رییس جمهور بعدی چه اثری بر بورس خواهد داشت؟

در حال حاضر، متغیرهای اقتصادی کشور آنچنان به مرز بحران نزدیک شده اند که ایجاد بهبود در آنها مستلزم اجماع نظر در سطوح بالای نظام پیرامون تغییر آنهاست و آمدن یا رفتن یک فرد به عنوان رییس جمهور نمی تواند معجزه خاصی در کوتاه مدت ایجاد نماید. تنها حوزه ای که بالا رفتن قیمت ها و تورم در آن موجب نگرانی نمی شود، حوزه بازار سرمایه است و نگرانی پیرامون آینده آن کمی غیرمنطقی به نظر می رسد.

 

شرایط کنونی اقتصادی و نوسانات موجود در تصمیم گیری ها بیش از همه، تنها به نفع گروهی از سرمایه گذاران خواهد بود چراکه به طور کلی بازیگران اصلی اقتصادی چه در حوزه بورس و چه خارج از آن به خوبی می دانند که دستیابی به سودهای کلان تنها و تنها در شرایط بحرانی و ایجاد نوسانات امکان پذیر است و بحث انتخابات و اثرات ناشی از آن بسیار کمتر از آن است که چنین شرایطی را به ارمغان آورد.

 

رییس مؤسسه حسابرسی دایارایان با بیان این مطالب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز پیرامون بهترین شرایط برای آینده بازار سرمایه عنوان کرد: با همه این اوصاف آنچه که بدیهی به نظر می رسد این است که چنانچه رییس جمهور آینده کشور، فردی عاقل و به دور از خرد ستیزی باشد، می توان به مهار امواج تخریب اقتصادی امیدوار بود. چراکه هیچ اقتصادی در جهان نمی تواند در شرایط حاکمیت بحران سیاسی پایدار بماند.

 

غلامحسین دوانی ادامه داد: بنابراین اگر قرار است بازار سرمایه از این پس نیز روی خوش به خود ببیند، باید حرکت به سمت اقتصادی سامان یافته و دارای چشم انداز روشن در دستور کار دولتمردان قرار گیرد. حال آنکه مدت زمانی است با وجود رشد موشک وار شاخص بورس، کمتر شاهد حضور چنین اقتصادی بوده ایم.

 

وی پیرامون میزان اثرگذاری فرد انتخاب شونده به عنوان رییس جمهور بر ثبات اقتصادی کشور گفت: طبیعی است، هر فردی که بتواند سکان اقتصادی کشور را به سمت مسیری درست هدایت کند، بیشترین اثرگذاری را بر پارامترهای گوناگون اقتصادی خواهد گذاشت. چراکه کشور ما در حال حاضر در چنان شرایط ویژه ای قرار دارد که هر گونه تصمیم نابخردانه ای می تواند به فلج شدن اقتصاد کشور ختم شود، حال آنکه در شرایط فعلی نیز به نوعی زمین گیر هستیم.

 

این حسابرس معتمد سازمان بورس با اشاره به عدم تناسب میان رشد شاخص بازار سرمایه و وضعیت اقتصادی کشور عنوان کرد: همه اعداد در اقتصاد معنا دارند، بنابراین شاخص ۴۵ هزار واحدی در اقتصادی که عمده بخش های تولیدی آن به نحوی تعطیل است، امری غیر منطقی به نظر می رسد و حکایت از آن دارد که بازی ها و سیاست گذاری های فراوانی در چگونگی حرکت بورس دخالت دارند.

 

وی در خاتمه با بیان برخی از مشکلات و معظل های کنونی اقتصاد و پیش روی دولت آینده گفت: در همه جای دنیا ضریب جینی و ضریب فاصله طبقاتی بیانگر روند تداوم توسعه آن کشور است که متأسفانه در چند سال اخیر هر دوی این پارامترهای اقتصادی در شرایط بسیار نامساعدی قرار گرفتند؛ به طوری که فاصله طبقاتی اقشار گوناگون جامعه به بیش از ۲۰ واحد رسیده است. همه این موارد، مشکلاتی است که حل آن در آینده توسط یک سیاست گذاری مناسب، باید در دستور کار دولتمردان قرار گیرد.

 

دبیر کانون نهادهای سرمایه گذاری اما با نگاهی دیگر به اثرات شرایط سیاسی در بازار سرمایه، گفت: به نظر می رسد فعالان بازار بی دلیل نگران شرایط آینده بورس هستند و متأسفانه در اغلب موارد شاهد واکنش شدید و البته منفی بازار سرمایه نسبت به اخبار و اطلاعات سیاسی چه در حوزه داخلی و چه در زمینه خارجی هستیم.

 

بهروز خدارحمی ادامه داد: اما در مقابل با وجود نقدینگی فزاینده در کشور و نرخ تورم در جامعه، شرایط کلی حاکم بر بازار سرمایه نوید آینده ای امیدوار کننده را به سرمایه گذاران می دهد.

 

وی اضافه کرد: مطالب عنوان شده به این معنا نیست که اقتصاد کشور رو به بهبود است، بلکه وضعیت نسبی مناسب بازار سرمایه در مقایسه با دیگر بازارها را بیان می کند. چراکه هم در بحث جذب نقدینگی و هم در موضوع خنثی کردن اثر مخرب تورم، ورود به حوزه بورس یکی از اصلی ترین راه حل ها است.

 

این مقام مسئول بار دیگر با اشاره به اثر اندک انتخابات ریاست جمهوری بر روند معاملاتی بورس گفت: در حال حاضر، متغیرهای اقتصادی کشور آنچنان به مرز بحران نزدیک شده اند که ایجاد بهبود در آنها مستلزم اجماع نظر در سطوح بالای نظام پیرامون تغییر آنهاست و آمدن یا رفتن یک فرد به عنوان رییس جمهور نمی تواند معجزه خاصی در کوتاه مدت ایجاد نماید.

 

خدارحمی در خاتمه عنوان کرد: تنها حوزه ای که بالا رفتن قیمت ها و تورم در آن موجب نگرانی نمی شود، حوزه بازار سرمایه است و با توجه به جذب عرضه های اخیر توسط فعالان بازار، می توان گفت این حوزه از پتانسیل های مناسبی برای رشد برخوردار است و نگرانی پیرامون آینده آن کمی غیرمنطقی به نظر می رسد.

 

رییس جمهور بعدی چه اثری بر بورس خواهد داشت؟
نظرات (0)
ثبت نظر