چاپ و انتشار ایران چک ادامه می یابد.

با موافقت نمایندگان مجلس، بانک مرکزی مجاز شد اقدامات لازم را در زمینه تداوم چاپ و انتشار ایران چک به عمل آورد.
.

 به گزارش خبرگزاری خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی نوبت عصر امروز (چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت) مجلس شورای اسلامی و در ادامه بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه ۹۱ کل کشور با بند الحاقی ۲۵ این لایحه موافقت کردند.

.

در بند الحاقی ۲۵ لایحه بودجه آمده است بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مجاز است اقدامات لازم را در زمینه تداوم چاپ و انتشار ایران چک بانک مرکزی با طرحهای موجود و با مسدود نمودن معادل ریالی مبالغ ایران چکهای منتشره تحت نظارت هیات نظارت اندوخته اسکناس موضوع ماده (۲۱) قانون پولی و بانکی کشور به عمل آورد.

.

پول الکترونیکی هووی چک پول می‌شود.

خروج چک پول ها از چرخه بازار پول و اینکه چه چیزی جایگزین آن شود و تغییر بسته سیاستهای پولی بانک مرکزی از جمله مباحث روزی است که مورد نقد و بررسی نمایندگان مجلس قرار دارد.
.

 به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری خانه ملت، برخی از کارشناسان جایگزینی اسکناس درشت و برخی پول الکترونیکی را گزینه مناسبی برای جایگزینی چک پول می دانند و برخی ماندن چک پول ها را می خواهند.از این رونظر تعدادی از نمایندگان رادر این باره جویا شدیم .آنچه در ذیل می خوانید ماحصل این گفت و گواست.

.

علی اصغر یوسف نژاد در این باره معتقد است: جمع آوری چک پول بربازار کسب و کار بی تاثیر نخواهد بودو باید پس ازجمع آوری چک پول ها،  پول الکترونیکی و درشت جایگزین آن شود.

.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در هیچ جای دنیا چک پول به این صورت منتشر واستفاده نمی شود گفت: چک پول معنا ندارد چک باید چک باشد و پول هم باید پول باشد.

.

نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که چک پول پدیده جدیدی در اقتصاد ماست افزود:اقتصادباید برپایه یک سری اصول و پایه های فکری کارشناسی باشد.

.

وی با بیان اینکه درباره اقتصاد باید قواعد اقتصادی را رعایت کنیم در خصوص لزوم بسته پولی بانک مرکزی گفت: بسته سیاست های پولی باید تغییر کندومحوربسته های سیاستی و نظارتی باید اشتغال و تولید سرمایه گذاری و ساده سازی امور باشدو مشکلاتی که دربخش صنعت و معدن هست باید با تغییر بسته ها حل شود.

.

پیمان فروزش نیز درباره حذف ایران چک ها و جایگزین مناسب آن گفت: پول الکترونیک جایگزین مناسبی برای ایران چک ها است.

.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز معتقد است: بسته سیاست های پولی دردی را دوا نکرده است و باید سیاست کلی نوشت.

..

در این باره جعفرقادری گفت: سیاست های پولی و مالی اشکالات جدی دارد و در شرایطی که ما در تورم رکودی هستیم باید سیاست هابه گونه ای اصلاح شود که هم تولید تقویت شود و هم نقدینگی مدیریت شود.

.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه در خصوص خروج ایران چکها اظهار داشت: اگربانک مرکزی به میزان چک پولها  پول خارج نکرده باشند یعنی پول جدید خلق کردند و این به نقدینگی اضافه می کند.

 

.

ايران چك مجاز شدایران چکتحویل چک‌های مسافرتیجمع‌آوری ایران چکچاپ ايران چك مجاز شدچاپ و انتشار ایران چک ادامه می یابدچالش جدید بانک مرکزیچکچک‌های مسافرتیحذف ایران چک چالش جدید نظام بانکیصدور ایران چکصدور ایران چک غیرقانونی استصدور چک‌های مسافرتیصدور مجدد ايران چك
نظرات (0)
ثبت نظر