شفافیت اطلاع رسانی و افزایش اعتماد به بازار سرمایه بابخشنامه جدیدسازمان امورمالیاتی

یک کارشناس بازارسرمایه، بخشنامه اخیر سازمان امور مالیاتی و معافیت های مالیاتی را موجب شفافیت اطلاع رسانی و افزایش اعتماد به بازار سرمایه عنوان کرد و افزود: هرچه ابهامات در بازار سرمایه کمتر شود و هزینه های مالیاتی کاهش یابد، حجم بازار سرمایه بزرگتر و سرعت گردش سهام و حجم معاملات بیشتر می شود.


به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی بازارسرمایه (سنا)، علی اسلامی بیدگلی افزود: ابلاغ این بخشنامه دو پیامد مطلوب برای بازار سرمایه خواهد داشت؛ ابتدا اینکه هزینه های معاملاتی و عرضه خدمات برای سرمایه گذاران و تامین کنندگان مالی کاهش می یابد؛ سپس موجب شفافیت اطلاع رسانی و افزایش اعتماد به بازار سرمایه خواهد شد.
وی یاداورشد: یک مزیت قابل توجه بازار سرمایه درسالهای گذشته این بوده که براساس قوانین و مقررات کشور، ساختار بازار سرمایه مشمول معافیت های مالیاتی حساب شده بوده است.
رییس هیات مدیره آرمان آتی افزود: از آنجا که قانون مالیاتی ما در زمانی تدوین شده بود که ابزارها و نهادهای نوین مالی شکل نگرفته بود، در سال های گذشته ابهاماتی برای پرداخت مالیات این نهادها ایجاد شد و این ابهامات منجر به پرداخت مالیات مضاعف برای برخی نهادهای مالی شده بود.
اسلامی بیدگلی با بیان اینکه فعالان بازار سرمایه به شقوق مختلفی مالیات پرداخت می کنند، افزود: یکی از اقلام عمده مالیاتی که در این بازار پرداخت می شود، مالیات نقل و انتقال سهام است، بنابراین معافیت مالیاتی به معنای محرومیت دولت از بخشی از درآمدهای پایدار نیست.
وی افزود: هرچه ابهامات در بازار سرمایه کمتر شود و هزینه های مالیاتی کاهش یابد، حجم بازار سرمایه بزرگتر و سرعت گردش سهام و میزان معاملات بیشتر می شود، بنابراین با بزرگی حجم بازار و افزایش سرعت، دولت می تواند امیدوار باشد با وجود کاهش دریافتی مالیات در برخی حوزه ها، در نهایت، مالیات بیشتری را دریافت خواهد کرد.
این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: ابلاغ این بخشنامه ها به معنی آن است که دولت یا مسوولان مالیاتی پذیرفته اند که برای بزرگتر شدن بازار سرمایه کشور و بهبود آن باید گام های جدیدی بردارند و در برخی مقررات و قوانین نیز بازنگری کنند که این نوید خوبی برای بازار سرمایه خواه بود.
لازم به ذکر است؛ سازمان امور مالیاتی در بخشنامه ای، فهرست مصادیق خدمات معاملات و تسویه اوراق بهادار و کالا در بورس ها و بازارهای خارج از بورس (مرتبط با قانون مالیات بر ارزش افزوده) را اعلام و برای اجرا ابلاغ کرد.



200/95/117بخشنامه 200/95/117بند (11) ماده (12) قانون مالیات بر ارزش افزودهخدمات بورسی برخوردار از معافیتخدمات بورسی برخوردار از معافیت ارزش افزودهشماره 200/95/117ماده 12 قانون مالیات بر ارزش افزودهمالیات ارزش افزوده خرید سهاممالیات ارزش افزوده خرید سهممالیات ارزش افزوده خرید فروش سهاممالیات ارزش افزوده سهاممالیات ارزش افزوده فروش سهاممالیات ارزش افزوده فروش سهممعاملات سهام از مالیات بر ارزش افزوده معاف شدهزینه های مالیاتی کاهش یابد
نظرات (0)
ثبت نظر