اجراي كنترل داخلي در شركت‌ها بايد تدريجي باشد.

مدير نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در حاشيه كنفرانس كنترل‌هاي داخلي اثربخش كه روز چهارشنبه برگزار شد در گفت‌وگو با خبرنگار دنياي اقتصاد درباره زمان اجراي كنترل داخلي در شركت‌ها گفت: اولين كاري كه «سازمان» در اين زمينه انجام خواهد داد، پس از پايان فصل مجامع شركت‌ها خواهد بود و تشكيل كميته حسابرسي در شركت‌ها و راه‌اندازي واحد حسابرسي داخلي را پيگيري خواهد كرد.

.

امير حمزه مالمير افزود: از ابتداي سال آينده نيز شركت‌ها موظفند گزارش كنترل داخلي خود را ارائه كرده و اقدامات لازم را در اين زمينه انجام دهند.
وي تاكيد كرد: سازمان بورس پس از بررسي گزارش‌هاي يادشده و نقاط ضعف موجود، پيگيري‌هاي مربوطه را انجام خواهد داد.

.
مالمير درباره نحوه گزارشگري كنترل‌هاي داخلي گفت: استاندارد اين گزارش‌ها در محتواي دستورالعمل و نيز نشريات سازمان حسابرسي وجود دارد. البته دستورالعمل «كوزو» مرجع كاملي براي اين گزارش‌ها است، ضمن اينكه نشريات سازمان بورس نيز مي‌تواند در اين زمينه مورد استفاده قرار گيرد.

.
رييس اداره حسابرسي و گزارشگري مالي «سازمان» نيز در اين باره به خبرنگار ما گفت: براي نحوه ارزيابي مديران و حسابرسان، استانداردي وجود دارد و در متن دستورالعمل، چارچوب‌هاي كلي عنوان شده است اما براي تعيين الگوي گزارش هيات مديره و اظهارنظر حسابرس، الگوي پيشنهادي اوليه ارائه شده كه با توجه به نظر جامعه حسابداران رسمي، شكل آن در صورت نياز اصلاح و پس از آن ابلاغ خواهد شد.

.

آزاده مداحي ادامه داد: در حال حاضر شركت‌ها بايد يكسري كارهاي عملياتي در اين زمينه انجام دهند، بنابراين اجراي اين دستورالعمل از سال ۹۲ خواهد بود و تا آن زمان نيز شكل نهايي گزارش، به هيات مديره شركت‌ها و حسابرسان ابلاغ خواهد شد.

.
وي خاطرنشان كرد: در حال حاضر دستورالعمل يادشده به كليه شركت‌هاي بورسي و فرابورسي ابلاغ شده و هر شركت متناسب با اندازه خود ساختار كنترلي لازم را طراحي خواهد كرد.

.
دو نكته اساسي در اجراي كنترل‌هاي داخلي 
استاد دانشگاه ممفيس نيز در حاشيه كنفرانس كنترل‌هاي داخلي اثربخش در گفت‌وگو با «دنياي اقتصاد» با اشاره به اهميت كنترل‌هاي داخلي گفت: تدوين دستورالعمل گزارش كنترل‌هاي داخلي يكي از مهم‌ترين اقداماتي است كه طي چند سال اخير در بورس ايران انجام شده است و چهار سال پيش نيز كه بنده به بورس ايران دعوت شده بودم در اين زمينه مباحثي را مطرح كرديم.

.
ذبيح‌الله رضايي افزود: گزارش كنترل داخلي در حال حاضر در سطح جهان و حتي در چين نيز پياده شده است؛ زيرا اگر بخواهيم مطمئن شويم صورت‌هاي مالي مطلوبند بايد سيستم تهيه‌كننده آن، اثربخشي و كنترل‌هاي داخلي شركت نيز امتحان و ارزيابي شود.

.
عضو انجمن بازرسان تقلب آمريكا درباره پياده‌سازي كنترل داخلي در شركت‌هاي ايراني گفت: دو نكته در اين زمينه اهميت زيادي دارد كه عبارتند از هزينه پياده كردن سيستم و اجراي دستورالعمل و زمان پياده كردن آن.

.
وي توضيح داد: زماني كه من در آمريكا با PCOB كار مي‌كردم، اين مشكل را با شركت‌ها داشتم، زيرا پياده كردن دستورالعمل يادشده به طور متوسط ۵ ميليون دلار هزينه دربرداشت.

.

از سوي ديگر در حال حاضر برخي شركت‌هاي ايراني با تحريم روبه‌رو هستند و در اين شرايط بايد سهامداران خود را راضي نگه دارند، بنابراين دست شركت‌ها در اين زمينه بسته است و هزينه‌هاي اضافي موجب مي‌شود سرمايه‌گذاران به سود موردنظر دست پيدا نكنند و شركت‌ها نيز گسترش نخواهند يافت.

.
رضايي پيشنهاد كرد: به نظر من در ايران، به جاي اينكه اعلام كنند شركت‌ها از سال آينده ملزم به پياده كردن اين سيستم هستند، به شركت‌ها بگويند اين دستورالعمل وجود دارد و انتظار مي‌رود شركت‌ها آن را پياده كنند و حسابرسان نيز نظر خود را ارائه كنند؛ اما اگر شركت‌ها نمي‌توانند دستورالعمل را پياده كنند به طور شفاف توضيح دهند كه دليل آن چيست.

.
وي تاكيد كرد: اگر دلايل شركت‌ها معقول باشد، بورس نيز به اين دلايل توجه خواهد كرد و موارد را در نظر خواهد گرفت. در اروپا نيز به همين روش عمل مي‌شود.
استاد دانشگاه ممفيس سپس گفت: در شرايطي كه سيستم كنترل داخلي حتي در شركت‌هاي بزرگ ايراني وجود ندارد، بايد شركت‌هاي كوچك نيز ملزم به رعايت اين كنترل‌ها شوند و استقرار اين سيستم را بايد از صفر شروع كنند.

.
وي خاطرنشان كرد: هزينه‌هاي اين كنترل‌ها براي شركت‌ها بالاست و موسسات حسابرسي نيز اگر بخواهند درخصوص ارزش بخشي و موثر بودن گزارش‌ها اظهارنظر كنند هزينه بالايي را دريافت خواهند كرد بنابراين مسوولان به اين نكته بايد توجه داشته باشند.

.
رضايي يادآور شد: پس از اجراي كنترل‌هاي داخلي در آمريكا، در سال اول و دوم، دستمزد حسابرسان تا ۵۰ درصد افزايش يافت البته ممكن است در اين روند نيز سوءاستفاده رخ دهد.

.

عضو انجمن بازرسان تقلب آمريكا درباره لزوم ارزش‌هاي اخلاقي در شركت‌ها گفت: در آمريكا همه شركت‌هاي سهامي عام بايد دستورالعمل اخلاقي داشته باشند؛ به خصوص براي مديران ارشد و اين دستورالعمل توسط هيات مديره شركت تدوين و به تمام مديران و كاركنان ارائه مي‌شود و درخصوص استفاده از اين دستورالعمل‌ها نيز تاييديه دريافت مي‌شود و كليه موارد نيز به ثبت مي‌رسد و در وب‌سايت شركت، در مجمع عمومي سالانه و در گزارش‌هاي مالي سالانه به سهامداران اعلام مي‌شود.

.
رضايي سپس گفت: از سوي ديگر سيستم تذكر و حمايت از گزارشگران تخلف در شركت‌ها وجود دارد و كساني كه تخلف را كشف و گزارش مي‌كند مورد حمايت قرار گرفته و در صورتي كه تخلف به مقامات قضايي اعلام شود تا ۳۰ درصد ميزان تخلف به كاشف آن پاداش تعلق مي‌گيرد.

.


اجراي كنترل داخلي در شركت‌هااجراي كنترل‌هاي داخليتشكيل كميته حسابرسي در شركت‌هادستورالعمل كوزودستورالعمل گزارش كنترل‌هاي داخليدو نكته اساسي در اجراي كنترل‌هاي داخليذبيح‌الله رضاييكميته حسابرسيكميته حسابرسي در شركت‌هاكنترل داخليكنترل داخلي در شركت‌هاكنترل‌هاي داخليكوزوگزارش كنترل داخلي
نظرات (0)
ثبت نظر