نحوه محاسبه مالیات واحدهای مسکونی خالی

 بند ۷ و ۸ دستورالعمل مورخ ۱۴۰۰/۷/۶ سازمان امور مالیاتی در خصوص نحوه محاسبه مالیات واحدهای مسکونی خالی بدین شرح میباشد:

➖بند ۷
نرخ موضوع ماده ۱۳۱ قانون مالیاتهای مستقیم در محاسبه مالیات این ماده [ ماده ۵۴ مکرر ] برای اشخاص حقیقی، به ازای هر ماه قابل اعمال بوده و ماخذ محاسبه شده بر اساس جدول املاک مشابه تعیین و اعلام شده توسط سازمان امور مالیاتی کشور در اجرای ماده ۵۴ قانون فوق با اعمال مقررات ماده ۵۳ قانون مذکور ( پس از کسر ۲۵ درصد بابت هزینه ها و استهلاک و تعهدات ) در هر ماه با سایر ماه ها جمع نمی شود و صرفاً مالیات محاسبه شده به ازاء هر ماه برای محاسبه مالیات نهایی جمع می شود.
مالیات اشخاص حقوقی بر اساس نرخ ماده ۱۰۵ قانون مالیات های مستقیم محاسبه می شود.

➖ بند ۸
اعمال نرخ های دوازده برابر و هجده برابر برای سال های دوم و سوم و به بعد حسب مورد صرفاً در صورت توالی سالها بوده و در صورتی که بین سال هایی که واحد مسکونی خالی بر اساس اطلاعات سامانه، خالی قلمداد نشده و فاصله باشد، مالیات سال جدید با نرخ سال اول محاسبه می شود.
ضرایب مالیاتی مندرج در ماده ۵۴ مکرر قانون مذکور برای مالک یا مالکان دارای بیش از ۵ خانه خالی در هر سال مالیاتی، نسبت به کل واحدها، دو برابر ضریب مذکور در صدر ماده ۵۴ مکرر فوق اعمال می شود.
میزان مالکیت از واحد مسکونی ( مالکیت کمتر از ۶ دانگ ) موثر در محاسبات می باشد، بنابر این ضریب دو برابری برای مالکان بیش از ۵ واحد مسکونی خالی به شرطی که میزان مالکیت از ۳۰ دانگ ( معادل ۵ واحد مسکونی خالی-فارغ از متراژ هر بک از واحدها ) بیشتر باشد قابل اعمال است، به عنوان نمونه در صورتی که شخصی در مجموع، در هفت واحد مسکونی خالی مالکیت کمتر از ۶ دانگ داشته باشد ( مثلا مجموعاً ۲۹ دانگ ) ، در محاسبات مالیات، ضریب دو برابری بیش از ۵ واحد مسکونی خالی اعمال نخواهد شد.

مالیات واحد مسکونیمالیات واحد مسکونی خالیمالیات واحدهای مسکونی خالیمحاسبه مالیات واحد مسکونیمحاسبه مالیات واحد مسکونی خالیمحاسبه مالیات واحدهای مسکونی خالی
نظرات (0)
ثبت نظر