بانک هایی که چوب یک بانک را خوردند!

عملکرد غیرشفاف بانک نیمه‌دولتی ” م ” در نحوه تخصیص ارزهای در اختیارش، باعث شد تا بانک مرکزی تر و خشک را با هم بسوزاند.

.

به گزارش بينا موضوع برداشت بانک مرکزی از حساب بانک‌ها در فصل برگزاری مجامع بانک‌ها از حساسیت بیشتری برخوردار شده است. چرا که سهام‌داران، این برداشت را غیرقانونی می‌دانند و معتقدند در صورتی که این برداشت انجام نمی‌شد می‌توانستند سود بیشتری برای هر سهم خود دریافت کنند.

.
کارگروه ارزی برای جلوگیری از سفته‌بازی به دنبال این بود تا بانک‌ها، ارزی که از سوی بانک مرکزی در اختیار می‌گیرند در محل‌های مشخص و تعریف‌شده به کار بگیرند؛ استدلال این کارگروه برای برداشت از حساب بانک‌ها هم، گزارش نشدن نحوه‌ هزینه‌کرد سهمیه‌های ارزی که در اختیار بانک‌ها قرار گرفته عنوان شده است و به همین دلیل بانک مرکزی خود را موظف به برداشت رقم مابه‌التفاوت نرخ دلاری که در اختیار بانک‌ها قرار داده بود با بازار آزاد دیده است.

.
مدتی بعد در نامه‌ کانون بانک‌های خصوصی به بانک مرکزی عنوان شد که چنین درخواستی از طرف بانک‌ها دریافت نشده است اما این بانک‌ها کارشناسان خود را با اسناد و مدارک راهی بانک مرکزی کردند تا نشان دهند ارزی که بانک مرکزی در اختیار آن‌ها قرار داده در جای درست خودش به مصرف رسیده است.

.
این اقدام بانک‌ها، کارشناسان بانک مرکزی را در مورد محل درست مصرف ارز بسیاری از بانک‌ها قانع کرد و به همین دلیل مقداری از مبالغ برداشت‌‌شده به حساب برخی بانک‌ها بازگشت. در همین حال بود که کارشناسان بانک مرکزی متوجه عملکرد غیرشفاف یکی از بانک‌های نیمه‌دولتی در این باره شدند و موضوع را گزارش کردند و پس از مدتی به جای اینکه فقط از حساب این بانک “م ”  رقم ۲۱۰ میلیارد تومان برداشته شود، در صبح روز ۲۹ اسفندماه دوباره رقم هنگفتی از حساب تمام بانک‌ها برداشت شد.

.
ولی‌الله سیف مدیرعامل بانک کارآفرین که از بانک تحت اداره‌اش ۷۰ میلیارد تومان برداشت شده است با تایید این خبر گفته است: “به بانک ها اعلام شده احتمال مي رود، برخي از ارزهايي که به بانک ها تخصيص داده شده که به مصرف واردات کالا و پرداخت اعتبارات اسنادي برسد، ممکن است نرسيده باشد.”

.
او تاکید می‌کند که بانک مرکزی حق دارد با بانک متخلف برخورد کند اما تعمیم این موضوع به کل نظام بانکی کار درستی نیست و توجیهی ندارد.

.
او می‌گوید: “اگر يک بانک تخلف کرده آن تخلف بايد روشن شد و بانک مرکزي متناسب با ميزان تخلف صورت گرفته با آن بانک برخورد و براي آن جريمه تعيين کند. منطقي نيست که همه بانک ها را با يک نگاه قضاوت کنيم و براي همه بانک ها برگه بدهکاري صادر شود.”

.
با تنبیه کل نظام بانکی، بانک متخلف فعلا هویدا نشده است اما خبرها حاکی از احتمال برخورد جدی بانک مرکزی با این بانک است.

.
یک مدیرعامل بانک هم در این زمینه معتقد است که برداشت ناگهانی از حساب بانک‌ها امکان دارد بدعت‌گذار اقدامات ناصواب دیگری در آینده شود اما نباید از تخلفات هم گذشت.

.
به نظر می‌رسد خرج کردن ارز مملکت در بازار آزاد با هدف کسب سود بیشتر و دامن زدن به تقاضای کاذب برای ارز حتی از اقدام بانک مرکزی هم غیر قابل توجیه‌تر به نظر می‌رسد.

.
باید منتظر نحوه‌ برخورد بانک مرکزی با این بانک تازه خصوصی‌شده که گزارش درستی از نحوه‌ی هزینه کرد ارزهای در اختیارش ارائه نکرده است ماند.

.

کیوان پارسیان/ اخبار بانک

.

اضافه برداشت‌ از بانک‌هااضافه برداشت‌ از بانک‌ها مسترد می‌شودبانک مرکزی جمهوری اسلامی ایرانبانک مرکزی دوباره ازحساب بانکها پول برداشت/ جدول جدید برداشت ازبانکهابانک هایی که چوب یک بانک را خوردند!باني برداشت از حساب بانكهابرداشت از حساب بانک‌هابرداشت از حساب بانک‌ها بابت مابه‌التفاوت نرخ ارزبرداشت بانك مركزي از حساب بانك‌هابرداشت بدون اطلاع از حساب تسويه بانك‌هابرداشت دولت از حساب بانک‌هابرگشت مبلغ برداشتی بانک مرکزیبرگشت مبلغ برداشتی بانک هاتوضيح بانك مركزي درباره برداشت از حساب بانك‌هاخبرنگار مهردیوان محاسبات کل کشوررئیس کل بانک مرکزیعادل ریالی تفاوت قیمت ارزکارگروه ساماندهی ارزکمیته پنج نفره ارزی دولتمابه‌التفاوت ارزی دریافتیمبلغ برداشتی بانک هامتن کامل مجوز برداشت بانک مرکزی از حساب بانک‌هامجوز برداشت بانک مرکزی از حساب بانک‌محمود بهمنینامه كانون بانك‌هاي خصوصيهیئت دولت
نظرات (0)
ثبت نظر