نقدي بر راي شوراي عالي مالياتي

براساس نص صريح قانون برنامه سوم ،چهارم و پنجم توسعه (يعني از ۱/۱/۱۳۷۹ تا پايان ۱۳۹۴) صادرات كالاهاي غير‌نفتي از هر‌گونه ماليات و عوارض معاف است. بر اين اساس از اول ۱۳۷۹ عملا ماده ۱۴۱ ق.م.م كان لم‌يكن شده است. نص صريح مندرج در قوانين برنامه با متن ماده ۱۴۱ كاملا متفاوت است و نشانگر مشوق بي‌شرط و شروط قانونگذار به صادرات غير‌نفتي است. 

.

 

در حال حاضر ادارات مالياتي با استناد به راي سال۱۳۷۵ شوراي‌عالي مالياتي (قبل از ۱۳۷۹ فوق‌الذكر)، سود تسعير ارز مرتبط با فروش صادرات غير نفتي را مشمول ماليات مي‌دانند.

.

دلايل اينجانب در باطل بودن راي شوراي‌عالي مالياتي به شرح زير است:

.

۱) ماده ۱۴۱ از اول سال ۱۳۷۹ كان لم‌يكن شده است و قوانين برنامه موخر بر راي شوراي‌عالي مالياتي است.

.

۲) نص صريح قانون برنامه، صادرات غيرنفتي را از هر گونه ماليات و عوارض معاف نموده است.

.

۳) راي شوراي عالي مالياتي با منطق تطبيق ندارد:

متن راي چنين است «….درآمد حاصل از تسعير ارز صرفنظر از منشا تحصيل آن يكي از اقلام درآمد مشمول ماليات منظور مي‌شود و معافيت ماده ۱۴۱ دليل بر معافيت درآمدهاي بعدي كه در اين ارتباط حاصل مي‌شود نخواهد بود.»

.

سوال) بند ۳ ماده ۲۵۵ ق.م.م به شوراي‌عالي مالياتي حق اظهار نظر و مشورتي داده است نه حق تفسير قانون. طبق ماده ۷۳ قانون اساسي تفسير قوانين عادي با مجلس شوراي اسلامي است و تاييديه شوراي نگهبان نيز نياز است. شوراي‌عالي مالياتي بر چه اساسي به تفسير قانون پرداخته، آن هم كاملا اشتباه! شوراي‌عالي مالياتي بر چه اساس و منطقي درآمد فوق را از منشا تحصيل آن جدا نموده است؟!

.

۴) درآمد تسعير ارز كاملا يك درآمد مرتبط با فروش بوده و حتي مي‌توان به جاي انعكاس جداگانه در ساير درآمدهاي عملياتي، آن را به فروش اضافه نمود و اين نشانگر غيراصولي بودن راي فوق است.

.

نتیجه

با توجه به توضیحات فوق و جمیع جهات، سود تسعیر ارز مرتبط با صادرات غیر نفتی مشمول مالیات نيست و در ضمن اگر ابهامی در این خصوص باشد با عنایت به اهمیت موضوع ،قطعا بايد به منظور حفظ حقوق دولت و مودیان، استفساریه از مجلس شورای اسلامی اخذ و فصل‌الخطاب خواهد بود.

.
مصطفي باتقوا – حسابدار رسمي- حسابدار مستقل
mbataghvaiacpa@yahoo.com.

منبع : دنياي اقتصاد

.

درآمد حاصل از تسعير ارزراي شوراي عالي مالياتيسود تسعير ارزسود تسعیر ارز مرتبط با صادرات غیر نفتیشوراي عالي مالياتيماده 141ماده 255 ق.م.ممصطفي باتقوامعافيت صادرات كالاهاي غير‌نفتينقدي بر راي شوراي عالي مالياتي
نظرات (0)
ثبت نظر