
نظر به سؤالات و ابهامات مطرح شده در خصوص نحوه محاسبه معافيت مالياتي موضوع ماده 138 ق.م.م بدين وسيله مقرر ميدارد:
.
طبق مقررات ماده 138 قانون مالياتهاي مستقيم آن قسمت از سود ابرازي شرکتهاي تعاوني و خصوصي که براي توسعه و بازسازي و نوسازي يا تکميل واحدهاي موجود صنعتي و معدني خود يا ايجاد واحدهاي جديد صنعتي يا معدني در آن سال مصرف گردد با رعايت ساير مقررات مربوط از پنجاه درصد (50%) ماليات متعلق معاف خواهد بود. بنابراين همانطور که در بند 11 بخشنامه شماره 28345/2401/232 مورخ 18/7/1385تصريح گرديده است معافيت مذکور مي بايست پس از اعمال درآمدهاي مشمول و معاف از ماليات و همچنين درآمدهاي مشمول ماليات مقطوع محاسبه گردد.
.
به عنوان مثال در مورد شخص حقوقي که با رعايت دستورالعملهاي صادره نسبت به اخذ گواهي امکان برخورداري از معافيت موضوع ماده مذکور اقدام نموده است چنانچه اطلاعات سال مالي ( اولين سال صدور مجوز موضوع ماده مذکور) بشرح زير باشد نحوه محاسبه معافيت و ماليات متعلق با رعايت مقررات بشرح زير خواهد بود:
.
1- سود ابرازي ناشي از فعاليت هاي مشمول ماليات
600،000،000
.
2- سود ابرازي ناشي از فعاليت هاي معاف ازماليات
200،000،000.
3- سود ابرازي ناشي از فعاليتهاي مشمول ماليات مقطوع
100،000،000.
4- مـيـزان مبـالـغ مـصــرف شــده در اجــراي مـقـررات مـاده 138ق.م.م
300،000،000.
جمع کل سود ابرازي مشمول ماليات و سود ناشي از درآمدهاي معاف و مشمول ماليات مقطوع:
900،000،000 = 100،000،000 + 200،000،000 + 600،000،000
.
سهم سود مشمول ماليات از مبالغ مصرف شده در اجراي ماده 138ق.م.م:
200،000،000=(900،000،000÷600،000،000)×300،000،000
.
ميزان معافيت مالياتي موضوع ماده 138 ق.م.م:
25،000،000=50%×25%×200،000،000
.
ماليات متعلق نسبت به سود ابرازي مشمول ماليات:
150،000،000=25%×600،000،000
.
ماليات قابل پرداخت پس از کسر معافيت ماده 138 ق.م.م مربوط به سود ابرازي:
125،000،000=25،000،000-150،000،000
.
حسين وکيلي
معاون ماليات هاي مستقيم
.


لطفا ((سهم سود مشمول مالیات از مبالغ مصرف شده در اجرای ماده ۱۳۸ق.م.م:)) را دوباره بررسی کنید. درون پرانتز باید 300 تقسیم بر 900 شود و جواب در 600 ضرب شود. منبع: مالیاتی دوانی ص 108
باسلام و احترام
اين عين مطلب بخشنامه است.
به هرحال كامنت شما منتشر شد تا همكاران موضوع را كنترل كنند.