نرم افزارحسابداری صدگان

اعتراض به لغو عوارض ۷۰ درصدی سنگ‌آهن

0 628

حسابداراپ

عضو هیئت مدیره انجمن فولاد در واکنش به مصوبه اخیر دولت مبنی بر لغو عوارض ۷۰ درصدی صادرات سنگ آهن، گفت: این مصوبه برخلاف شعار حمایت از تولید داخل صادر شده و این در حالی است که تولید‌کنندگان فولاد پیشنهاد عوارض ۱۰۰ در صدی را به وزارت صنعت ارائه داده بودند.

.

سید رضا شهرستانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، اظهار داشت: لغو عوارض ۷۰ درصدی صادرات سنگ آهن در سال تولید ملی معنایی جز تضعیف تولیدات داخلی ندارد و در خلاف جهت حمایت از تولید‌کنندگان است.

.

وی تصریح کرد: در حال حاضر تولید آهن اسفنجی در کشور به اندازه نیاز صورت نمی‌گیرد و این در حالی است که با وجود عوارض ۷۰ درصدی صادرات سنگ آهن، در سال گذشته ۵۵ میلیون تن سنگ آهن از کشور صادر شد.

.

وی ادامه داد: مایه تأسف است که سنگ آهن از کشور صادر می‌شود، همچنین نفت نیز در اختیار تولید‌کنندگان چینی قرار می‌گیرد و در مقابل، سالانه حدود ۶ میلیون تن شمش فولاد و محصول فولادی به کشور وارد می‌شود که باعث خروج ۵ میلیارد دلار سرمایه از کشور می‌شود.

.

شهرستانی با بیان اینکه ماده اولیه مورد نیاز تولید فولاد، سنگ آهن است، گفت: آهن اسفنجی با استفاده از سنگ آهن تولید می‌شود و با استفاده از آن، انواع فولاد ساختمانی، صنعتی و آلیاژی تولید می‌شود.

.

پندار سیستم

وی در مورد دلیل پایین بودن میزان تولید شمش فولاد در کشور با وجود استخراج سنگ آهن از معادن داخلی نیز گفت: یکسری اقدامات زیربنایی در این بخش باید انجام شود، مشکل تأمین برق، آبرسانی و گازرسانی و همچنین قدیمی بودن تکنولوژی تولید از جمله مشکلات فعلی در صنعت فولاد است که باید برطرف شود.

.

وی افزود: در حال حاضر تولید فولاد در ایران یا از طریق تکنولوژی کوره بلند انجام می‌شود که حداقل باید ۱.۵ میلیون تن تولید در یک کارخانه صورت گیرد تا مقرون به صرفه باشد و یا به روش احیای مستقیم انجام شود که حداقل تولید اقتصادی با این روش نیز ۷۰۰ هزار تن است.

.

عضو هیئت مدیره انجمن فولاد توضیح داد: در حال حاضر برخی تکنولوژی‌های تولید در جهان وجود دارد که با استفاده از آنها می‌توان تولید ۱۰۰ هزار تن آهن اسفنجی با صرفه اقتصادی انجام داد.

.

وی اظهار داشت: این روش ری‌تک نام دارد که هنوز در ایران مورد استقبال قرار نگرفته اما برخی تولید‌کنندگان در حال نصب این تکنولوژی در کارخانه خود هستند.

.

وی ادامه داد: عوارض صادرات سنگ آهن در حالی حذف شده که تولید‌کنندگان فولاد از وزارت صنعت درخواست افزایش این عوارض را تا ۱۰۰ درصد را داشته‌اند تا از این طریق، از تولیدات داخل در مقابل صادرات مواد خام حمایت شود.

.

به گزارش فارس، محمدرضا نادری معاون گمرکی گمرک ایران امروز از مصوبه اخیر هیئت دولت برای لغو عوارض ۷۰ درصدی صادرات سنگ آهن خبر داده است.

.

 

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.