نرم افزارحسابداری صدگان

افزایش ۲ برابری درآمد مالیاتی دولت در دوران نبود رونق اقتصادی

0 925

حسابداراپ

 

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان این که در دو سال گذشته با وجود نبود رونق اقتصادی درآمدهای مالیاتی کشور دو برابر شده است گفت: نظام بانکی ۱۰۰ هزار میلیارد تومان مطالبات معوق غیر جاری دارد و از طرفی همین میزان را از دولت طلب دارد.


به گزارش خبرنگار اقتصادی  خبرگزاری تسنیم، علی طیب‌نیا عصر امروز در مراسم معارفه رئیس سازمان امور مالیاتی و معاون امور بانکی, بیمه, و شرکت‌های وزارت اقتصاد اظهار داشت: مسئولیت‌ها فرصت‌ها و موفقیت‌ها گذرا و عبوری هستند و آن چیزی که باقی می‌ماند تلاش‌ انسان‌ها است و این فرصت‌ها محلی برای آزمایش است. تا عملکرد انسان‌ها نتیجه دهد.

وی با اشاره به حضور علی عسگری در سازمان امور مالیاتی و محمد پاریزی در معاونت امور بانکی و بیمه‌ای وزارت اقتصاد افزود: این دو مدیر ارزشمند تلاش‌های قابل قبولی انجام دادند و از مدیران موفق هستند که از آنها تشکر می‌کنم و همه از توانمندی و لیاقت عسگری و خدمات ارزشمند وی در دولت نیز تشکر کردند.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه از سال ۶۲ با آقای عسکری و سال ۶۸ با آقای پاریزی همکاری داشته‌ام, بیان کرد: عسگری دانشجوی شهرستانی بود که از سبزوار به دانشگاه تهران آمده بود و توانست تمام مقاطع علمی را با موفقیت طی کند.

طیب‌نیا ادامه داد: بخش عمده تحولات در سازمان امور مالیاتی و پیشرفت طرح جامع در دوران مدیریت عسگری انجام شده و بنده نیز به عنوان مشاور عملیاتی در کنار ایشان حضور داشتم.

وی افزود: کار کردن در سازمان امور مالیاتی مانند کار کردن در مغازه ذغال فروشی است که وقتی وارد آن می‌شوی غیر ممکن است قسمتی از لباس شما سیاه نشود اما آقای عسگری با لباس سفید از این سازمان رفته است.

وزیر اقتصادی در مورد معارفه حسین قضاوی به عنوان معاون امور بانکی گفت: با ایشان نیز از سال ۶۸ آشنا هستم و خدمات ارزشمند در دوران مدیریت خود ارائه کردند.

عضو کابینه دولت یازدهم با اشاره به خدمات پاریزی گفت: تدوین لایحه مالیات بر ارزش افزوده و اصلاح مالیات‌های مستقیم با همکاری آقای پاریزی انجام شده است و ایشان یکی از بهترین کارشناسان مالیاتی کشور هستند.

طیب‌نیا تصریح کرد از زمان ورود به وزارت اقتصاد با آقای پاریزی مکررا درخواست بازنشستگی می‌کردند و من تا امروز نپذیرفته‌ام و مقاومت و اصرار ایشان ادامه داشت که بالاخره با درخواست ایشان موافقت کردم و قضاوی را خود ایشان به من معرفی کردند.

وزیر اقتصاد در مورد نظام مالیاتی اظهار کرد: اصلاح نظام مالیاتی یکی از مهمترین طرح‌ها برای اصلاح ساختار کشور است و این یک اولویت اول است که همه باید برای اجرای این طرح کمک کنند و اکنون لایحه‌ی اصلاح مالیات های مستقیم در کمیسیون اقتصادی دولت در حال بررسی است.

وی با بیان این که نظام بانکی با مشکلات عدیده‌ای مواجه است گفت: مدیریت آقای تقوی نژاد در بانک سپه بسیار مثبت بود و ایشان نمره قبولی ممتاز می‌گیرد که از این به بعد در سازمان امور مالیاتی در خدمت ایشان هستیم.

وی با اعلام این که در سال گذشته درآمدهای مالیاتی ۴۴ درصد رشد داشت گفت: در طی دو سال گذشته درآمدهای مالیاتی کشور دو برابر شده است و با توجه به نرخ تورم ۱۴ درصدی نشان می‌دهد که درآمدهای مالیاتی ۳۰ درصد رشد داشته است و این در شرایطی است که اقتصاد کشور در شرایط رونق قرار نداشت.

طیب‌نیا گفت: زیر ساخت بسیار خوبی در سازمان مالیاتی ایجاد شده است و مشکلاتی که بیرونی است وجود دارد و امیدواریم با حضور آقای تقوی نژاد شرایط محیا شود تا سیستم مالیاتی کشور به سمت جایگاه اصلی خود ارتقاء یابد.

وی با بیان این که درآمدهای کشور باید از محل مالیات تامین شود, گفت: وظیفه دولت به صورت کلی و حاکمیتی تامین امنیت استقرار قانون گذاری مناسب, استقرار سیستم دادرسی, تامین بهداشت و درمان و … است, و کسانی که ذینفع این خدمات هستند و از آن استفاده می‌کنند باید بهای آن را بپردازند.

وزیر اقتصاد ادامه داد: کسانی که از خدمات و کالاهای عمومی استفاده می‌کنند باید از طریق مالیات هزینه‌ی آن را پرداخت کنند و دولت باید دولت چابک و کوچکی باشد و هزینه‌ها توسط نظام مالیاتی تامین شود که این در سیاست‌های کلی مقاومتی نیز آورده شده است.

پندار سیستم

عضو کابینه دولت یازدهم با اشاره به این که باید به روش صحیح و درست مالیات گرفته شود, گفت: فرایند شناسایی و وصول درآمدهای مالیاتی باید دقیق باشد تا شاهد سیستم‌کارآمدی باشیم.

به گفته طیب‌نیا پرداخت مالیات جزو واجبات عبادی است و باید آن را با نیت خالص پرداخت کرد و اگر مفهوم آن به درستی القاء شود شاهد مقاومت در پرداخت مالیات نخواهیم بود.

وی با اشاره به چالش‌های نظام بانکی بیان کرد: یکی از چالش‌های جدی نظام بانکی این است که بین توسعه مالی و توسعه اقتصادی ارتباط تنگاتنگی وجود دارد و بدون توسعه مالی به توسعه اقتصادی نمی‌رسیم.

وزیر اقتصاد با بیان این که اقتصاد کشور بانک محور است, گفت: منابع نظام مالی توسط نظام بانکی تامین می‌شود و امروز در شرایط ویژه‌ای قرار داریم.

عضو کابینه دولت یازدهم مطالبات بانک‌ها را یکی از چالش‌های اساسی عنوان کرد و اظهار داشت: نظام بانکی ۱۰۰ هزار میلیارد تومان مطالبات معوق غیر جاری  دارد و از طرفی همین میزان را از دولت طلب‌کار است.

وی تصریح کرد: طلب نظام بانکی نشان می دهد که نزدیک به نیمی از منابع بانکی محدود شده است و این در حالی است که موضوع استمهال ها را ما حساب نکردیم.

وی با بیان این که نظام بانکی سود ده نیست گفت: بانک‌ها سود خود را از فعالیت‌های اقتصادی تامین می‌کنند.

طیب‌نیا وجود موسسات غیر مجاز را  یکی از مشکلات اصلی نظام بانکی عنوان و بیان کرد: این موسسات بدون اخذ مجوز و صلاحیت قانونی به صورت قارچ‌گونه ایجاد و بزرگ شده‌اند و امروز مقابله با آن‌ها بسیار سخت است.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید اظهار کرد: بانک مرکزی در زمانی که این موسسات در حال رشد بودند باید با آنها مقابله و نظارت می‌کرد که این امر انجام نشد و امروز وجود این موسسات مشکلات پیچیده‌ای را ایجاد کرده است که باید حل شود.

وزیر اقتصاد اضافه کرد: اقدامات خوبی در دو سال گذشته در این خصوص انجام شده اما جوابگو نبوده است.

به گفته وی در بودجه سال ۹۵ باید قدم‌های موثری در زمینه پرداخت بدهی دولت به بانک‌ها برداشته شود و یک اقدام اساسی برای تسویه این بدهی و افزایش سرمایه بانک‌ها انجام شود.

وزیر اقتصاد با اشاره به این که برای دستیابی به رشد ۸ درصد اقتصادی مستلزم تهیه لوازم هستیم, گفت: یکی از لوازم داشتن سیستم بانکی پویا است و از آقای قضاوی درخواست داریم  که بتوانند با یک برنامه‌ریزی و ارتباط مستمر با بانک مرکزی قدم‌های موثر برای نظام بانکی کشور بردارند.

طیب‌نیا اصلاح نظام بانکی و مالیاتی را جزو اهداف اصلی خود عنوان و اظهار کرد: اصلاح این دو نظام بر اساس اقتصاد مقاومتی است زیرا امروز ما در یک جنگ تمام عیار اقتصادی هستیم که بر کشور تحمیل شده و شرایط امروز شرایطی نیست که مانند گذشته اقدام کنیم.

وزیر اقتصاد در پایان گفت: باید همه کمک کنیم تا بتوانیم تحولی در وزارت امور اقتصادی و دارایی ایجاد کنیم که می‌تواند تحولی در کشور ایجاد کند.

به گزارش تسنیم, عصر امروز مراسم معارفه سید کامل تقوی نژاد به ریاست سازمان امور مالیاتی و حسین قضاوی به معاونت امور بانکی, بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد و همچنین مراسم تودیع علی عسگری رئیس سابق سازمان امور مالیاتی و محمد پاریزی معاون امور بانکی و بیمه‌ای وزارت اقتصاد برگزار شد.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.