طرح جامع اطلاعات مؤدیان پیش‌نیاز قانون مالیات‌ها

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه پیش‌نیاز اجرای قانون جدید مالیات‌های مستقیم، طرح جامع اطلاعاتی مؤدیان مالیات است،گفت: بیشترین مشکل نظام مالیاتی، مدیریتی است.

.

محمود شکری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا»، در مورد بررسی لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم در کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: کلیات این لایحه در کمیسیون به تصویب رسیده و در حال حاضر وارد رسیدگی به جزئیات آن شده‌ایم.

.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: در این لایحه باید از نظر کارشناسان و بخش خصوصی استفاده می‌شد تا یک لایحه جامع به مجلس می‌آمد، اما متأسفانه این‌طور نشد.

.

وی گفت: این لایحه در حال حاضر قابل اجرا نیست، چون کلیات آن وابسته به اجرای طرح جامع اطلاعات مالیاتی است و با روند فعلی ممکن است طرح جامع ۲ تا ۳ سال آینده آماده شود.

.

شکری افزود: اصلاح این قانون باید بیشتر در قالب طرح جامع اطلاعات مؤدیان مالیاتی انجام شود، در غیر این صورت همین قانون فعلی کارایی خود را دارد.

.

معاون سابق سازمان امور مالیاتی تصریح کرد: زیرساخت برخی از مواردی که در لایحه اصلاح قانون مالیات‌ها آمده در کشور وجود ندارد و پیش‌نیاز اجرای قانون جدید شکل‌گیری سیستم اطلاعاتی جامع مؤدیان مالیاتی است.

.

وی ادامه داد: اصلاح این قانون اثر مثبتی در بودجه سال آینده ندارد و کمکی به آن نخواهد کرد و تا زمانی که سیستم اطلاعاتی آماده نشود قابلیت اجرا نخواهد داشت.

.

این نماینده مجلس گفت: هنوز هم مسئولان باور ندارند که مالیات می‌تواند جایگزین درآمد نفت شود و به نظر می‌رسد بیشترین مشکل در نظام مالیاتی، مشکلات مدیریتی است تا مشکلات قانونی.

.

شکری افزود: برای نمونه هم‌اکنون بیشترین گردش مالی در بخش خدمات است، در حالی که کمترین مالیات از این بخش اخذ می‌شود.

.

وی با اشاره به اهمیت مدیریت در حوزه مالیات گفت: برای مثال از سال ۸۵ تا ۸۸ سازمان امور مالیاتی بیش از پیش‌بینی‌ها درآمد مالیاتی حاصل کرد؛ در حالی که الان وضعیت متفاوت است.

.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: امسال وصول درآمد مالیات در ۹ ماهه کمتر از مدت مشابه سال گذشته بوده و باید در این مورد فکری شود.

.

وی با بیان اینکه اصلاح مدیریتی باید در این حوزه صورت بگیرد، گفت: ظرفیت‌های مدیریتی بسیار خوبی در سازمان امور مالیاتی وجود دارد.

.

شکری افزود: هیچ‌گونه تخریب فرد یا افرادی مدنظر ما نیست، اما همیشه این‌طور نیست که همه افراد خوب در یک سازمان هم موفق عمل کنند، چون یک کار تخصصی مطرح است.

.

معاون سابق سازمان امور مالیاتی در مورد اخذ مالیات از خانه‌های خالی گفت: هنوز سیستم اطلاعاتی سازمان ثبت اسناد کامل نیست که بتوان این کار را انجام داد، ضمن اینکه باشد مشخص شود که از چه کسی مالیات اخذ شود.

.

وی گفت: با روش‌های فعلی این کار قابل اجرا نیست و باید راهکار‌های درست اجرایی در این زمینه طراحی شود.

.

IMFاجراي طرح جامع مالياتيارايه شماره اقتصادياستقرار طرح جامع مالیاتیامضاي الکترونيکيپیش نویس لايحه تحول نظام مالیاتی کشورتسهيلات الکترونيکيتشکیل بانک اطلاعاتی مؤدیانثبت نام اشخاص حقوقيثبت نام الکترونيکيشماره اقتصاديشماره اقتصادي جديدصندوق بين المللي پولطرح جامع اطلاعات مؤدیانطرح جامع اطلاعات مؤدیان پیش‌نیاز قانون مالیات‌هطرح جامع مالياتيطرح جامع مالیاتیعلي عسکريکارت اقتصاديکارت اقتصادي جديدکد اقتصاديمزاياي تسهيلات الکترونيکينظام مالياتينظام مالياتي ايرانيکپارچه سازي اطلاعات اقتصادي کشور
نظرات (1)
ثبت نظر
  • غلامپور

    با سلام و دعای خیر ؛
    خوب است معاون سابق این را میداند که مشکل نظام مالیاتی ، مدیریتی است البته ایشان صراحتا” نفرمودند مدیریت بیرونی یا مدیریت درونی ؛ البته بنظرم هم بیرونی است و هم درونی ؛ مدیریت بیرونی که ارتباطی به ایشان ندارد ولی وضعیت نابسامان مالیاتی کشور ( عدم توانایی تشخیص مالیات از اشخاص پردرآمد ) ناشی از مدیریت حدود ۱۰ ساله ایشان و نیز منتخب ایشان می باشد ، مضافا” اینکه تنظیم لایحه جدید عمدتا” مربوط به دوران مدیریتی ایشان و هم منتخب بوده است /