نرم افزارحسابداری صدگان

بيمه كارگران پس از ۷ سال

4 952

حسابداراپ

حدود سال۱۳۸۴ بود كه لايحه‌اي جهت بيمه كارگران ساختماني از سوي وزارت رفاه پيشنهاد شد كه به تصويب مجلس رسيد و دو سال پس از آن براي نخستين بار معاون وقت امور مجلس وزارت رفاه پيشين، برخي جزئيات بيمه كارگران ساختماني را اعلام كرد.

.
براساس گزارش جوان آنلاین، بر اساس اين لايحه قرار شد تا تمام كارگران ساختماني و خانواده‌هايشان از مزاياي بيمه تامين اجتماعي، بازنشستگي، از كارافتادگي، حوادث، غرامت، دستمزد و فوت برخوردار شوند.

.
اما عمده‌ترين مشكل اين نوع بيمه شامل بيمه بيكاري كارگران و در نظر گرفتن ناتواني آنان براي پرداخت حق بيمه در ماه‌هايي كه بازار كار كساد است، بود كه مخالفت كارگران ساختماني را در پي داشت.

.
سال گذشته نيز مهدي چمران رئيس شوراي اسلامي شهر تهران در خصوص وضعيت كارگران ساختماني گفته بود كه كارگران ساختماني از ضعيف‌ترين اقشار جامعه هستند و مجلس بايد به وضعيت آنان رسيدگي كرده و در خصوص حل مشكل آنان چاره انديشي كند.
.
سودآوري بالا براي تامين اجتماعي
وي با تاكيد بر اينكه بیمه کارگران ساختمانی وجود خارجی ندارد، اظهاركرده بود: این نوع بیمه که در زمان اعطای مجوزهای شهرداری‌ها از شهروندان گرفته می‌شود تنها به نام بیمه کارگری بوده اما در عمل یک سودآوری بالا برای تامین اجتماعی است.

.
رئیس شورای‌عالی استان‌ها معتقد بود كه در عمل هیچ‌یک از کارگران بیمه شده قادر به استفاده از خدمات بیمه نیستند، این یعنی اصلا بیمه نیستند. اسم کارگران بهانه شده و مبالغ بیمه به سود سازمان تامین اجتماعی است، حال آنکه افزایش نرخ سهم بیمه کارگران جلوی فعالیت‌های ساختمانی در شهرها به‌ویژه شهرهای کوچک را گرفته است.

پندار سیستم

.
مشكلات كارگران ساختماني در حالي ادامه داشت كه تا دو ماه پيش نيز به گفته رضا امینی مدیرکل تامین اجتماعی شرق تهران، بیمه کارگران ساختمانی متقاضي جدید در شعب تامین اجتماعی انجام نمی‌شد و هنوز هیچ سهمیه‌ای در سال جديد برای اين قشر درنظر گرفته نشده بود.

.
وي گفته بود: بیمه کارگران ساختمانی نیز در شعب به‌طور موقت تا اعلام میزان سهمیه از سوی مراجع ذیصلاح در سال جدید متوقف شده است و چنانچه سهمیه و مجوز لازم برای بیمه کارگران ساختمانی از سوی دولت تعیین شود نسبت به بیمه این افراد در شعب مختلف اقدام خواهد شد.
.
لزوم اخذ كارت مهارت از سازمان فني و ‌حرفه‌اي
اميني يك هفته پس از اين اظهارات اعلام كرد كه هیچ مشکلی برای ثبت‌نام کارگران ساختمانی وجود ندارد و کارگران ساختمانی می‌توانند با در دست داشتن مدارک لازم و با مراجعه تدریجی به شعب تابعه نسبت به ثبت نام خود اقدام کنند.

.
بالاخره پس از كش و قوس‌هاي فراوان بيمه كارگران ساختماني پس از حدود هفت سال به سرانجام رسيد به طوري كه محمدحسن زدا مدیرکل درآمد حق بیمه صندوق تامین اجتماعی، اعلام كرد كه براساس مصوبه هیات وزیران امسال ۲۰۰ هزار کارگر ساختمانی ديگر تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار می‌گیرند اما بیمه این کارگران شامل بیمه بیکاری نیست.

.
به گفته وي، این کارگران با پرداخت ۷ درصد حق بیمه می‌توانند از مزایای این نوع بیمه بهره‌مند شوند اما داشتن کارت مهارت از سازمان فنی و حرفه‌ای تنها شرط ورود کارگران به پوشش بیمه کارگران ساختمانی است.

.
بر اساس اين طرح، کارگران ۷ درصد حق بیمه را پرداخت می‌کنند و مابقی این حق بیمه از سوی کارفرما و براساس پروانه ساختمانی، متراژ ساختمان و قیمت زمین در منطقه تعیین و پرداخت می‌شود.

.

محل تبلیغ شما

4 نظرات
  1. SOMAYE می گوید

    سلام چه جوری باید ثبت نام بیمه کارگری رو شروع کنیم . یعنی اولین مرحله ثبت نام چیه؟ کجا باید بریم؟ چه جوری باید اقدام کنیم؟ از طریق پست یا اینترنت؟ چیکار باید بکنیم؟

  2. مدیر سایت می گوید

    با سلام و احترام
    بيمه بيكاري درصورت غير ارادي بودن بيكاري شما و بنا به راي اداره كار و درصورت داشتن سابقه ي كافي قابل اعمال و تعلق است و بنا به ميل اراده و ثبت نام نيست.
    موفق باشيد.

  3. فرزاد بگمرادی می گوید

    باسلام وخسته نباشید خدمت شما.میخواستم بپرسم ئاسه بیمه کارگری چه چیزی لازم است/ باتشکر

  4. مدیر سایت می گوید

    باسلام و احترام
    اخراج غير ارادي شما توسط كارفرما و تاييد آن توسط اداره كار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.