نرم افزارحسابداری صدگان

فهرست معاملات و نحوه ارسال و اصلاح آن

16 2,497

حسابداراپ

در سلسله مباحث پيش به تفصيل به تاثير و نقش صورتحسابها و فهرست معاملات در تعيين درآمد مشمول ماليات و نيز به تکاليف خريداران و فروشندگان در صدور صورتحساب مطالبي ارائه گرديد.


در اين بررسي سعي خواهد شد که به اجمال ضمن تشريح نحوه ارسال و اصلاح فهرست معاملات، به بيان نکاتي که رعايت آنها از سوي فعالان اقتصادي ضرورت دارد نيز اشاره گردد.

همانطور که قبلاً نيز اشاره شد سازمان امور مالياتي کشور مجاز است بموجب ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالياتهاي مستقيم براي کليه اشخاص حقيقي و حقوقي کارت اقتصادي صادر نموده و اشخاص مذکور نيز مکلفند براي انجام معاملات خويش صورتحساب صادر و شماره اقتصادي اخذ شده را روي آنها درج نمايند.

ضمناً تا زماني که براي اشخاص مذکور شماره اقتصادي صادر نشده است نحوه عمل بدين شکل است که اشخاص حقيقي از شماره ملي و اشخاص حقوقي از شناسه ملي بجاي شماره اقتصادي مي بايست استفاده نمايند.

پندار سیستم

با توجه به اينکه کليه اشخاص حقوقي و حقيقي موضوع بند (الف) و (ب) ماده (۹۵) قانون مالياتها مکلف به اجراي دستورالعمل ماده (۱۶۹) مکرر مي باشند لذا از آنجائيکه دفاتر اسناد رسمي به صراحت در رديف (۱۵) بند (ب) ماده (۹۵) قرار دارند مکلف به اجراي ماده فوق مي باشند. بر اين اساس صاحبان دفاتر اسناد رسمي بايد مبالغ دريافتي بابت ثبت قراردادها، معاملات، اسناد و… را که تحت هر عنوان از جمله “کارمزد” و “حق التحرير” از مشتريان براي انجام امور مربوطه دريافت مي نمايند در فهرست فروش و کليه هزينه ها بابت خريدهاي انجام شده را در فهرست خريد ثبت و ارسال نمايند.

 شايان گفتن است ارسال مبالغ قرارداد بين متعاملين، متصالحين و… به هيچ عنوان ضرورت ندارد. نکته ديگري که ذکر آن در اينجا لازم است بدان اشاره شود اين است که کليه اشخاص حقوقي و حقيقي مکلفند فهرست معاملات خويش را به صورت فصلي (براساس سال شمسي) تا يک ماه پس از پايان هر فصل به صورت الکترونيکي از طريق پورتال سازمان در قالب لوح فشرده (CD) طبق فرم موجود در دستورالعمل مربوطه به اداره امور مالياتي ذيربط تحويل نمايند. اما چنانچه انتهاي سال مالي اشخاص حقوقي در خلال يکي از فصول باشد روش کار بدين شکل است که بايد براي فصل شمسي فوق، دو فهرست معامله تنظيم و ارسال نمود بدين ترتيب که از ابتداي فصل شمسي تا پايان سال مالي يک فهرست، و همچنين از ابتداي سال مالي تا پايان فصل شمسي مذکور نيز يک فهرست جداگانه تهيه و تسليم نمود.

 در پاره اي موارد اطلاعات ارسالي فعالان اقتصادي با اشکال و ايراد مواجه مي گردد براي اين منظور دو روش وجود دارد که معمولاً بستگي به طريقه ارسال اطلاعات دارد که در ذيل به تفصيل به آنها اشاره مي شود. الف) اگر اشخاص از طريق ONLINE اطلاعات معاملات فصلي خود را ارسال نمايند، براي اصلاح آنها بايد شرح اصلاحات را با ذکر جزئيات به انضمام رسيد نهايي ارسال اطلاعات طي يک نامه به اداره کل امور مالياتي مربوطه اعلام نمايند.

 اداره کل امور مالياتي مذکور نيز مدارک و مستندات را به دفتر اطلاعات مالياتي ارسال، و امکان اصلاح و ارسال مجدد از اين دفتر به مودي اعلام مي گردد. ب) در صورتي که اشخاص از طريق OFFLINE اطلاعات معاملات فصلي خود را به صورت لوح فشرده (CD) به ادارات کل امور مالياتي تحويل نمايند براي اصلاح آنها مي بايست کل اطلاعات اصلاحي را طي يک لوح فشرده به همراه يک نامه با موضوع درخواست حذف اطلاعات قبلي (با ذکر دقيق رکوردها و مشخصات اطلاعات اشتباه) و جايگزيني لوح فشرده جديد به اداره کل مربوطه جهت اصلاح اطلاعات تحويل نمايند. بررسي مطالب فوق نشان مي دهد که خوشبختانه در قانون و دستور العمل هاي صادره به جزئي ترين نکات نيز توجه خاصي شده تا از اين بابت حقي از فعالان اقتصادي ضايع نگردد.

منبع : سايت سازمان امورمالياتي كشور


محل تبلیغ شما

16 نظرات
  1. فريبرز می گوید

    با سلام و خسته نباشد
    اگر در گزارش فروش اشتباها مبلغ کمتری نسبت به دفاتر اعلام کنیم و باعث مغايرت شود باعث رد دفاتر میشه یانه
    اگر لطفا توضیح دهید متشکر میشم
    با سپاس

  2. مدیر سایت می گوید

    باسلام و احترام
    البته در آيين نامه تحرير دفاتر عدم استفاده از تكاليف ماده ۱۶۹ را مشمول رد دفاتر دانسته ولي به هر حال اين مغايرت مي تواند باعث تعلق جريمه براي آن باشد.
    موفق باشيد.

  3. سعید عباسی می گوید

    با سلام
    اگر اظهار نامه به موقع ارسال شود و تمام ارقام خرید و فروش به درستی درج شود اما زمان بازرسی اعلام شود که شرکت هایی که خرید کرده ایداظهارنامه های خود را به موقع ارسال نکرده یا به اصطلاح کد فروش بوده اند و تمام خرید های شما رد شده و باید ارزش افزوده فروش های خود را پرداخت نمائید آیا میتوان اعتراض کرد ؟ نتیجه ای در کمیسیون حاصل خواهد شد؟
    با تشکر

  4. مدیر سایت می گوید

    باسلام و احترام
    البته اعتراض كه جاي خود دارد ليكن قاعدتامي بايست به كساني پرداخت داشته باشيدكه:
    ۱- درنظام ماليات ارزش افزوده ثبت نام كرده و گواهي ارائه كنند.
    ۲- به كالا و خدمات معاف ماليات ارزش افزوده نپردازيد.
    موفق باشيد.

  5. فريبرز می گوید

    آيا الان ميشود اصلاحي گزارش را اعلام کنيم
    با تشکر

  6. سعید عباسی می گوید

    سلام مجدد
    ما ۲ سال پیش خرید کردیم اما بازرسا الان اومدن میگن شرکتایی که ازشون خرید کردید دیگه اعتبار ندارن
    با توجه به اینکه زمان خرید ( سال پیش ) اعتبار داشتن و گواهی ارزش افزوده داشتن آیا جریمه ای شامل حال ما میشه؟
    میخوام بدونم جریمه ای که شدیم قانونی هست؟اعترازمون به جایی میرسه؟
    ممنون

  7. علي می گوید

    سلام دوست عزیز
    اگه ارزش افزوده ای که فروشنده از شما دریافت و در موعد مقرر به حساب سازمان امور مالیاتی واریز نموده باشد بعنوان اعتبار شما قابل قبول خواهد بود هرچند حالیه گواهی ارزش افزوده نداشته باشد و یا به تکالیف دوره های بعد خود عمل ننماید .
    والسلام /

  8. عباس علی اعظم می گوید

    با سلام و خسته نباشید .
    من حسابدار یک شرکت مسافربری هستم . در آمد شرکت از محل کمیسیون ۱۵ درصدی فروش بلیط برای اتوبوسداران بدست می آید . من برای اعلام گزارش فروش ، مبلغ کل فروش بلیط را به سازمان اعلام کرده ام ، در حالیکه ممیز رسیدگی به دفاتر اعلتم کردند که من می بایست کمیسیون دریافتی را اعلام می کردم . در صورت امکان مرا راهنمائی کنید که چگونه میتوانم اصلاحیه ارقام اعلام شده را اعلام کنم چون تفاوت ارقام اعلام شده با کمیسیون خیلی فاحش و زیاد است . ممنون میشوم روی ایمیلم پاسخ بگذارید .
    سپاسگزار از زحمات شما

  9. علي می گوید

    سلام جانم
    برای اصلاح اطلاعات ارسالی می باید شرح اصلاحات را با ذکر جزئیات به انضمام رسید نهایی ارسال اطلاعات ، طی یک نامه به اداره کل امور مالیاتی ( از طریق اداره امور مالیاتی خود ) اعلام نمایند .ادارات کل امور مالیاتی دسترسی لازم جهت اصلاح اطلاعات مذکور را دارند .
    موفق باشید /

  10. محسن می گوید

    سلام
    شرکت ما کالای را به شخصی فروخته است حال شک کردیم که طرف با شرکت که ممکن است در بلکلیست قرار بگیرد از ما خرید کرده باشد(انگاری از یک کد فروشی این را گرفته بوده) ما صورت فصلی خرید آن شرکت را رد کرده ایم آیا این باعث می‌شود که ما را متخلف بدانند و جریمه کنند(۱۰ درصد فاکتور) و دفاتر را رد کنند و علی‌الراس مان کنند؟
    حالا ما می‌توانیم کاری کنیم که پیشا پیش جلوی این را بگیریم و متوجه بشویم که آیا طرف هم صورت معاملاتی ما را رد کرده است یا نه(اگر رد کرده باشد دیگر مشکلی نخواهیم داشت؟) و اگر نکرده بود صورت معاملاتی خود را اصلاح کنیم و آن را از لیست خارج کنیم؟(و آن مقدار را بدون مشخصات اعلام کنیم)

  11. علي می گوید

    سلام آقای محسن
    وقتی کالایی به کسی فروخته شود فهرست آن برابر ضوابط و مقررات موجود گزارش شود مشکلی برای فروشنده پیش نمی آید ( چه خریدار گزارش خرید را اعلام و ارسال نماید یا ننماید ) .
    می توانی نسبت به اصلاح گزارشات ارسال شده بشرح آنچه در پاسخ به کامنت یک کاربر در همین پست داده شده اقدام نمایی ولی خودتان دسترسی به اینکه آیا طرف مقابل مثلا” خرید از شما را گزارش کرده یا نه ، ندارید .
    خداحافظ

  12. محمود بابایی می گوید

    با سلام
    سوال:من حسابدار یک شرکت بازرگانی هستم و متاسفانه به علت کم تجربگی مبلغ خرید از شرکت خارجی را کم تر آن چیزی که در دفاتر ثبت شده اعلام نموده حال به علت فرجه ایجاد شده تا ۱۳۹۳/۰۶/۲۵ میخواهم مبالغ را اصلاح نمایم ممنون میشوم اگر بنده را راهنمایی بفرمایید؟ در ضمن اگر همکاران بنده را از عواقب این اشتباه مطلع سازند ممنون خواهم شد؟

    با تشکر از شما

  13. علي می گوید

    سلام
    آنچه که جا مانده و به عبارتی در فهرست معاملات قبلی ثبت و ارسال ننموده ای می توانی حالا با توجه به فرصت ایجاد شده به همان طریق گذشته ( آنلاین – آفلاین ) ثبت و ارسال نمایی .
    عواقب این اشتباه می تواند موجبات عدم ثبت یک فعالیت مالی و پولی و در نتیجه بی اعتباری دفاتر و تعیین درآمد بطور علی الراس و نیز مطالبه جرائم متعلقه ( از حیث عملکرد و یا مقررات دیگر ) را بدنبال داشته باشد .

  14. Tom می گوید

    با درود؛
    شركت بازرگاني بنده در سال ٩٢ با يك شركت پيمانكاري جهت فروش اقلام مراوداتي داشته كه منجر به فروش طي چند فقره فاكتور شده است كه همگي ثبت و اعلام شده اند، اخيرا استعلامي از دارايي دريافت كردم كه يك مورد فاكتور از طرف همون شركت پيمانكاري به دارايي اعلام شده است كه بعد از بررسي متوجه شديم كه پيش فاكتور شركت ما رو كه اصلا منجر به فروش نشده است رو به عنوان فاكتور خريد به دارايي اعلام نموده اند، ضمن اينكه خود پيمانكار هم متوجه اشتباه خودش شده ولي احساس ميكنم ما رو داره ميپيچونه، پرس و جويي كه كردم اساتيد گفته اند بايد يه جوري فاكتور اصلاح بشه وگرنه علي الراس ميشيم، حالا اگه ايشون نخواد اينكار رو بكنه و با توجه به اينكه هيچ مدركي هم دال بر فروش ( فاكتور رسمي – فيش واريزي- حواله انبار- …) وجود نداره، آيا. راهي وجود داره كه بتونيم دارايي رو مجاب به عدم فروش بكنيم؟ در غير اينصورت هر كسي بخواد با كسي دشمني كنه ميتونه با درج يه فاكتور خريد غير واقعي دفاتر شركت مقابلش رو به فنا بده و به نظرم خلا قانونيه وسيعي در اين زمينه وجود داره. ممنون ميشم راهنمايي كنيد.

  15. علی رضاپور می گوید

    با سلام
    در سال ۱۳۹۰ در گزارش فصلی زمستان داده شده به دارایی اشتباها بجای فروش زمستان فروش کل سال درج شده بود و رسیدگی مالیات عملکرد ان سال هم بر مبنای اظهار نامه ان سال که صحیح بود انجام گردید به تازگی هنگام رسیدگی مالیات ارزش افزوده سال ۱۳۹۰ با توجه به اطلاعیه های ناشی از ان اشتباه ملاک فروش زمستان ۱۳۹۰ گزارش اشتباه داده شده قرار
    گرفته است ( گزارش ارزش افزوده ان فصل صحیح ارایه شده بود) ضمنا گزارش
    های فصلی در ان زمان دستی داده شده است . لطفا در مورد چگونگی مراحل اجرایی اصلاح گزارش مذکور راهنمایی بفرمایند . با تشکر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.