نرم افزارحسابداری صدگان

کسر مالیات پلکانی از پزشکان با در آمد بالای ۴۰ میلیون

0 2,018

حسابداراپ

کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی بتازگی از ارائه پیشنهادی به مجلس مبنی بر اعمال مالیات پلکانی ( با افزایش درآمد درصد مالیات زیاد می شود) بر درآمد پزشکان خبر داده است که مطابق آن از درآمد بالای ۵۰ میلیون تومانی پزشکان، ۷۰درصد مالیات کسر می‌شود.


در حالی که بعد از انتشار این خبر برخی از رسانه‌ها برداشت‌های سوئی را درباره افزایش ۷۰ درصدی مالیات همه پزشکان از سوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی مطرح کردند، دکتر ایرج حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت در نشست خبری خود با اصحاب رسانه درباره ابهام اخذ مالیات ۷۰درصدی از حقوق پزشکان توضیح داد: «در ارتباط با طرح این مسأله از سوی رئیس کمیسیون بهداشت، سوء‌تفاهمی پیش آمده است. پیشنهاد وزارت بهداشت در خصوص سیستم پرداخت به پزشکان پلکانی‌ است که در حال حاضر نیز اجرا می‌شود.

طبق این سیستم زمانی که کارکرد پزشکان به ۴۰ میلیون تومان رسید از هر مبلغی که بیشتر از آن دریافت می‌کنند ۵۵درصد کسر می‌شود. از رقم باقی مانده نیز ۲۰ درصد مالیات کم می‌شود. این تصمیم برای افراد بخش دولتی اعمال می‌شود.

  این میزان کسری از درآمد در اختیار بیمارستان دولتی قرار می‌گیرد و صرف توسعه بیمارستان و کارانه پرستاران و سایر پرسنل می‌شود و از ۴۵ درصد باقی مانده نیز ۲۰ درصد مالیات از سوی وزارت اقتصاد کسر می‌شود و عملاً پزشکان برای کارکردهای بالای ۴۰ میلیون تومان فقط ۳۶ درصد درآمد کارکرد خود را دریافت می‌کنند.

پندار سیستم

تقریباً از هر دو نفر در کشور یک نفر از سطح سواد سلامت محدود برخوردار است. کسانی که سواد سلامت پایینی دارند، کمتر پیگیر وضع سلامت خود هستند و بیشتر در بیمارستان بستری می‌شوند، در نتیجه هزینه بیشتری را به نظام سلامت تحمیل می‌کنند.به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، افرادی که از لحاظ درآمد اجتماعی و میزان سواد سطح پایینی دارند، افراد فاقد اشتغال، بالای ۵۵ سال و همچنین زنان خانه‌دار از سواد سلامت کمتری برخوردار هستند و به طور کلی سطح این نوع از سواد در زنان نسبت به مردان بیشتر است.

قائم مقام وزیر بهداشت همچنین به انتقادات انجمن رادیولوژی ایران مبنی بر واردات بیش از اندازه دستگاه‌های تصویر‌برداری پاسخ داد. او گفت: «تجهیزات پزشکی در تمام دنیا یک تجارت است و صاحبان آن از ابزارهای تبلیغی برای ایجاد تقاضای القایی استفاده می‌کنند. ما بروز تخلف را در حوزه تجهیزات پزشکی صفر نمی‌دانیم ولی با آنچه در توان داشته‌ایم سعی کردیم میزان آن را کاهش دهیم. وزارت بهداشت در سه سال اجرای طرح تحول، قیمت تجهیزات پزشکی را حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد کاهش داده است.

به گفته حریرچی، کسانی که از استفاده انحصاری دستگاه‌های تجهیزات پزشکی سود می‌برند وقتی که بخشی از نیاز کشور در این زمینه تأمین می‌شود، وارد بحث می‌شوند. تجهیزات پزشکی به طور بی‌رویه وارد می‌شود. در صورتی که با توجه به کسری و محدودیت منابع، در بیش از ۹۰ درصد تجهیزات پزشکی نمی‌توانیم بالاتر از تعداد مورد نیاز وارد کنیم.حریرچی همچنین درباره انتقاد دیگر رادیولوژیست‌ها نسبت به آموزش ۳ روزه سونوگرافی به متخصصان زنان و زایمان توضیح داد: «آموزش های وزارت بهداشت آیین نامه مشخص دارد و دوره های آموزش ۳ روزه سونوگرافی به هیچ عنوان صحت ندارد.

دادن اختیار انجام سونوگرافی به رشته زنان را به مافیای واردات تجهیزات پزشکی ربط ندهیم. با توجه به کمبود رادیولوژیست بخصوص در برخی از شهرستان‌ها پیش‌بینی کرده‌ایم که تعداد زیادی از متخصصان زنان می‌توانند در این خصوص یک دوره آموزشی سونوگرافی ببینند و در این مناطق مشغول به فعالیت شوند.» سخنگوی وزارت بهداشت، تعیین بسته بیمه پایه توسط وزارت بهداشت، محدودیت برای بیمه‌های تکمیلی و انتقال شورای عالی بیمه سلامت به وزارت بهداشت را از جمله مصوبات کمیسیون بهداشت و درمان مرتبط با برنامه ششم توسعه مطرح کرد و گفت: در این مصوبه تصویب شد که مراکز ملکی تأمین اجتماعی در اختیار خود این سازمان باشد اما خرید خدمت در اختیار بیمه سلامت قرار گیرد. و شورای عالی بیمه سلامت نیز به زیر مجموعه وزارت بهداشت منتقل خواهد شد.

حریرچی در پاسخ به این پرسش که آیا کمیسیون بهداشت مصوبه‌ای در خصوص واگذاری تعرفه‌گذاری از نظام پزشکی به وزارت بهداشت داشته است، اظهار کرد: این بند در کمیسیون‌های مربوطه بحث شده و کمیسیون بهداشت در قانون برنامه ششم آن را تأیید کرده است. اگر در شورای نگهبان تصویب نشود، قرار است مجدداً در صحن مجلس مطرح شود.او در ادامه این نشست در خصوص آخرین وضعیت تحقیق و تفحص از وزارت بهداشت گفت: در فاصله کمتر از یک ماه از سوی گروهی از دوستان، پیشنهاد برای تحقیق و تفحص از وزارت بهداشت مطرح شد. جلساتی نیز در کمیسیون بهداشت مجلس در این خصوص تشکیل شد که در نتیجه آنها تفحص را تأیید نکردند، اما در عین حال باید این موضوع در صحن علنی مجلس بررسی شود.

منبع:ایران



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.