- ACCPress.com – تازه های حسابداری - http://www.accpress.com/news -

حذف ممنوع الخروجی بدهکاران مالیاتی از لایحه بودجه ۹۱

در حالی که سیاست‌های کلی و قانون برنامه پنجم بر افزایش سهم درآمد مالیاتی دولت تاکید دارد، بحث ممنوع‌الخروجی بدهکاران مالیاتی که در قانون بودجه سال ۹۰ [1] به تصویب رسیده بود از لایحه بودجه ۹۱ حذف شده است.

.

حسین وکیلی معاون سازمان امور مالیاتی درباره دلیل حذف این بند مهم از لایحه بودجه ۹۱ به خبرگزاری فارس گفت: این مساله در پیشنهاد سازمان امور مالیاتی آمده بود، اما ظاهرا در مرحله بررسی در معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی حذف شده است و هم اکنون نیز خواهان قید این بخش در لایحه بودجه ۹۱ هستند. برخی نمایندگان نیز می‌گویند به جای ماده ممنوع‌الخروجی، بند بخشودگی مالیاتی در لایحه بودجه ۹۱ ذکر شده است.

.
به گزارش فارس، در حالی لایحه بودجه ۹۱ تنها بر بخشودگی جرايم اشاره کرده است که در بند ۷۱ قانون بودجه سال ۱۳۹۰ کل کشور آمده بود:

به منظور وصول مالیات‌های مستقیم معوق و باقیمانده تجمیع عوارض، مطالبات دولتی موضوع ماده (۴۸) قانون محاسبات عمومی که منطبق با مقررات اجرایی قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۳/۱۲/۱۳۶۶ قابل وصول است، از جمله احکام قوانین موضوعه حکم مواد (۱۸۶ [2])، (۲۰۲ [3]) و (۲۳۱ [4]) قانون مالیات‌های مستقیم و (۱۲۲) قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است، گزارش پیشرفت وصول این قبیل مطالبات را هر سه ماه یکبار به کمیسیون‌های اقتصادی و اصل نود (۹۰) گزارش نماید.

.

بنا بر این گزارش، شمار زیادی از کارشناسان تحقق ۹۲ درصدی مالیات‌های مستقیم در سال گذشته را مرهون حکم قانون بودجه ۹۰ می‌دانند.

.

منبع : دنياي اقتصاد

.