شرایط معاینات پزشکی دروضعیتی که ماهیت شغل فرد تغییر نکرده باشد

درجلسه کارگروه تنقیح، تجمیع و تلخیص بخشنامه های سازمان تأمین اجتماعی که در محل دفتراداره کل فرهنگی و اجتماعی کارفرمایان و سازمانها با حضور نمایندگان تشکل های عمده و قانونی کارفرمایی و کارگری و مسئولان و کارشناسان تأمین برگزار شد، تسهیل معاینات پیش از استخدام در بخشنامه اجرایی ماده ۹۰ برای کارفرمایان مورد تأکید قرار گرفت .


به گزارش معاونت فرهنگی و اجتماعی / اداره کل کارفرمایان و سازمانها ؛دربخشی از این جلسه قضائی رییس گروه بیمه ای کمیسیونهای پزشکی با اشاره به بررسی هاو اقدامات انجام شده توسط شورای تلخیص و تنقیح مقررات و بخشنامه ها اظهار داشت : شورای مذکور حدود یکسال و نیم برای بررسی و تلخیص و روزآمد کردن ضوابط اجرایی ماده ۹۰ قانون تأمین اجتماعی وقت صرف کرده و بخشنامه تدوین شده حاصل جلسات مستمر بین کارشناسان و بهره گیری از خرد جمعی شرکای اجتماعی است .
وی افزود : درتلخیص این بخشنامه تلاش شده به دغدغه های مورد نظر شرکای اجتماعی بویژه کارفرمایان توجه شود و در مجموع ضوابط با تأکید بر حل مشکلات و محدودیت های کارفرمایان در خصوص آزمایشات پیش از استخدام تدوین گردیده است .
قضایی با تأکید بر این موضوع که برای افزایش رضایت کارفرمایان یک سال فرصت جهت تعیین تکلیف آزمایشات قبل از استخدام بیمه شدگان تعیین شده است، خاطر نشان کرد : به منظور رفع مشکل پرداخت هزینه آزمایشات و معاینات پیش از استخدام مقرر گردیده برای  کلیهبیمه شدگانی که از تاریخ صدور این بخشنامه برای اولین بار نامنویسی و شماره بیمه دریافتمی کنند دفترچه درمانی با حداکثر اعتبار یک ماهه صادر شود .
وی افزود : به منظور همراهی با بیمه شدگان و کارفرمایان در این بخشنامه مقرر شده است چنانچه ماهیت شغل فرد تغییر نکرده باشد. نیازی به انجام مجدد آزمایشات پیش از استخدام نمی باشد .
رییس گروه بیمه ای کمیسیونهای پزشکی سازمان تأمین اجتماعی یکی از مشکلات مراکز انجام معاینات را عدم اعلام درست و صحیح عناوین شغلی بیمه شدگان اعلام کرد و گفت : در صورت اعلام صحیح عناوین شغلی امکان انجام معاینات و آزمایشات تخصصی خاص برای مشاغل وجود خواهد داشت .
قضایی اظهار داشت : گرچه در گذشته ممکن است رویکرد سازمان تأمین اجتماعی از تدوین این بخشنامه مبتنی بر درآمدزایی بوده باشد اما در تلخیص و اصلاح ظوابط جدید ماده ۹۰ نگاه بیشتر انسانی و مبتنی بر رعایت حقوق بشر بوده است .
رضا معینی مدیر کل فرهنگی و اجتماعی کارفرمایان و سازمانها بخشنامه اخیر ماده ۹۰ رایک بخشنامه مترقی دانست و گفت : با تلخیص این بخشنامه بیشتر مشکلات کارفرمایان رفع شده است . در واقع این بخشنامه فرابخشی تدوین شده و صیانت از حقوق کارگر و کارفرما را برعهده دارد.
وی افزود : به منظور بهره گیری از نظرات کارفرمایان مقرر گردید تا یک هفته آینده نظرات تشکل های کارفرمایی جمع آوری و مورد استفاده قرار گیرد .
در بخش دیگری از این جلسه دکترمحمد رضا جوان جعفری معاون دفتر قوانین و مقررات تأمین اجتماعی ضمن تشریح مفاد ماده ۹۰ قانون تأمین اجتماعی اظهار داشت : اجرای این قانون هیچ گونه محدودیتی در بکار گیری اشخاص به کار برای کارفرمایان ایجاد نخواهد کرد و اصولا این قانون هیچ مانعی برای استخدام افراد نمی باشد و فقط در شرایطی که کارفرما در اعزام بیمه شدگان به معاینات پیش از استخدام تعلل کند در صورت حادثه  ناشی از بیماری، کارفرما مسئول پرداخت خسارات خواهد بود .
در این جلسه نمایندگانی از خانه صنعت معدن و تجارت ، اتاق بازرگانی ایران ، اتاق اصناف ایران ، کنفدراسیون صنعت ایران و اتحادیه پیشکسوتان کارگران ایران شرکت داشتند .



تعلل در معاينه پزشكيتمهیدات لازم برای اجرای ماده 90 قانون تأمین‌اجتماعی فراهم شده استشرایط معاینات پزشکیماده 90 قانون تامين اجتماعيمعاينه پزشكي كاركنانمعاينه پزشكي كارگرانمعاینات پزشکیمعاینات منجر به وارد شدن خسارت به تأمین‌اجتماعی
نظرات (0)
ثبت نظر