نرم افزارحسابداری صدگان

سازمان مالياتي درباره سوء‌استفاده از کد اقتصادی هشدار داد

0 685

حسابداراپ

دستگیری افرادی که صورت‌حساب جعلی صادر می‌کردند

معاون سازمان امور مالیاتی درباره سوء استفاده برخی مودیان از شماره‌های اقتصادی افراد دیگر در پرداخت مالیات هشدار داد.به گزارش خبرگزاری مهر، حسین وکیلی گفت: برخی مودیان با نیت پنهان کردن درآمدها و فرار مالیاتی صورتحساب‌های خود را دقیق اظهار نمی کنند و صورت حساب‌های جعلی با کد اقتصادی افراد دیگر ارائه می‌کنند.


معاون سازمان امور مالیاتی افزود: این صورت حساب‌ها ماهیت واقعی ندارد، یعنی مودی که صورت حساب به نام اوست ، وجود خارجی ندارد و معمولا قابل شناسایی نیست تا فرد سوء استفاده کننده ، از پرداخت مالیات فرار کند.

وی با بیان اینکه صورت حساب‌ها دو نقش دارد، اضافه کرد : صورت حساب، سندی برای پذیرش مالیات مستقیم خریدار و همچنین سندی بر درآمد فروشنده است و در صورت حساب‌هایی که جعلی است، اعتبار فروشنده زیر سئوال می رود و مورد تردید قرار می گیرد.

وکیلی با اشاره به اینکه خود خریدار و فروشنده از جعلی بودن صورتحساب‌های خود مطلعند چون وقتی معامله ای انجام می شود ، کالایی همرد و بدل می شود ، اما آنجایی که صورت حسابی جعلی است در واقع کالایی وجودخارجی ندارد.

وی گفت: خریدار و فروشنده باید دقت کنند اگر این کار را انجام می‌دهند رسیدگی های ما به گونه ای است که پس از مدتی که سال مالی تمام می شود و در زمان رسیدگی ، سیستم‌های سازمان امور مالیاتی آنها را شناسایی می کند.

معاون سازمان امور مالیاتی اظهارداشت: پس از محاسبه ارزش افزوده مودیان بدهی آنها را دریافت می کنیم و اگر در مالیات‌های مستقیم هم مشکل داشته باشند، ما ‌آن را به عنوان هزینه خریدار نمی پذیریم و به عنوان بدهی آنها ثبت و دریافت می کنیم.

معاون سازمان امور مالیاتی با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود ۷۰۰ مورد تخلف در حوزه بهره برداری از کد اقتصادی افراد دیگر و صدور صورت حساب جعلی شناسایی شده است، گفت : این افراد صورت حساب‌های جعلی صادر می کردند و کارمزد می گرفتند.

پندار سیستم

وکیلی افزود: وقتی کالایی رد و بدل نمی شود اما برای آن برگه فروش صادر می شود، جرم است و هم اکنون در دادگاه ها آرایی داریم که در آن اینگونه رفتارها به عنوان یک جرم شناخته شده است ، یعنی مواردی داشته ایم که دستگیر شده اند و در زندان به سر می برند.

وی تصریح کرد: مواردی وجود دارد که یک شخص بیش از ۱۷۰ نوع برگه فروش صادر می کرده و دستگیر شده است.

معاون سازمان امور مالیاتی گفت: در اینگونه تخلفات نه اعتبار طرفی که پول برای برگه فروش داده است و نه اعتبار طرف مقابل قابل پذیرش نیست.

معاون سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه تخلفات به دو گونه صورت می گیرد، تصریح کرد: یک مورد صدور صورتحساب های جعلی و دیگری استفاده از کد اقتصادی دیگران است که در این دو حالت هر دو طرف سوء استفاده کننده و همکار آن مسئول تضامنی هستند واگر شناسایی شوند از هر دو طرف مالیات دریافت می شود حتی طرف ناآگاه نسبت به مالیات طرف مقابل مسئولیت دارد و آنجاییکه سازمان مالیات به وصول نمی رسد از دو طرف ، دریافت می کند.

وکیلی درباره اینکه مگر افراد کد اقتصادی مشخص ندارند؟ گفت: کد اقتصادی هنوز اجباری نشده و فعلاً صورت حساب و فهرست سه ماهه برای مودیان الزامی است و باید انجام شود.

وی اظهارداشت: سازمان برای شناسایی افراد حقیقی از شماره ملی و برای اشخاص حقوقی از شماره شناسه ملی استفاده می کند.

وکیلی اضافه کرد: برای شماره اقتصادی فعلاً ثبت نام می کنیم و تا صدور شماره اقتصادی، شماره ملی و شناسه ملی فعال است و مودیان می توانند از آن استفاده کنند.

وی با تاکید بر اینکه کسانی که در معاملات صوری دست دارند ، شماره خود را ابراز نکرده و از شماره دیگران استفاده می کنند، تصریح کرد: استفاده از برگه های فروش جعلی و کد اقتصادی دیگران هم به ضرر استفاده کننده و هم به ضرر دارنده شماره اقتصادی است و سوء استفاده کننده هم به اعتبار مالی خود ضرر می رساند و هم مالیات بر ارزش افزوده را باید پرداخت کنند.

وکیلی همچنین گفت: افرادی هم هستند که از شماره های افراد فوت شده سوء استفاده کرده اند که اینها هم شناسایی شدند.

معاون سازمان امور مالیاتی تاکید کرد: سازمان امور مالیاتی تلاش می کند ، فضای مالیاتی شفاف شود تا عدالت مالیاتی در کشور گسترش یابد.


محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.