تفاوتهای اصلی حسابداری بازرگانی با حسابداری دولتی

تفاوتهای اصلی حسابداری بازرگانی با حسابداری دولتی در چیست؟


۱- تفاوت در اهداف:
هدف اصلي موسسات بازرگاني تحصيل سود است . و منظور اصلي ازتاسيس سازمانهاي دولتي ارائه خدمات و کالا به مردم جهت رفع نيازهاي اساسي آنان ، افزايش رفاه ، انجام وظايف ناشي از تصدي دولت و … مي باشد .
۲- تفاوت در صورتهاي مالي:
صورتهاي مالي اساسي در حسابداري بازرگاني عبارت است از:
الف : صورت وضعيت مالي يا ترازنامه
ب : صورتحساب سود و زيان
ج : صورتحساب سود و زيان انباشته
د : صورت جريان وجوه نقد
صورتهاي مالي سازمانهاي دولتي :
الف : ترازنامه هر يک از حسابهاي مستقل و تراز نامه ترکيبي از کليه حسابهاي مستقل
ب: صورتحساب درآمدها ، هزينه ها و تغييرات در مازاد براي هر يک از حسابهاي مستقل و نيز صورتهاي ترکيبي آنها
ج: صورت مقايسه درآمدهاي شناسايي شده با در آمدهاي پيش بيني شده و هزينه هاي انجام شده با اعتبارات مصوب

۳-تفاوت در اجرای قوانین و مقررات:
در حسابداری دولتی ، قوانین و مقررات علاوه بر نظارت وحاکمیت بر عملیات حسابداری تعیین کننده اختیارات ، وظایف و مسئولیتهای ذیحسابان ، مدیران و مسئولان مالی و اداری سازمانهای دولتی نیز هستند . این قوانین و مقررات حتی در صورت تضاد با اصول پذیرفته شده حسابداری تا زمانی که تغییر نیافته یا اصلاح نشده اند لازم الاجرا هستند .

۴- لزوم تهیه و اجرای بودجه و اعمال کنترل بودجه ای:
کنترل بودجه ای از مقایسه درآمدهای پیش بینی شده با درآمدهای وصول شده ( تحقق یافته) و اعتبارات پیش بینی شده در بودجه مصوب در مقایسه با هزینه های انجام شده صورت میپذیرد .

۵-تفاوت در حسابهای مستقل:
یکی از اساسی ترین تفاوتهای بین حسابهای دولتی و بازرگانی وجود حسابهای مستقل می باشد . هر حساب مستقل عبارت است از وجوه نقد یا سایر داراییها و منابع مالی که برای اجرای برنامه ها و عملیات معین یا نیل به اهداف مشخص طبق قوانین و مقررات ایجاد میشود .

۶-تفاوت در مبنای حسابداری:
در سیستم حسابداری بازرگانی از مبنای تعهدی استفاده میشود ولی در حسابداری دولتی میتوان از مبنای نقدی ، تعهدی ، نیمه تعهدی ، تعهدی تعدیل شده و نقدی تعدیل شده استفاده کرد .

۷- تفاوت در شکل و ترکیب سازمانی و حدود مسئولیت:
در سازمانهای دولتی حدود ، وظایف ، اختیارات و مسئولیت کارکنان بوسیله قانون و مقررات تعیین شده اند و مدیران این قبیل از موسسات در مقابل عموم مردم قوه مقننه ، قوه قضاییه و بالاخره روسای خود مسئولند.



استاندارد حسابدارياستانداردهای حسابداریاستقرار نظام نوین حسابداری دولتیانواع ماهیت حساب در حسابداریپيش‌نويس استاندارد حسابداريتدوین استاندارد حسابداریتفاوت حسابداری بازرگانی با حسابداری دولتیتفاوتهای اصلی حسابداری بازرگانی با حسابداری دولتیحسابداریحسابداری بازرگانیحسابداری بازرگانی با حسابداری دولتیحسابداری دولتیشخصیت حسابداریفرض شخصیت حسابداریفرض شخصیت حسابداری چیست؟ماهیت بدهکار و بستانکارماهیت بدهکار و بستانکار حسابداریماهیت حسابماهیت حساب در حسابداریماهیت حساب ها در حسابداری
نظرات (0)
ثبت نظر