راه اندازی سامانه جایگزین سوئیفت

رئیس کل بانک مرکزی از طراحی سامانه ای جدید برای سوئیفت و فعالیت آن از روز جاری خبر داد و گفت: همچنین یک سامانه نیز برای دستگاههای pos تعریف شده است که جلوی برخی فعالیت های تکراری آن گرفته می شود .

.

به گزارش بینا، محمود بهمنی در جمع خبرنگاران در این زمینه که برخی از بانک ها به سپرده ها سود بیشتری ارائه می کنند گفت: این کار این بانک ها نوعی خودزنی است و در پایان سال باید ضرر و زیان خود را به سهامداران توضیح بدهند.

.

وی همچنین از توقف توسعه شعب بانک های خصوصی و دولتی خبر داد و گفت: این طرح بانک مرکزی به دنبال افزایش سطح فعالیت کیفی شعب بانک ها است البته در شهرک های صنعتی جدید استثنائا اجازه ایجاد شعب جدید داده می شود.

.

بهمنی این اقدام بانک مرکزی را سیاستی برای تضعیف بانک ها ندانست و گفت: این اقدام می تواند به تقویت فعالیت کیفی بانک ها منجر شود.

.

وی با بیان اینکه نباید مسائل سیاسی را در بازار ارز دخالت دهیم، گفت: اینکه به صورت یکدفعه ۲۵۰ هزار تومان به قیمت سکه افزوده می شود و به یک باره ۱۵۰ هزار تومان کاهش می یابد هیچ یک از این ارقام واقعی نیست و این رفتار بازار دارای روند ثابتی نیست.

.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه بیشتر تقاضاهای موجود در بازار سکه کاذب است، اظهار داشت: از وظایف بانک مرکزی دخالت در بازار ارز و طلا است، ما آمادگی ورود ۹.۶ میلیون قطعه سکه به بازار را داشتیم که بیش از ۳ میلیون آن واگذار شد.

.

وی با تاکید بر اینکه ریسک پذیری در این بازار بسیار بالا است، به مزایای اوراق مشارکت اشاره کرد و گفت: وقتی مردم بتوانند اوراق مشارکت را با نرخ سود ۲۴ درصد در اختیار داشته باشند این موضوع در میان مدت و بلند مدت منافعی را برای آنان در بر دارد اما شاید نوسانات قیمت های بازار آزاد سکه بتواند یک مقطعی قیمت ها را افزایش دهد اما این موضوع دائمی نیست و بنابراین ریسک فعالیت در بازار ارز و طلا بسیار بالا است.

.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به پیچیده شدن روند نظارت در سیستم های بانکی بیان داشت: یک زمانی همکاران ما با یک بررسی مسائل و مشکلات بانکی را متوجه می شدند اما امروز این مسائل بسیار پیچیده شده است و ما باید کیفیت بازرسی ها را در واحدها افزایش دهیم.

.

بهمنی با بیان اینکه از بانک ها خواسته ایم تا بازرسان را متناسب با واحدها اضافه کنند بیان داشت: به ازای  هر ۵ واحد بانکی یک بازرس فعالیت خواهد کرد و از سویی کنترل های داخلی نیز تقویت می شود و در نهایت حسابرسان به صورت میان دوره ای گزارش گیری های را در طول سال انجام می دهند و بررسی ها به صورت رندومی در بانک ها انجام می شود.

.

رئیس کل بانک مرکزی در خصوص برخی اظهارات اخیر در خصوص توقف انتشار چک پول ها گفت: حدود ۶۵ درصد نیازها با چک پرداخت می شود و به صورت متوسط ۵۴ درصد حجم اسکناس کشور چک های ۵۰ هزار تومانی است.

.

بهمنی خاطر نشان کرد: به ازای چک پول های که وارد می شود پول بلوکه می کنیم بنابراین در صورت جمع آوری چک پول ها چیزی از حجم پول کم نمی شود و هم اکنون ما برای یک برگ چک ۴۸ تا ۵۲ تومان هزینه می کنیم اما اگر بخواهیم یک چک پول ۵۰ هزار تومانی را از بازار جمع آوری و به جای آن ۵۰ اسکنانس هزار تومانی منتشر کنیم هزینه آن حدود ۵۰ برابر یک چک پول خواهد بود.

.

وی همچنین به هزینه های امحا و شمارش بعدی اسکناس اشاره کرد و با بیان اینکه هم اکنون سرانه اسکناس در کشور ۱۱۸ باست که از متوسط دنیا بالاتر است، گفت: ما به مجلس توضیح دادیم که اگر چک پول ها را بخواهیم جمع آوری کنیم باید اسکناس ۵۰ هزار تومانی چاپ شود و آنها پذیرفتند و تصویب شد که ایران چک ها همچنان منتشر شود.

.

9 هزار مؤسسه مالی9.6 میلیون قطعه سکهInternational interbank transfers (Swift)آمادگی سوئیفت برای قطع همکاری با ایراناتحادیه اروپاارز در مبادلات بانکیایرانبانک مرکزی اروپابانک مرکزی ایرانتحریم‌‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایرانتوقف انتشار چک پولحباب سكهخدمات سوئیفتراه اندازی سامانه جایگزین سوئیفتراه اندازی سامانه جایگزین سوئیفت /بانک ها خودزنی نکنندسازمان جهانی انتقالات بین بانکیسازمان جهانی انتقالات بین بانکی (سوئیفت)سامانه ای جدید برای سوئیفتسامانه دستگاههای posسوئیسسوئیفتسوئیفت ‌کدسود سپرده بيشترشبکه سوئیفت‌ نتفشارهای آمریکاکدهای شناسه بانکیکدهای شناسه بانکی ایزومؤسسه‌های مالیمجرای نقل و انتقالات بین بانکینهاد مالینهادهای مالی ایرانهزینه های امحا و شمارش بعدی اسکناس
نظرات (0)
ثبت نظر