی باشد. پرداخت بر مبنای سنوات و پایه بیمه‌پردازی، سیستم عادلانه‌ای است.

اجحاف در حق شاغلان سخت و زیان‌آور

شوکت در پاسخ به این پرسش که چرا در حق بازنشستگان مشاغل سخت و زیان‌آور در محاسبه فرمول‌های همسان‌سازی اجحاف شده، می‌گوید: نمی‌توان فرایند ۱۰ سال بیمه‌پردازی را با فرایند پرداخت ۴ درصد حق بیمه یکی تلقی کرد. به هر حال افرادی که با ۲۰ سال بیمه‌پردازی بازنشسته شده‌اند با کسانی که با سابقه ۳۰ سال بازنشسته می‌شوند، تفاوتی دارند. در اینکه شغل این کارگران سخت بوده حرفی نیست و به هر حال سازمان تأمین اجتماعی باید میانگینی برای آنان در نظر می‌گرفت، اگرچه با آنان مشابه افراد دارای سنوات ۳۰ سال برخورد نمی‌کرد اما نباید مانند افراد با سنوات ۲۰ سال نیز رفتار می‌شد. چون آنان به هر حال ۴ درصد حق بیمه را پرداخت کرده‌اند و شغل بسیار سختی نیز داشته‌اند. با این‌حال خیلی از فعالان صنفی بازنشستگان اعتقاد دارند روح قانون کار در خصوص بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان‌آور به شرایط ویژه آنان توجه دارد. به طور حتم کارگری که در معدن در دل زمین سال‌ها کار می‌کند؛ کارگری که در کنار کوره‌های مذاب صنایع ذوب آهن و فولاد مشغول به کار است؛ کارگری که در صنایع نساجی در بخش‌های مختلف ساعت‌ها روی پا می‌ایستد و بوی رنگ و مواد شیمیایی را استشمام می‌کند؛ کارگری که در کارخانه تولید تایر هر روز گازهای مسموم پلاستیکی و غیره را به داخل ریه می‌کشد، بیش از سایر افراد دچار آسیب می‌شود و بازنشستگی سخت و همراه با بیماری دارد و نباید شرایط ویژه این کارگران را صرفاً به علت بیمه‌پردازی، در همسان‌سازی ۲۰ سال در نظر گرفت.

وی ادامه می‌دهد:‌ ای کاش این همسان‌سازی اتفاق نمی‌افتاد و ما حقمان را در پایه مزدی سال ۹۹ می‌گرفتیم. بر مبنای رقم واقعی تورم باید حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به دستمزدها اضافه می‌شد. این رقمی بود که ۴۰ درصد تورم اعلامی بانک مرکزی بر سبد معیشت خانوار تأثیر می‌گذاشت. اگر به درستی اضافه می‌شد، پایه حقوق به ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان می‌رسید و لازم نبود با منت همسان‌سازی را اجرا کنند.

این عضو هیئت امنای سازمان تأمین اجتماعی می‌افزاید: ما به واحد حقوقی سازمان تأمین اجتماعی درخواست تجدیدنظر داده‌ایم تا همسان‌سازی مجدد بررسی و به گونه‌ای محاسبه شود که حقوق بازنشستگان مشاغل سخت و زیان‌آور هم پایمال نشود.

محل تبلیغ شما

4 نظرات
  1. رضا می گوید

    من از تمامی نمایندگان کارگری تقاضا دارم با توجه به اجحافی که سازمان تامین اجتماعی درحق کارگران در زمینه محاسبه ناعادلانه سوابق مشاغل سخت و زیان آور انجام داده اند با توجه به قوانین مصوبه که به تایید همین ارگان رسیده بدون اتلاف وقت به دیوان عدالت اداری شکایت نموده تا این قشبا تشکرر آسیب دیده به حق از دست داده خویش برسند….

  2. رضا می گوید

    وزیر کار، مدعی شد: حقوق بازنشستگان ۷۷ درصد افزایش پیدا کرده است…..جناب وزیر خواب دیدی خیر باشه…شما هم مثل رییس دولتتون زیاد توهم میزنید…عجب دولت راستگویانی داریم ما…

  3. مهدی می گوید

    ولاه با این حقوق باز نشستگی داریم دیوانه میشیم فرق ما با بازنشستکان کشوری لشکری چیست انها دو ملیون اضافه دشده ما دویست هزار ن=تومان ولاه ما با بدترین حالت تو کارخانه جان دادیم

  4. سعید حیدری می گوید

    تامین اجتماعی کجا ها تخلفات نداره نشان بدید در حالی که مجلس داشتن ۷۳۰۰روز شغل سختی را ملاک بازنشستگی دانسته تامین اجتماعی چرا عمل نمی کنه یک سال دربدرم کمک کنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.