بخشنامه ۲۱۵۳۷۳ مورخ۱۴۰۱/۹/۲۳(نحوه تسویه حق سنوات)

بخشنامه معاونت روابط کار در خصوص نحوه تسویه حساب حق سنوات باعنایت به دادنامه شماره ۲۴۹ مورخ ۹۹/۳/۷ ابلاغ شد.

با عنایت به ضرورت ایجاد وحدت رو به در بین کارشناسان روابط کار سراسر کشور و ارتقای معرفت سازمانی در زمینه دانش روابط کار ، این اداره کل مبادرت به تنظیم مسلسل وار نظریات مشورتی نموده است . بدیهی است که نظریات مزبور صرفاً جنبه ارشادی و مشورتی داشته و خطاب به کارشناسان روابط  کار سراسر کشور صادر شده و تکلیفی را برای مراجع حل اختلاف کار ایجاد نمی نمایند . بنابراین سومین نظریه مشورتی تنظیم شده در خصوص«تسویه حساب حق سنوات» برای آگاهی و ابلاغ به کارشناسان روابط کار به حضورتان ارسال می گردد .

با عنایت به مفاد دادنامه شماره ۲۴۹ نورخ ۱۳۹۹/۰۲/۰۹ هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع اصلاح رای شماره ۲۷۲۷ مورخ ۱۳۹۸/۱۰/۰۴ هیات عمومی دیوان عدالت اداری ، در خصوص پرداخت حق سنوات در قرارداد های کار مدت موقت ، به آگاهی می رسانم : با عنایت به مفاد قانون کار از جمله ماده ۲۴ قانون مزبور ، ملاک پرداخت حق سنوات ،  خاتمه قرارداد کار است ؛ لذا چنان چه حق سنوات قبل از خاتمه قرارداد کار (انقضای مدت قرارداد کار) و در حین اشتغال پرداخت شود ، علی الحساب محسوب می گردد ؛ لیکن چنان چه حق سنوات در هنگام خاتمه قرارداد کار (انقضای مدت قرار داد کار) پرداخت شود . تسویه حساب قطعی است ؛ اگر چه بعد از اتمام قرارداد ، قرارداد جدید با کارگر منعقد و اشتغال کارگر به واسطه قرارداد جدید ادامه یابد . بنابراین با توجه به رای شماره ۲۴۹ مورخ ۱۳۹۹/۰۲/۰۹ هیات عمومی دیوان عدالت اداری ، چنان چه قرارداد کار مدت موقت ، کمتر از یک سال منعقد شده باشد و در هنگام خاتمه قرار داد (انقضای مدت قرارداد کار) حق سنوات به کارگر پرداخت شود . پرداخت انجام شده قطعی محسوب شده و علی الحساب نمی باشد . هم چنین در صورتی که قرارداد کار مدت موقت برای یک سال منعقد شده باشد و در هنگام خاتمه قرارداد کار (انقضای مدت قرارداد کار) تسویه حساب صورت گیرد . تسویه حساب به عمل آمده قطعی محسوب شده. اگر چه بعد از پرداخت حق سنوات و انجام تسویه حساب ، مجدداً قرارداد تجدید یا تمدید شده و کارگر به اشتغال خود ادامه دهد ؛ لیکن برابر رای مزبور . چنان چه قراداد کار ، برای بیش از یکسال منعقد شده باشد و در پایان سال در حالی که هنوز از مدت قرارداد باقی مانده است ، تسویه حساب با کارگر صورت گیرد و حق سنوات به وی پرداخت شود . تسویه حساب و پرداخت به عمل آمده علی الحساب بوده و قطعی محسوب نمی شود و ما به التفاوت آن باید در هنگام انقضای مدت قرارداد کار به کارگر پرداخت گردد .

 

پایه سنواتتسویه حساب حق سنواتتعیین پاداش سنواتحساب حق سنواتحق سنواتحق سنوات پایان خدمتحق سنوات ترک کارحق سنوات چیستحکم جدید پرداخت حق سنوات پایان خدمتدادنامه 249رای دیوان عدالت اداری در خصوص حق سنواتسنوات پایان خدمتشماره 215373ماخذ حق سنواتماخذ محاسبه حق سنواتمبنای حق سنواتمبنای محاسبه تعیین پاداش سنواتمبنای محاسبه تعیین سنواتمبنای محاسبه حق سنواتمحاسبه تعیین پاداش سنواتمحاسبه حق سنوات سالیانهمحاسبه سنواتمحاسبه سنوات پایان خدمتمحاسبه سنوات کارگران غیر رسمیموارد مشمول سنواتموعد محاسبه حق سنواتنحوه سنوات پایان خدمتنحوه محاسبه حق سنواتنحوه محاسبه سنوات
نظرات (0)
ثبت نظر