نمايندگي براي كار حسابرسي

به تازگي از شهرستان‌هاي مختلف در كشور، اشخاص حقيقي و حقوقي (البته به جز حسابداران رسمي)، با من تماس مي‌گيرند و خواستار آنند كه موسسه حسابرسي ما به آنها نمايندگي دهد تا كار حسابرسي صورت‌هاي مالي و حسابرسي مالياتي شركت‌ها را در شهرستان‌ها انجام دهند و حتي گزارش حسابرسي را نيز تهيه كنند و كل پرونده‌هاي حسابرسي و گزارش حسابرسي را براي موسسه حسابرسي ما ارسال كنند تا ما گزارش آنها را روي سربرگ موسسه حسابرسي خود، تايپ كرده و پس از مهر و امضا، آنها را براي واحدهاي مورد رسيدگي ارسال كنيم!

.

در مورد جزئيات نحوه انجام كار از آنها سوال كردم و پاسخي كه از همه آنها دريافت كردم اين بود كه نظر به اينكه بيشتر واحدهاي مورد رسيدگي در شهرستان‌ها نياز چنداني به انجام حسابرسي واقعي ندارند، بنابراين فقط گزارشي را لازم دارند تا آنرا يا به صورت فرماليته به سازمان امور مالياتي كشور ارائه دهند يا به منظور اخذ تسهيلات بانكي به بانك‌ها و موسسات مالي و اعتباري تسليم كنند!

.
بنابراين، واحدهاي مورد رسيدگي مايل نيستند تا مبلغ مناسبي را براي انجام يك حسابرسي به معناي واقعي آن بپردازند و براي هيچ موسسه حسابرسي در تهران صرف نمي كند كه در مقابل دريافت حق‌الزحمه ناچيزي، تيمي را به شهرستان‌ها اعزام كند.

.
اين اشخاص حقيقي يا حقوقي با كادر ارزان قيمت محلي خود پرونده‌هاي حسابرسي و گزارش حسابرسي را تهيه مي‌كنند و تنها كاري كه موسسات حسابرسي در تهران بايد انجام دهند اين است كه بايد آن گزارشات را روي سربرگ خود تايپ، مهر و امضا كنند. حق‌الزحمه حسابرسي هم به نسبت ۶۰ درصد براي انجام‌دهنده كار (البته تهيه پرونده‌ها و گزارش حسابرسي) و ۴۰درصد نيز براي مهر و امضاكننده گزارش تقسيم مي‌شود. 

.
البته موضوع يادشده را سعي كردم كه به صورت خلاصه بنويسم و از پرداختن به موارد مختلف در رابطه با جزئيات تخلفاتي كه در رابطه با اين عمل صورت مي‌گيرد، بپرهيزم، اگرچه، اصل موضوع يك تخلف حرفه اي بسيار بزرگ است.

.
حتما مسوولان‌ محترم در جامعه حسابداران رسمي ايران از اين موضوع باخبر هستند زيرا با بيشتر دوستان هم حرفه اي كه صحبت كردم، جزئيات بيشتري را در اين مورد در اختيار من گذاشتند و ظاهرا اين اشخاص حقيقي و حقوقي در شهرستان‌هاي مختلف با بيشتر موسسات حسابرسي كه عضو جامعه حسابداران رسمي ايران هستند تماس گرفته و همين پيشنهادات را به آنها مي‌دهند.

.
آيا جامعه حسابداران رسمي ايران موارد اين چنيني را تا به حال كشف كرده است؟ بنا به اظهار اين اشخاص، خيلي‌ها در شهرستان‌هاي آنها به اين صورت كار مي‌كنند. تصميم در مورد صحت و سقم اظهارات اين اشخاص را به خوانندگان گرامي واگذار مي‌كنم.

.
گارو هوانسيان فر – عضو پيوسته انجمن حسابداران خبره مديريت انگلستان 

منبع : دنیای اقتصاد

.

گارو هوانسيان فرنمايندگي براي كار حسابرسي
نظرات (9)
ثبت نظر
  • خواننده

    آقاي عزيز
    وقتي همه چيز در قبضه قشر خاص و در مركز است شما توقعي غير ازاين داريد؟

  • امیر

    چرا در مورد خود موسسات که مدیرانشان با گزارش فروشی ، چشم پوشی های فراوان ، تخفیف و دههاحیله ی دیگر ، کار حسابرسی می گیرند چیزی نمی گید. حالا گیر دادید به اشخاص حقیقی که می خوان ۴۰ درصد از یک قرارداد ۲ میلیون تومانی رو بگیرن، تازه کار رو هم باید خودشون انجام بدن

  • حسابدار

    زیاد نگران این موضوع نباشید چون خود دارائی و بانکها کاملا به این موضوع واقف میباشند فقط میخواهند ماده مربوطه قانون مالیاتها را فرمالیته اجرا کنند
    تا خللی به قانون وارد نشود ..

  • رضا

    با سلام ٰ
    دوست گرامی بنده خودم شاهد بودم که بعضی از تیم های حسابرسی که از تهران به شهرستان می آیند فقط دنبال این هستند که یک پرونده را کامل کنند تا بتوانند رضایت مدیر خود را جلب کنند و این کامل شدن با چند تا کپی گرفتن از اسناد صورت میگیرد و همه چیز سرسری گرفته می شود

  • دکتر صلاح

    با سلام
    پيرو فرمايش استاد هوانسيان فر به استحضار مي رساند بنده به عنوان همکار يکي از موسسات حسابرسي جهت بررسي مدارک شرکتي به منظور انعقاد قرارداد عازم شده و رقمي حدود ۸م ت درخواست نموم ليکن موسسه اي از تهران بدون بررسي پيشنهاد همکاري را با مبلغ ۳۰ درصد کمتر ارائه نمود.حال شايد در شهرستان ها بعضا اين موارد پيش ايد ليکن چنين پيشنهادي از سوي دفتر مرکزي يکي از موسسات بزرگ مستقر در تهران بعيد مي باشد

  • حسین

    متاسفانه بیشتر موسسات حسابرسی که از تهران هم می آیند فقط پرونده را کامل می کنند و از ایرادات و تخلفات چشم پوشی می کنند و فرقی بین مرکز و شهرستان از این جهت نیست .

  • بابک بویه

    جناب اقای گارو هوانسیان فر
    وظایف حسابدران رسمی اعتبار بخشی به صورتهای مالی می باشد
    متاسفانه در خیلی از موارد حسابرسان وظایف خودرا به درستی انجام نمی دهند مهر حسابرسی باعث شده درامد مناسب و هنگفتی عاید حسابرسان شود و این را مدیون سازمان امور مالیاتی و بانکها هستند در صورت عدم الزام به حسابرسی صورتهای مالی شرکتها بازار موسسات حسابرسی تعطیل می شود .عمده تاییدیه صورتهای مالی حسابرسی فرمالیته می باشد
    اساس حسابداری در شرکتها عمدتا صوری می باشد شما در اصل وظایف خود با مشکل روبرو هستید . نگران اشخاص خارج از حسابدارن رسمی هستید درامدی ایجاد کنند .
    در همین چند سطر کوتاه می یام وگرنه می تونم در مورد این مسائل کتاب بنویسم

  • اسماعیل

    جناب استاد
    حرفه حسابرسی توی ايران متاسفانه توی لجن فرو رفتخ
    گزارشات غیر واقعی، عدم تخصص، زد و بند و…. زیاده
    از طرفی هم همینی که هست باید انحصاری دست یه تعداد خاص باشه و.ورودی مدام سخت تر بشه
    شاید.لازم نباشه بگم که موسسات حسابرسی هم از نیروی کار استفاده نمیکنن برده داری میکنن در واقع.

  • احسان

    كار كردن در موسسات حسابرسي عضو جامعه ، بعنوان حسابرس حسابرس ارشد و … مساوي است با تبديل شدن به برده . خدا به داد حسابدار رسمي ها برسه روز قيامت سختي دارن . كارمندان موسسات از صبح تا عصر پيوسته كار ميكنن برا ماهي دو سه ميليون .. ولي به جيب مدير موسسه ماهانه دهها ميليون ميره… خدايا خودت ب داد ضعيفا برس