نرم افزارحسابداری صدگان

سنگین‌ترین ریزش تاریخ بورس

0 520

حسابداراپ

سنگین‌ترین ریزش تاریخ بورس رقم خورد.

به گزارش فرارو، در ۲ ساعت ابتدایی معاملات امروز، دوشنبه ۱۸ شهریور ماه، شاخص کل با افت ۱۲۲ هزار واحدی به سطح ۲ میلیون و ۳۱۷ هزار واحد رسیده است تا بزرگترین ریزش تاریخ بورس تهران در کل دوره ۵۶ ساله فعالیت خود را تجربه کند.

شاخص کل هم وزن نیز با ۳۵ هزار واحد کاهش به سطح ۸۰۴ هزار واحد رسیده است. شاخص کل فرابورس نیز با افت هزار و ۳۲۳ واحدی در سطح ۲۹ هزار و ۴۶۷ واحد ایستاده است.

جزئیات بازار امروز

بازار سهام با تابلویی تمام قرمز و در شرایطی که بیش از ۹۵ درصد از سهام، قفل در صف فروش بودند به کار خود در روز جاری پایان داد.

بازار سهام سومین روز کاری هفته را همانند روز گذشته، به نحوی آغاز کرد که بیش از ۹۰ درصد از سهام بازار به سرعت در صف‌های فروش قفل شدند؛ بنابراین در پایان معاملات امروز شاخص کل بورس اوراق بهادار با ریزشی ۱۲۵ هزار واحدی به ۲ میلیون ۳۱۴ هزار واحد رسید و دومین ریزش تاریخی بورس را ثبت کرد. همچنین شاخص کل هم وزن نیز ریزشی ۳۷ هزار واحدی را تجربه کرد و به ارتفاع ۸۰۳ هزار واحد رسید. لازم به ذکر است که در طول تاریخ بازار سرمایه، چنین ریزشی بی سابقه است.

گفتنی است سه نماد فولاد، فارس و فملی بیشترین تاثیر در شاخص کل بورس و سه نماد مارون، آریا و کگهر بیشترین تاثیر را در شاخص فرابورس داشته اند.

لازم به ذکر است که ارزش معاملات خرد در بازار امروز مورخ ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، مبلغ ۱۱ هزار میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بود. همچنین در پایان بازار امروز، حدود ۱۴.۵ هزار میلیارد تومان ارزش سفارش‌های سمت فروش در تابلو معاملات می‌باشد (در دامنه منفی تا مثبت) و حدود ۱ هزار میلیارد تومان هم سفارش در سمت خرید وجود دارد. همچنین حقیقی‌ها در روز جاری بیش از ۴ هزار میلیارد تومان نقدینگی از بازار خارج کردند.

در بازار بورس امروز ۳۰ نماد در محدوده‌ی مثبت و ۳۷۷ نماد در محدوده‌ی منفی و در بازار فرابورس ۲۹۲ نماد در محدوده‌ی مثبت و ۹۰ نماد در محدوده منفی معامله شدند.

گفتنی ست، مدت زمان زیادی که رسیدن شاخص کل بورس تهران به قله تاریخی ثبت شده در مرداد ۹۹ نگشته است. تاریخی که پس از آن رکوردی ۲.۵ ساله در بازار سهام حاکم شد و قیمت برخی از سهم‌ها حتی بیش از ۷۰ درصد ریزش کرد. در آن تاریخ نیز بسیاری از سهامداران فکر نمی‌کردند که شاید حباب بورس به طور ناگهانی تخلیه شود و برای جبران زیان‌ها ناچار باشند حدود سه سال منتظر بشینند آن هم در شرایطی که قیمت سایر دارایی‌ها رشد‌های پرمقدار و سریعی را تجربه می‌کردند. حالا نیز سهامداران نگران تکرار همان تجربه سال ۹۹ هستند.

آیا معاملات امروز بورس ابطال می‌شود؟

با کاهش پنج درصدی شاخص کل بورس، سازمان بورس مجاز است معاملات امروز را ابطال کند.

پندار سیستم

طبق دستورالعمل اجرایی شرایط اضطراری موضوع مادة (۳۲) قانون بازار اوراق بهادار، سازمان بورس مجاز است در صورتی که شاخص کل طی یک روز پنج درصد کاهش یا افزایش داشته باشد، معاملات آن روز را ابطال کند، اما این موضوع قانون نبوده و یک دستورالعمل بوده و سازمان بورس می‌تواند این کار را انجام داده یا ندهد.

ماده یک:

سازمان بورس و اوراق بهادار مجاز است در صورت وقوع شرایط اضطراری و در راستای حمایت از حقوق و منافع سرمایه گذاران و حفظ بازار شفاف، منصفانه و کارا، دستور تعطیل و یا توقف تمام یا بخشی از معاملات هر یک از بورس‌ها یا بازار‌های خارج از بورس را حداکثر به مدت سه روز کاری صادر نماید.

بند سه:
در صورتی‌که ارزش بازار بورس یا بازار خارج از بورس طی مدت حداکثر یک روز کاری به میزان پنج درصد کاهش یا افزایش داشته باشد.

توقف‌های موضوع ماده ۴ صرفاً با موافقت سازمان و تحت شرایط زیر انجام می‌گیرد:

بند سه:
در خصوص بند ۳، بورس یا بازار خارج از بورس شرایط توقف خودکار معاملات را در صورت بروز شرایط مذکور فراهم می‌نماید.

ماده دو:

در صورتی که سازمان تشخیص دهد که به دلیل بروز شرایط اضطراری تعطیلی و یا توقف انجام معاملات هر یک از بورس‌ها یا بازار‌های خارج از بورس به مدتی بیش از ۳ روز کاری ضرورت دارد باید پیشنهاد تداوم تعطیلی و یا توقف انجام معاملات را قبل از پایان روز کاری سوم به شورا ارائه نماید. به هر ترتیب تداوم مدت مزبور صرفاً پس از موافقت شورا امکان پذیر خواهد بود.

ماده سه:

شرایط اضطراری شرایطی است که:

الف) در اثر وقوع آن ارائه خدمات مربوط به معاملات و یا تسویه غیرممکن گردد یا برای آن تهدید جدی ایجاد شود.

ب) عدم شفافیت اطلاعاتی یا معاملاتی که منجر به ایجاد مخاطرات جدی برای منافع سرمایه‌گذاران گردد.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.