نرم افزارحسابداری صدگان

مالیات ارزش افزوده حق الزحمه مشاوران املاک

3 1,293

حسابداراپ

برطبق توافقی که امسال سازمان امور مالیاتی با اصناف کرده، میزان مالیات سال۹۴ همان مالیات عملکرد ۹۳ خواهد بود.


رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت: بعد از سپری شدن دوره ۳ ساله رکود بازار مسکن، قیمت ها به کف رسیده است.

حسام عقبایی در گفتگو با صدا و سیما گفت:‌ ۱۵ روز اول فروردین تعطیل بود اما شاهد افزایش نسبی حجم معاملات در فروردین ماه بودیم و در شهر تهران ۶ هزار ۳۹۰ قرارداد خرید و فروش به امضا رسید که نسبت به فروردین ۹۴ افزایش ۱۰درصدی داشت.

وی افزود:‌ در فروردین ۹۵ در بخش اجاره هم شاهد افزایش بودیم بطوریکه ۸ هزار و ۱۹۹ قرارداد اجاره ثبت شد در حالی که فروردین پارسال ۷ هزار و ۳۱۸ قرارداد بود.

همچنین در ۲۲ روز اول اردیبهشت امسال در شهر تهران ۱۱ هزار و ۴۷۱ قرارداد خرید و فروش و ۱۱ هزار و ۸۸۲ قرارداد اجاره داشتیم که مبین افزایش حجم معاملات در اردیبهشت ۹۵نسبت به مشابه سال قبل است و بعد از سپری کردن ۳ سال رکود سنگین در بازار مسکن شاهد خروج مسکن از رکود خارج شویم.

وی افزود:‌ با سیاستی که دولت با کمک نهادها، شهرداری ها و بخش های خصوصی ها دارد امیدواریم امسال مسکن از رکود خارج شود.

عقبایی ادامه داد:‌ بحث اقتصاد مسکن یکی از اصلی ترین بسته هایی است که سرعت خروج مسکن را بیشتر می کند و امیدواریم روند صعودی تا پایان شهریورماه رو به افزایش باشد و سیر صعودی داشته باشد.

وی تاکید کرد: ‌در ۶ ماه دوم افزایش ها چشمگیرتر باشد و صحبت از رونق کنیم و در مجموع ۶ ماه اول فاز اول خروج از رکود را در حوزه معاملات مسکن رقم بزند.

عقبایی با اشاره به اینکه تسهیلات بانکی یکی از عوامل تحریک تقاضا مسکن است گفت: هر چند ارایه تسهیلات بانکی و مبالغ بازپرداخت متناسب با دهک های ضعیف جامعه نیست اما بی تاثیر در خروج مسکن نخواهد بود.

پندار سیستم

عقبایی تصریح کرد:‌ باید به اقتصاد مسکن توجه کرد و بانک عامل که بانک مسکن است به سمت سیاستهای توسعه ای برود تا تسهیلات با سود بانکی کمتر و مدت بازپرداخت بیشتر داده شود و قدرت مردم و دهک های ضعیف برای دریافت تسهیلات بیشتر شود.

وی با اشاره به دغدغه مردم برای تفاوت نرخ قیمت اجاره بها درمناطق متفاوت تهران گفت: متولی برای قیمت گذاری املاک در حوزه خرید و فروش و اجاره وجود ندارد و برخی از مالکین خودسرانه و نامتعارف قیمت گذاری می کنند ، مسکن جز اموال غیر منقول است و قیمت گذاری اموال غیرمعقول در اختیار خود مردم است.

* قیمت مسکن شاخص اصلی نرخ اجاره بها
وی افزود: قیمت مسکن مبنای اصلی تعیین اجاره بهاست و آنچه که در بازار مسکن رصد می کنیم نسبت به سال ۹۴ سیر صعودی نداشته و در نقاطی از کشور کاهش داشته است و قیمت اجاره بهای سال ۹۵ همان نرخ سال گذشته بوده و افزایشی رخ نداده است.

عقبایی گفت: برطبق توافقی که امسال سازمان امور مالیاتی با اصناف کرده، میزان مالیات سال۹۴ همان مالیات عملکرد ۹۳ خواهد بود.

وی تاکید کرد: افزایش درآمدهای مردم اصلی ترین شاخص تعیین اجاره‌بها است اما برخی از افرادی با ایجاد فضای حباب‌گونه تصمیم دارند افزایش قیمت را به جامعه تحمیل کنند .

رئیس اتحادیه مشاوران املاک درباره نحو محاسبه کارمزد بنگاههای املاک گفت: در خصوص حق الزحمه مشاوران املاک به همه توصیه کردیم براساس تعاملی که با اداره تعزیرات حکومتی تهران و کشور داریم باید مشاوران املاک نرخ نامه‌ها را در معرض دید مشتریان قرار دهند و مردم به پروانه کسب و حق الزحمه و نرخ توجه کنند.

وی افزود: باید مردم توجه کنند مبلغ حق الزحمه در قراداد تصریح و درج شود و با نرخ نامه کمیسیون و حق الزحمه مطابقت دهند.

عقبایی تاکیدکرد : نرخ نامه حق الزحمه مشاوران املاک در در حوزه اجاره ای تغییرنکرده است بطوریکه یک چهارم اجاره ماهیانه از هر طرف به عنوان کمیسیون و حق الزحمه بعلاوه ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده است.

به طور مثال اگر آپارتمان یک میلیون تومان اجاره داده شود ۲۵۰ هزار تومان حق الزحمه از هر طرف بعلاوه ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده دریافت می شود. در حوزه خرید و فروش تا مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان نیم درصد، از ۵۰۰ میلیون به بالا ۲۵ صدم درصد از هر طرف خرید و فروش در شهر تهران دریافت می شود و در سایر کشور نیز متفاوت است. مردم می توانند با مراجعه به سامانه اتحادیه از نرخ سایر شهرها اطلاع داشته باشند ونرخ نامه شهرهای مختلف را مشاهده کنند.



محل تبلیغ شما

3 نظرات
  1. علي دزفولي می گوید

    سلام . چرا زماني كه محلي را اجاره مي كنيم هم موجر وهم مستاجر ۹% ارزش افزوده ميدهند بايستي يكي از دوطرف بدهد باتشكر

  2. مشاوراملاک می گوید

    با سلام= خریدار یا فروشنده و یا موجر یا مستاجر هرمبلغی که کمیسیون طبق تعرفه میدهند ۹%هم باید ارزش افزوده بدهند که این مبلغ بحساب امورمالیاتی کشورواریز میشود

  3. دانش می گوید

    سلام از مجموع كميسيوني كه بنگاه از دو طرف ميگيره بايد ۹ درصد ماليات پرداخت كنه كه از اين ۹ درصد نصفش رو مالك ميده نصفش رو مستاجر
    و عملا بنگاه هيچ مالياتي نميده
    با اينكه يك شغل تعريف شدست و صنف هم داره
    ماشالله قوانين همچين با ظرافت نوشته ميشه كه همه مشاغل بخصوص كاسب ها و بنگاه هاي خدماتي بتونن براحتي ماليات ندن
    فقط حقوق بگيرها هستند كه هم موقع دريافت حقوق ماليات ازشون كسر ميشه هم موقع خرج كردن ماليات ميده

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.