عملیاتی شدن امضاء الکترونیک/ حذف بخش عمده‌ای از اسناد و مکاتبات کاغذی

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از اجرای طرح پایلوت امضاء الکترونیکی در ثبت اسناد و املاک قزوین طی هفته آینده خبر داد.

.

به گزارش حوزه حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، معاون رئیس قوه قضايیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در جلسه شورای سیاستگذاری سازمان وی با اشاره به فراهم شدن بستر اجرای طرح امضاء الکترونیکی در سازمان ثبت اسناد، گفت: طی هفته آینده اجرای این طرح به صورت پایلوت در استان قزوین کلید می‌خورد.

.

تویسرکانی افزود: آغاز فراگیر این طرح در سطح واحدهای ثبتی کشور بعد از جمع بندی نتایج اجرای پایلوت و رفع نواقص و فراهم سازی بستر سخت افزاری و نرم افزاری در اوایل سال آینده خواهد بود.

.

وی در بیان آثار اجرای این طرح گفت: اجرای طرح امضاء الکترونیکی که یکی از تکالیف اصلی برنامه توسعه کشور است، در صورت اجرا باعث سرعت و شفافیت کار می‌شود.

.

معاون قوه قضائیه گفت: حذف کاغذ در اجرای فرایندهای ثبتی از دیگر آثار اجرای این طرح است و با اجرای این طرح تمامی استعلامات و پاسخ به استعلامات فی مابین دفاتر اسناد رسمی و واحدهای ثبتی با امضاء الکترونیکی خواهد بود.

.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک یادآور شد: ذکر این نکته حائز اهمیت است که اجرای این فرایند ضمن ملاحظات فنی و امنیتی بر بسترهای ارتباطی و اینترنتی موجود کشور استوار خواهد بود و کاهش سرعت و قطعی احتمالی اینترنت می‌تواند بر اجرای طرح تأثیر بگذارد که البته این مسایل در حوزه اختیارات و وظائف سازمان ثبت اسناد و املاک نیست.

.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع بررسی‌های بعمل آمده پیرامون اجرای قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمان‌های فاقد سند که از ابتدای آبان ماه سال جاری آغاز شده است، پرداخت و گفت: نتایج این بررسی‌ها از کاهش مشکلات آغازین اجرای این قانون در ابعاد مختلف حکایت دارد.

.

تویسرکانی تأکید کرد: تصمیمات اتخاذ شده در کمیته‌های فرعی اجرای این قانون، در جهت کاهش نارضایتی مردم و جلوگیری از سوء استفاده‌های احتمالی و از طریق اجرای نظارت‌های مستمر است.

.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور یادآور شد: قانونگذار بر تهیه نقشه‌های املاک و ساختمان‌های مورد تقاضای سند توسط مالکین و متقاضیان صراحت دارد اما این امر نافی نظارت و کنترل سازمان بر اقدامات حوزه های مرتبط با این امر نیست و بی تفاوت از آن نخواهیم گذشت.

.

وی تأکید کرد: در راستای کاهش مشکلات و دغدغه‌های مردم، فرایند اولیه ارائه نقشه ها تغییر یافت و دستورالعمل آن به واحدهای ثبتی ابلاغ گردید.

.

تویسرکانی گفت: در شیوه جدید، استفاده از بانک نقشه‌های کاداستری سازمان پیش بینی شده و در نقاطی که این نقشه‌ها موجود نیست، متقاضیان با کمترین هزینه و رأسا” با تهیه نقشه حدودی و استخراج مختصات از طریق نرم افزار “GPS ” تلفن همراه می‌توانند مدارک خود را تکمیل و ارائه نمایند.

.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تأکید کرد: مردم از پرداخت هر گونه وجه بدون ضابطه و صراحت قانون به هر شخص یا مجموعه‌ای خودداری نمایند و در صورت مشاهده اخذ مبالغ خارج از ضابطه به بازرسی سازمان گزارش نمایند.

.

RAآيين‌نامه اجرايي قانون تعيين تكليف املاك فاقد سندارايه خدمات كامل الكترونيكي به دارندگان امضاي ديجيتالامضا الكترونيكامضاي الكترونيكامضاي ديجيتالامضای الکترونیک ایران در دنیا معتبر می‌شودامضای الکترونیکیاملاك بدون‌سنداملاك فاقد سنداه اندازی مرکز میانی امضای الکترونیکیتعيين تكليف املاك بدون سندتعيين تكليف املاك فاقد سندثبت رسمي املاكثبت رسمي املاك بدون سنددارندگان امضاي ديجيتالدفتر ثبت نام گواهی الکترونیکی (RA)راه اندازي امضاي ديجيتالراه اندازی مرکز میانی امضای الکترونیکی در بازار سرمایهطرح امضاء الکترونیکیطرح پایلوت امضاء الکترونیکیعملیاتی شدن امضاء الکترونیک/ حذف بخش عمده‌ای از اسناد و مکاتبات کاغذیقانون تعيين تكليف املاك فاقد سندقانون تعيين تكليف وضعيت ثبتي اراضي و ساختمان‌هاي فاقد سند رسميقانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمان‌های فاقد سندمرکز میانی امضای الکترونیک
نظرات (0)
ثبت نظر