ترویج فرهنگ وفاي به عهد برای کاهش چک‌های بی‌محل

بر اساس آمارهای سال گذشته بانک مرکزی در حالی یک هشتم چک‌های صادر شده برگشت خورده که یک مقام فرهنگی در قوه قضائیه احیا و ترویج سنت‌ها و مرام‌های پهلوانی را در کاهش چک‌های برگشتی موثر می‌داند. در سال ۸۹ در اتاق پایاپای اسناد بانکی تهران ۴۹ میلیون و ۴۰۰ هزار برگ چک مبادله شد که از این میان ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار برگ چک نقد نشده است. این در حالی است که نگرانی از تشدید این شرایط واکنش‌های متفاوتی داشته است.

.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه پایبندی به تعهدات اجتماعی را از جمله عوامل موثر در کاهش ارتکاب جرایم در حوزه چک دانست. وی یادآور شد: ایجاد نهادی به اسم بنیاد پهلوان‌سرا و ترویج مرام پهلوانی قدیم پاسخی به ایجاد تعهد در حوزه چک و اقتصاد خواهد بود. اسدالله جامی‌ در مورد جرائم مربوط به چک بانکی و اصلاح قانون چک گفت: کارهایی مانند رنگی‌سازی چک‌ها و طبقه‌بندی اعتبار مشتریان و همچنین فرهنگ‌سازی در مورد پایبندی به تعهد اجتماعی از جمله موارد پیشگیری جرائم مربوط به چک است. 

.
وی تاکید کرد: باید به جرائم نگاه نو و با دید پیشگیری نگاه شود و اگر چک فقط از موضع قضایی نگاه شود، مشکل چک حل نمی‌شود، چون چک یک اتفاق اجتماعی است و نباید به آسانی از آن گذشت و مردم باید به قول و عهد خود وفادار باشند. متاسفانه برخی از شهروندان تعهدات خود را جدی نمی‌گیرند و به چک خود بها نمی‌دهند، بنابراین بستر تعهد داشتن را باید جدی بگیرم و لازم نیست برای مقابله با جرائم چک فقط سراغ پدیده جرم چک بلامحل برویم.

.
مدیرکل پیشگیری‌های فرهنگی و اجتماعی معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه تاکید کرد: در فرهنگ ایرانی در گذشته، فرد یک تار موی سبیل خود را گرو می‌گذاشت و به آن پایبند بود، اما اکنون برخی از مردم چک می‌کشند، ولی به امضا و چک خود پایبند نیستند و چک نماد تعهد است، همان گونه که در روایات آمده فرد مومن اگر وعده‌ای کند و قول بدهد، به آن پایبند است. جامی ‌یادآور شد: اگر جامعه برای تعهد فرد حرمت قائل نباشد و آنگاه برای جرائم چک اهرم قانونی و جریمه و زندان قرار دهیم، مشکل حل نمی‌شود بلکه باید فرهنگ داشتن تعهد و به قول خود عمل کردن ترویج شود.

.
جامی ‌یادآور شد: همچنین طبق روایات، در جامعه اسلامی‌فرد مومن تنها به این شناخته نمی‌شود که نماز و روزه فراوان داشته باشد، بلکه گفته می‌شود، ببینید چقدر وفای به عهد دارد. وی اضافه کرد: چک به عنوان تعهد در مورد یک قولی است که باید عمل کرد و به آن پایبند بود. 

منبع : دنیای اقتصاد

اسدالله جامی‌بنیاد پهلوان‌سراترویج فرهنگ وفاي به عهدچک‌های بی‌محلکاهش چک‌های بی‌محل
نظرات (0)
ثبت نظر