مالیات بنگاههای کوچک، دولت را چابک نمی کند

کارشناسان معتقدند اخذ مالیات از بنگاههای کوچک و بزرگ باید متناسب با درآمدهای آنها باشد این در حالیست که عدالت در این بخش به صورت واقعی اجرا نمی شود.


به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در حال حاضر رویه اخذ مالیات از همه بنگاه‌های اقتصادی به میزان یکسان بوده و مراجع قانونی، بر اساس میزان سود کسب شده این بنگاه ها، میزان مالیات را مشخص و نسبت به اخذ آن اقدام می نمایند.

همچنین بسیاری از بنگاه های کوچک کمتر با قوانین و مقررات حاکم بر اخذ مالیات آشنا هستند و بنابراین امور حسابداری و حسابرسی خود را بیشتر برون سپاری می کنند؛ این امر باعث شده است که در برخی مواقع ، مالیات هایی که توسط سازمان مالیاتی بر اینگونه بنگاه ها در نظر گرفته می شود متناسب با واقعیات نباشد.

بر این اساس قوانین و مقررات مالیاتی باید با هدف بهبود فضای کسب و کار برای بنگاه های کوچک و نیز ایجاد اشتغال در کشور باید تدوین شود.

نعمت الله اکبری عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اخذ مالیات از بنگاه های کوچک و بزرگ افزود: مالیات ها ربطی به کوچک و بزرگ بودن بنگاه ها ندارد بنابراین تمامی بنگاه باید به موقع مالیات خود را پرداخت نمایند.

وی تصریح کرد: در سالهای گذشته به بنگاههای کوچک و بزرگ  تسهیلات ارائه می شد به طوری که دولت قبل حدود ۴۵ هزار میلیارد تومان مالیات به این بنگاهها تخصیص داد.

اکبری در ادامه با بیان اینکه مالیات به اندازه بنگاه ها ربطی ندارد اظهار کرد: فعالیت های پژوهشی و هنری همچنین شرکتهای دانش بنیان از پرداخت مالیات معاف هستند.

این عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان، تاکید کرد: متاسفانه در اخذ مالیات از بنگاههای کوچک و بزرگ تفاوت قائل نشدند در حالیکه می توان با اجرای سیاست اقتصاد کلان، بنگاه های کوچک را گسترش داد.

 اکبری ادامه داد: ارائه تسهیلات و حمایت از بنگاه ها می تواند زمینه را برای توسعه اقتصادی فراهم کند.

راهکارهای مناسب برای مالیات بنگاه های کوچک و بزرگ

در ادامه امرالله امینی کارشناس اقتصادی گفت: بحث مالیات در کشور ما، موضوع بسیار گسترده و پیچیده ای است چرا که باید بین این بنگاه های تولیدی تفاوت قائل شد.

وی تصریح کرد: در بسیاری از کشورها مالیات تا ۵سال اولیه از واحدهای تولیدی اخذ نمی شود و به عبارتی این واحد ها معاف از مالیات هستند.

این کارشناس اقتصادی در ادامه تصریح کرد: باید سعی شود برای حمایت از واحدهای تولیدی حتی در شرایط تحریم و رکود، بسته های تشویقی در نظر گرفت چرا که اخذ مالیات از این واحدها، هرچقدر بیشتر باشد به ضرر آنها خواهد بود.

امینی در ادامه از برنامه ها و راهکارهایی که می توان درخصوص مالیات در بنگاه های بزرگ و کوچک مدنظر داشت اظهار کرد: این بنگاه ها براساس تعداد کارگران، میزان تولید و نوع فعالیتشان طبقه بندی شده اند و از این رو لازم است که راهکارهای مناسبی برای این بنگاهها درنظر گرفته شود.

هدف مالیات باید مشخص باشد

به‌طور کلی هدف از مالیات‌ستانی باید مشخص باشد،اگر هدف از دریافت مالیات برقراری عدالت باشد ایرادی ندارد اما مالیات‌ستانی روند رشد اقتصادی پایدار را مختل می‌کند، بنابراین در بلندمدت بهتر است که مالیات در کمترین سطح خود باشد و مخارج دولت تنها در مواردی که بخش خصوصی توان کار ندارد نظیر مسائل نظامی و غیره استفاده شود.

البته در شرایط فعلی باتوجه به سهم بزرگ درآمدهای نفتی در بودجه کشور و این نکته که درآمدهای نفتی در حال کاهش است افزایش مالیات‌ها اجتناب‌ناپذیر است هرچند باز هم بهتر آن است که دولت مصارف خود را کاهش دهد اما باتوجه به مقتضیات اقتصاد سیاسی چندان عملی نخواهد بود.



مالیات بنگاههای کوچکمالیات بنگاههای کوچک، دولت را چابک نمی کند
نظرات (0)
ثبت نظر