تسويه آني با کارمزد متفاوت مجاز مي شود.

رئيس هيات مديره آسان پرداخت پرشين از مجاز شدن تسويه آني براي برخي از صنوف طي ماه هاي آينده خبر داد.

.

مهدي شهيدي رئيس هيات مديره آسان پرداخت پرشين در گفتگو با خبرنگار خبرگزاري موج از احتمال مجاز شدن تسويه آني براي برخي از صنوف طي ماه هاي آينده خبر داد و گفت: از روز اول هم قرار بود براي برخي از صنوف تسويه آني مجاز باشد، قطعا طي ماه هاي آينده اين امر محقق خواهد شد اما اين مسئله کارمزد خاص خود را خواهد داشت و اين سرويس بدون کارمزد نخواهد بود.

.
وي افزود: براي خريدهاي آتي نيز قرار است کارمزد وضع شود و هيچ بعيد نيست تا قبل از پايان سال اين قضيه عملياتي شود.

.

شاپرک ايرادي ندارد
شهيدي در مورد مزاياي و معايب سامانه شاپرک نيز گفت: سامانه شاپرک از منظر پلن اجرايي مشکلي ندارد و نمي توان به آن ايراد وارد کرد.
وي افزود: شاپرک طرحي نبوده که يک شب شروع به کار کند؛ تقريبا دو سه سال است که اين سامانه مورد بررسي کارشناسان قرار گرفته؛ به همين جهت بايد گفت که هر نيازي که شبکه بانکي کشور در بخش پرداخت داشته، با اين سامانه انجام مي شود و تمام جزئيات در اين طرح پيش بيني شده است.
 .

رئيس هيات مديره آسان پرداخت پرشين در خصوص انتشار اخباري مبني بر ايجاد مغايرتها پس از اجراي سامانه شاپرک نيز گفت: شاپرک در اين قضيه مقصر نبوده؛ در واقع هماهنگ نبودن شبکه پايانه هاي فروش موجب ايجاد اين مغايرتها شده است. نرم افزاري نصب شده روي پايانه هاي فروش و وضعيت ارتباطي پايانه ها با يکديگر متفاوت است و در نتيجه اتفاقاتي مي افتد که بعضا پيش بيني نشده است.
.
POS هاي گمشده پيدا مي شوند
وي در ادامه به يکي از مزاياي شاپرک که تا کنون درباره آن صحبتي به ميان نيامده بود، اشاره کرد و افزود: با شاپرک، بسياري از pos هاي گمشده پيدا مي شود. همينک تمام پايانه هايي فروشي که در بازار هستند، مجبورند کليه اطلاعات خود را در سيستم شاپرک ثبت کنند، با ثبت اين اطلاعات، به صورت اتوماتيک وار بسياري از پزهاي گمشده پيدا مي شود.
.

شهيدي ضمن بيان اينکه کدملي افرادي که به آنها pos داده شده، نزد شرکت هاي psp موجود است، گفت: من همين الان ليستي را آماده دارم که به شاپرک بدهم که آيا پذيرنده اي با اين کد ملي ها ثبت شده است يا نه؛ اگر ثبت شده باشد با گرفتن آدرس پذيرنده مي توان به راحتي فرد را پيدا کرد.
.

وي ادامه داد: خيلي راحت تر از گذشته مي توان با کمک شاپرک پزهاي گمشده را پيدا کرد. در واقع اين مسئله خيلي به نفع شرکتهاي psp هاست چرا که هر pos حداقل ۳۰۰ هزار تومان است.
.

پذيرندگاني که وجه نقد مي گيرند، متضرر مي شوند
رئيس هيات مديره آسان پرداخت پرشين در مورد تمايل پذيرندگان به دريافت وجه نقد به جاي کارت پس از اجراي سامانه شاپرک نيز گفت: بالاخره همين پذيرنده ها هم مجبور مي شوند به حالت قبل برگردند چرا که هر کسي که کارت قبول نکند و فقط تمايل به دريافت وجه نقد داشته باشد، در گذر زمان تعداد خريدارانش کم مي شود واين مسئله به ضرر خود او تمام خواهد شد.
.

وي در عين حال متذکر شد: در برخي مواقع خطاهايي مشهود بانکها سبب مي شود که پذيرنده ها متوقع شوند، به عنوان مثال در داخل رستوراني مثل شانديز دقيقا کنار صندوق رستوران ATM يک بانک نصب شده، اين واقعا خيلي بد و تاسف بار است. اين حرکتها باعث مي شود که يک عده از پذيرنده ها درخواست وجه نقد از مشتري کنند.
.

شهيدي در مورد انتقادات مبني بر اينکه شاپرک صرفا براي درآمد زايي آمده است، گفت: اين درآمد که شاپرک از هر تراکنش مي گيرد، رقمي است که پيش از اين بانکها مي گرفتند، باز هم اين درآمد به بانکها برمي گردد، چون بانکها سهامدار شاپرک هستند. کارمزدي که شاپرک مي گيرد، همان کارمزد بين بانکي است و فقط نحوه تقسيم عوض شده است.
.

وي ادامه داد: اما اينکه مي گويند شاپرک محل درآمدي براي شرکت هاي PSP است، اصلا اساس طرح همين است که بيزينسي به اسم PSP بايد يک مدل درآمد زايي پايدار و ثابت داشته باشد.
.
سرمايه اوليه ۱۵ ميلياردي براي راه اندازي PSP
رئيس هيات مديره شرکت آسان پرداخت پرشين ضمن اشاره به اين نکته که، براي راه اندازي يک شرکت PSP حداقل ۱۵ ميليارد سرمايه نياز است، گفت: در مدل قبل، شرکت PSP پس از اين همه سرمايه گذاري بايد منتظر مي بود تا بانکي به آن مراجعه کند و اجازه دهد که اين PSP به سيستم آن متصل شود و از آن طريق به شتاب وصل گردد. يعني در حقيقت سرمايه شرکت خوابيده شده و فقط منتظر است اما اکنون اين طور نيست؛ در واقع با مدل جديد سرمايه گذاري صورت مي گيرد و پس از آن از طريق شاپرک مي توان به شتاب وصل شد.
.

وي ادامه داد: در اين صورت شرکت PSP مي تواند از روز اول با هزينه اي که متحمل شده، بي نياز از بانک درآمدزايي کند. اما در مدل قبل اين طور نبود؛ يعني مجموعه PSPهر چقدر هم که تلاش مي کرد، اگر بانک اجازه نمي داد که اين PSP به شتاب وصل شود، اين بيزينس شکست مي خورد.
.
POS حذفي نداريم
شهيدي در مورد جمع آوري POS ها با اجراي اين سامانه نيز گفت: ما پز اضافه نداريم، شاپرک وقتي پايدار شود، دقيقا تحليل مي شود که کدام پزها بيشتر کارکرد دارد و کدام POS ها کارکرد چنداني ندارد.
.

وي اضافه کرد: ۲ ميليون POS عدد خيلي عجيبي نيست، شايد اين POS هاجا به جايي شوند اما حذفي نخواهيم داشت.

.

نمره ۱۹به شاپرک
رئيس هيات مديره آسان پرداخت پرشين در واکنش به اين سوال که آيا با رونق کسب و کار شرکت هاي PSP بايد منتظر رشد قارچ گونه اين شرکتها باشيم، گفت: بعيد مي دانم چنين اتفاقي بيفتد، حتي در مدل قبلي هم اجازه ندادند اين اتفاق رخ دهد، ضوابط منطقي شده است و از همه جوانب بازار کنترل مي شود.
.

وي در پاسخ به اين سوال که به شاپرک چه نمره اي مي دهيد، گفت: من به تيم راه اندازي شاپرک نمره ۱۹ مي دهم. آن هم به اين دليل که تيم راه اندازي شاپرک واقعا در بحث اطلاع رساني خيلي متواضعانه عمل کردند. اين طرح خيلي بزرگ است و بايد اطلاع رساني بيشتري صورت مي گرفت.

.

آغاز اتصال پایانه‌های شرکت‌های PSP مجاز به سوئیچ شاپرکابتدای آذرماه؛ آغاز اتصال پایانه‌های شرکت‌های PSP مجاز به سوئیچ شاپرکاتصال پایانه‌های شرکت‌های PSP مجاز به سوئیچ شاپرکتسويه آني با کارمزد متفاوت مجاز مي شودتسویه آنی بانک‌ها با فروشندگانتوقف تسویه آنی بانک‌ها با فروشندگانتوقف تسویه آنی بانک‌ها با فروشندگان به دستور بانک مرکزیسامان‌دهی پایانه‌های فروشسرویس‌دهی شاپرکسوئیچ شاپرکشاپرکشاپرک، POS های گمشده را پیدا می کند.طرح شاپرک
نظرات (0)
ثبت نظر