دستورالعمل طبقه بندی موسسات حسابرسی ابلاغ شد

هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار دستورالعمل طبقه بندی موسسات حسابرسی و اشخاص موضوع ماده ۱۰ دستورالعمل موسسات حسابرسی معتمد این سازمان را تصویب و ابلاغ کرد.

.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، در راستای حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران و ساماندهی و توسعه بازار شفاف و منصفانه اوراق بهادار و در اجرای ماده ۱۰ دستورالعمل مؤسسات حسابرسی معتمد سازمان بورس و اوراق بهادار (مصوب جلسه ۸/۰۵/۱۳۸۶ و اصلاحیه مورخ ۱۷/۱۱/۱۳۹۰ شورای عالی بورس و اوراق بهادار)، این دستورالعمل در ۹ ماده و ۸ تبصره به تصویب هیأت‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار رسید.

.

بر اساس این دستورالعمل ، سازمان بورس هر سال یکبار موسسات حسابرسی معتمد این سازمان را براساس معیارهای عادی شامل معیارهای ارزیابی شرکا، کارکنان موسسه، ساختار و سازمان موسسه، تنوع ارائه خدمات، اطلاع رسانی و موقعیت در بازار حرفه ای و کیفیت خدمات و معیارهای تخلفانی شامل سوابق تخلفاتی موسسه و سوابق تخلفاتی شریک موسسه  طی ۵ سال اخیر ارزیابی و طبقه بندی و نتایج آن را به عموم اعلام خواهد کرد.

.

موسسات حسابرسی معتمد سازمان بورس به ترتیب بیشترین امتیاز، در چهار طبقه “اول”، “دوم”، “سوم” و “چهارم”  قرار می‌گیرند که حد نصاب امتیاز طبقه اول مساوی یا بیشتر از ۷۰۰ امتیاز، طبقه دوم مساوی یا بیشتر از ۶۰۰ امتیاز و کمتر از ۷۰۰ امتیاز، طبقه سوم مساوی یا بیشتر از ۵۰۰ امتیاز و کمتر از ۶۰۰ امتیاز و طبقه چهارم کمتر از ۵۰۰ امتیاز خواهد بود.

.

بر اساس این دستورالعمل، درصورتی که موسسه حسابرسی معتمد به هر دلیل از جمله عدم ارائه اطلاعات، اسناد و مدارک، امکان ارزیابی را فراهم نیاورد، در طبقه “چهارم” طبقه‌بندی قرار می گیرد.

شرکت مکلف است با توجه به طبقۀ خود که بر حسب معیارهای ذکر شده در ماده ۵ تعیین می‌شود، حسابرس مستقل و بازرس قانونی را از میان موسسات حسابرسی معتمد که در همان طبقه یا طبقات بالاتر قرار دارند، انتخاب کند.

.

موسسات حسابرسی معتمد مکلف هستند بر اساس طبقۀ موسسه، در صورت برخورداری از توانایی لازم متناسب با اندازه شرکت، و با رعایت سقف خدمات مجاز موضوع «آیین‌نامه سقف مجاز ارائه خدمات تخصصی و حرفه‌ای توسط اعضای جامعه حسابداران رسمی ایران» و مقررات ذیربط، اقدام به پذیرش کار حسابرسی نمایند. موسسه حسابرسی نمی‌تواند به شرکت‌هایی که در طبقه‌ای بالاتر از طبقۀ موسسه قرار دارند خدمات حسابرسی ارائه نماید.

.

مسئولیت صحت اطلاعات مربوط به وضعیت فعالیت مؤسسه و شرکای آن و سایر اطلاعات مربوط که از طریق سامانه کدال یا به طرقی که سازمان اعلام می‌نماید، ارسال می‌گردد بر عهده هیئت‌مدیره مؤسسه حسابرسی می‌باشد و در صورت ارائه اطلاعات خلاف واقع، مطابق ماده ۱۶ دستورالعمل مؤسسات حسابرسی معتمد اقدام خواهد شد.

.

متن کامل دستورالعمل طبقه بندی موسسات حسابرسی و اشخاص موضوع ماده ۱۰ دستورالعمل موسسات حسابرسی معتمد سازمان بورس و اوراق بهادار در فایل مرتبط  آمده است.

.

آیین‌نامه سقف مجاز ارائه خدمات تخصصی و حرفه‌ای توسط اعضای جامعه حسابداران رسمی ایراندستورالعمل طبقه بندی موسسات حسابرسیدستورالعمل طبقه بندی موسسات حسابرسی ابلاغ شددستورالعمل موسسات حسابرسی معتمدطبقه بندی موسسات حسابرسیماده 10 دستورالعمل موسسات حسابرسی معتمدموسسات حسابرسی معتمد سازمان بورس
نظرات (0)
ثبت نظر