نرم افزارحسابداری صدگان

ترویج فرهنگ وفاي به عهد برای کاهش چک‌های بی‌محل

0 775

حسابداراپ

بر اساس آمارهای سال گذشته بانک مرکزی در حالی یک هشتم چک‌های صادر شده برگشت خورده که یک مقام فرهنگی در قوه قضائیه احیا و ترویج سنت‌ها و مرام‌های پهلوانی را در کاهش چک‌های برگشتی موثر می‌داند. در سال ۸۹ در اتاق پایاپای اسناد بانکی تهران ۴۹ میلیون و ۴۰۰ هزار برگ چک مبادله شد که از این میان ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار برگ چک نقد نشده است. این در حالی است که نگرانی از تشدید این شرایط واکنش‌های متفاوتی داشته است.

.

پندار سیستم

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه پایبندی به تعهدات اجتماعی را از جمله عوامل موثر در کاهش ارتکاب جرایم در حوزه چک دانست. وی یادآور شد: ایجاد نهادی به اسم بنیاد پهلوان‌سرا و ترویج مرام پهلوانی قدیم پاسخی به ایجاد تعهد در حوزه چک و اقتصاد خواهد بود. اسدالله جامی‌ در مورد جرائم مربوط به چک بانکی و اصلاح قانون چک گفت: کارهایی مانند رنگی‌سازی چک‌ها و طبقه‌بندی اعتبار مشتریان و همچنین فرهنگ‌سازی در مورد پایبندی به تعهد اجتماعی از جمله موارد پیشگیری جرائم مربوط به چک است. 

.
وی تاکید کرد: باید به جرائم نگاه نو و با دید پیشگیری نگاه شود و اگر چک فقط از موضع قضایی نگاه شود، مشکل چک حل نمی‌شود، چون چک یک اتفاق اجتماعی است و نباید به آسانی از آن گذشت و مردم باید به قول و عهد خود وفادار باشند. متاسفانه برخی از شهروندان تعهدات خود را جدی نمی‌گیرند و به چک خود بها نمی‌دهند، بنابراین بستر تعهد داشتن را باید جدی بگیرم و لازم نیست برای مقابله با جرائم چک فقط سراغ پدیده جرم چک بلامحل برویم.

.
مدیرکل پیشگیری‌های فرهنگی و اجتماعی معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه تاکید کرد: در فرهنگ ایرانی در گذشته، فرد یک تار موی سبیل خود را گرو می‌گذاشت و به آن پایبند بود، اما اکنون برخی از مردم چک می‌کشند، ولی به امضا و چک خود پایبند نیستند و چک نماد تعهد است، همان گونه که در روایات آمده فرد مومن اگر وعده‌ای کند و قول بدهد، به آن پایبند است. جامی ‌یادآور شد: اگر جامعه برای تعهد فرد حرمت قائل نباشد و آنگاه برای جرائم چک اهرم قانونی و جریمه و زندان قرار دهیم، مشکل حل نمی‌شود بلکه باید فرهنگ داشتن تعهد و به قول خود عمل کردن ترویج شود.

.
جامی ‌یادآور شد: همچنین طبق روایات، در جامعه اسلامی‌فرد مومن تنها به این شناخته نمی‌شود که نماز و روزه فراوان داشته باشد، بلکه گفته می‌شود، ببینید چقدر وفای به عهد دارد. وی اضافه کرد: چک به عنوان تعهد در مورد یک قولی است که باید عمل کرد و به آن پایبند بود. 

منبع : دنیای اقتصاد

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.