نرم افزارحسابداری صدگان

طرح جامع اطلاعات مؤدیان پیش‌نیاز قانون مالیات‌ها

1 822

حسابداراپ

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه پیش‌نیاز اجرای قانون جدید مالیات‌های مستقیم، طرح جامع اطلاعاتی مؤدیان مالیات است،گفت: بیشترین مشکل نظام مالیاتی، مدیریتی است.

.

محمود شکری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا»، در مورد بررسی لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم در کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: کلیات این لایحه در کمیسیون به تصویب رسیده و در حال حاضر وارد رسیدگی به جزئیات آن شده‌ایم.

.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: در این لایحه باید از نظر کارشناسان و بخش خصوصی استفاده می‌شد تا یک لایحه جامع به مجلس می‌آمد، اما متأسفانه این‌طور نشد.

.

وی گفت: این لایحه در حال حاضر قابل اجرا نیست، چون کلیات آن وابسته به اجرای طرح جامع اطلاعات مالیاتی است و با روند فعلی ممکن است طرح جامع ۲ تا ۳ سال آینده آماده شود.

.

شکری افزود: اصلاح این قانون باید بیشتر در قالب طرح جامع اطلاعات مؤدیان مالیاتی انجام شود، در غیر این صورت همین قانون فعلی کارایی خود را دارد.

.

معاون سابق سازمان امور مالیاتی تصریح کرد: زیرساخت برخی از مواردی که در لایحه اصلاح قانون مالیات‌ها آمده در کشور وجود ندارد و پیش‌نیاز اجرای قانون جدید شکل‌گیری سیستم اطلاعاتی جامع مؤدیان مالیاتی است.

.

وی ادامه داد: اصلاح این قانون اثر مثبتی در بودجه سال آینده ندارد و کمکی به آن نخواهد کرد و تا زمانی که سیستم اطلاعاتی آماده نشود قابلیت اجرا نخواهد داشت.

.

پندار سیستم

این نماینده مجلس گفت: هنوز هم مسئولان باور ندارند که مالیات می‌تواند جایگزین درآمد نفت شود و به نظر می‌رسد بیشترین مشکل در نظام مالیاتی، مشکلات مدیریتی است تا مشکلات قانونی.

.

شکری افزود: برای نمونه هم‌اکنون بیشترین گردش مالی در بخش خدمات است، در حالی که کمترین مالیات از این بخش اخذ می‌شود.

.

وی با اشاره به اهمیت مدیریت در حوزه مالیات گفت: برای مثال از سال ۸۵ تا ۸۸ سازمان امور مالیاتی بیش از پیش‌بینی‌ها درآمد مالیاتی حاصل کرد؛ در حالی که الان وضعیت متفاوت است.

.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: امسال وصول درآمد مالیات در ۹ ماهه کمتر از مدت مشابه سال گذشته بوده و باید در این مورد فکری شود.

.

وی با بیان اینکه اصلاح مدیریتی باید در این حوزه صورت بگیرد، گفت: ظرفیت‌های مدیریتی بسیار خوبی در سازمان امور مالیاتی وجود دارد.

.

شکری افزود: هیچ‌گونه تخریب فرد یا افرادی مدنظر ما نیست، اما همیشه این‌طور نیست که همه افراد خوب در یک سازمان هم موفق عمل کنند، چون یک کار تخصصی مطرح است.

.

معاون سابق سازمان امور مالیاتی در مورد اخذ مالیات از خانه‌های خالی گفت: هنوز سیستم اطلاعاتی سازمان ثبت اسناد کامل نیست که بتوان این کار را انجام داد، ضمن اینکه باشد مشخص شود که از چه کسی مالیات اخذ شود.

.

وی گفت: با روش‌های فعلی این کار قابل اجرا نیست و باید راهکار‌های درست اجرایی در این زمینه طراحی شود.

.

محل تبلیغ شما

1 نظر
  1. غلامپور می گوید

    با سلام و دعای خیر ؛
    خوب است معاون سابق این را میداند که مشکل نظام مالیاتی ، مدیریتی است البته ایشان صراحتا” نفرمودند مدیریت بیرونی یا مدیریت درونی ؛ البته بنظرم هم بیرونی است و هم درونی ؛ مدیریت بیرونی که ارتباطی به ایشان ندارد ولی وضعیت نابسامان مالیاتی کشور ( عدم توانایی تشخیص مالیات از اشخاص پردرآمد ) ناشی از مدیریت حدود ۱۰ ساله ایشان و نیز منتخب ایشان می باشد ، مضافا” اینکه تنظیم لایحه جدید عمدتا” مربوط به دوران مدیریتی ایشان و هم منتخب بوده است /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.