نحوه حمايت از توليد در فاز دوم هدفمندي با” نرخ استهلاک نزولي”

.

معاون مالياتهاي مستقيم سازمان امور مالياتي با اشاره به روشهاي متعدد تعيين نرخ استهلاک گفت: يکي از اين رو شها محاسبه نرخ استهلاک به روش نزولي است که با اجراي اين روش سود بنگا هها براي محاسبه ماليات کاهش نشان ميدهد و دولت ماليات کمتري از آنها دريافت ميکند.

.

حسين وکيلي، با اشاره به اجراي نرخ استهلاک نزولي براي حمايت از صنايع،اظهارداشت: در واقع نرخ استهلاک نزولي، استهلاک ماشين آلات را به صورت نزولي محاسبه ميکند.

.

وي افزود: بر اين اساس در سال هاي اول نرخ استهلاک بالا در نظر گرفته ميشود و در سالهاي بعد کاهش مي يابد؛ به عنوان مثال در سال اول نرخ استهلاک ۳۰ يا ۴۰ درصد تعيين ميشود و در سالهاي بعد اين درصد کاهش مي يابد.

.

معاون ماليات هاي مستقيم سازمان امور مالياتي، با بيان اينکه در اين روش ميزان سود تعيين شده براي بنگاه کاهش نشان مي دهد، گفت: با اجراي اين روش محاسبه نرخ استهلاک سود بنگا هها براي محاسبه ماليات کاهش نشان مي دهد و دولت ماليات کمتري از آنها دريافت ميکند.

.

وکيلي در پاسخ به اين سوال که آيا اعمال اين روش درآمدهاي مالياتي دولت را تحت تاثير قرار نخواهد داد، اظهارکرد: ماليات قبل از اينکه ابزار درآمدي باشد يک ابزار مديريتي است و به دولت کمک ميکند تا سياست هاي مالي خود را اجرا کند.

.

وي در پاسخ به اين سوال که با قانون فعلي امکان اجراي اين روش حمايتي وجود دارد، بيان کرد: با مصوبه هيئت وزيران امکان اعمال اين سياست فراهم مي شود.

.

معاون مالياتهاي مستقيم در مورد اينکه گفته مي شود بايد اختياراتي به وزير اقتصاد براي اعمال اين سياست در قانون ماليات ها اعطا شود، گفت: بر اساس آنچه که در لايحه جديد آمده اختيار تعيين نرخ روش نرخ استهلاک به وزارت امور اقتصادي و دارايي داده شده است.

.

وي ادامه داد: در لايحه جديد اصلاح قانون مالياتها جدول استهلاکها در قانون آمده است،اما جزئيات و نحوه اجرا به آيين نامه واگذار شده است.

.

سازمان امورمالياتي كشور

.

اجراي نرخ استهلاک نزولي براي حمايت از صنايعاستهلاک نزوليتعيين نرخ روش نرخ استهلاکحسين وکيليحمايت از توليد در فاز دوم هدفمنديمحاسبه نرخ استهلاک به روش نزولينرخ استهلاک نزولي
نظرات (1)
ثبت نظر