نرم افزارحسابداری صدگان

گواهی سپرده شمش طلا از مالیات معاف است

0 1,194

حسابداراپ

مدیر بازارهای مالی بورس کالای ایران از راه اندازی معاملات گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالا از فردا خبر داد.

جواد فلاح مدیر بازار‌های مالی بورس کالابا اشاره به راه اندازی معاملات گواهی سپرده شمش طلاگفت:این بازار در راستای سیاست‌های اصلاحی اقتصادی دولت راه اندازی می‌شود تا بتوانیم یک مسیر امن قانونی برای سرمایه گذاری در حوزه طلا برای مردم فراهم کنیم

سوال: سپرده شمش طلا در بورس کالا چه جذابیتی برای مشتری دارد؟

فلاح: این بازار برای یک مسیر امن و قانونی سرمایه گذاری ایجاد شده است به طوری که امروز طلای آب شده ریسک‌های مربوط به خودش را دارد. این بازار مالیات ندارد.

پوشش ریسک تورم و تغییر نرخ ارز برای مردم و پیمانکاران، امنیت نگهداری طلا، امکان خرید و فروش آنلاین، حفظ ذخایر طلا در کشور و معافیت از مالیات، از جمله مزایای اوراق گواهی سپرده بر مبنای شمش نسبت به خرید فیزیکی طلا است.

گواهی سپرده کالایی به عنوان یکی از اوراق بهادار مورد تصویب شورای عالی بورس و اوراق بهادار، ابزار مالی است که از سال ۱۳۹۴ در بورس کالای ایران راه‌اندازی شده و معاملات دارایی‌های پایه مختلفی از جمله سکه طلا، ربع سکه طلا، زعفران، زیره سبز، برنج، پسته، شیشه جام، سیمان و … در این بازار انجام می‌شود.

سوال:چقدر می‌تواند این بازار ثبات داشته باشد؟

طاهرخانی: معاملات گواهی سپرده شمش طلا در سامانه معاملات ابزارهای نوین مالی بورس کالا انجام خواهد شد به این منظور مشتریان باید اقدام به اخذ کد معاملاتی بازار مالی از بورس کالا کنند. البته اخذ کد بازار مالی برای اشخاص حقیقی فرآیند ساده‌ای دارد و مشتریان می‌توانند با مراجعه به درگاه آنلاین شرکت‎‌های کارگزاری دارای مجوز معاملات مشتقه مبتنی بر کالا، در کوتاه‌ترین زمان ممکن اقدام به دریافت کد بازار مالی بورس کالا کنند.

مشتریان حقوقی نیز از طریق شرکت کارگزاری خود می‌بایست اقدام به اخذ کد معاملاتی کنند.

سوال: کسی که سرمایه اندکی دارد چگونه می‌تواند سرمایه گذاری کند؟

طاهرخانی: بازار سرمایه یک بازار بلند مدت است اگر سرمایه گذار نتواند بازار معاملات خودش را وفق دهد قطعا سخت خواهد بود.

سوال:با چه میزان طلا این بازار آغاز به کار می‌کند؟

فلاح گفت: با ۳ تن طلا در بازار معاملاتی کار را آغاز خواهیم کرد، تفاوتی که معاملات شمش طلا با سایر اوراق گواهی سپرده کالایی بورس کالا دارد این است که سازوکار پرداخت و دریافت وجه معاملات در اینجا، بر مبنای سازوکار دفتر دارایی است؛ دفتر دارایی به معنی یک حساب در سامانه‌های معاملات و تسویه است.

پندار سیستم

سوال:آیا نگهداری شمش در خزانه همانند گواهی سپرده سکه هزینه‌ای دارد؟

فلاح: مطابق رویه موجود در بازار گواهی سپرده کالایی، مالک گواهی سپرده کالایی موظف است هزینه نگهداری دارایی پشتوانه آن در انبار را پرداخت کند، شمش طلا نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ بنابراین هر شخصی که مالک تعدادی گواهی سپرده شمش باشد، باید هزینه نگهداری دارایی پایه پشتوانه آن در انبار را پرداخت کند. مقدار این هزینه براساس نظر خزانه بانک و تایید بورس کالا تعیین می‌شود و سالانه با تغییرات قیمت دارایی پایه، تعدیل می‌شود.

تسویه این هزینه‌ها همانطور که پیش‌تر اشاره شد، از طریق سازوکار دفتر دارایی مشتریان انجام می‌شود.

سوال: آیا امکان انجام معامله توسط مشتری به صورت برخط وجود دارد؟

فلاح: اطلاع‌ ‎رسانی برای شرکت‌های کارگزاری دارای مجوز توسط بورس کالای ایران از ماه‌های قبل انجام شده است و چنانچه شرکت کارگزاری بستر و زیرساخت مربوطه را تامین کرده باشد، امکان انجام معاملات برخط برای مشتریان کارگزاری فراهم خواهد بود.

در صورت فراهم نبودن این موضوع، کارگزاران می‌توانند سفارش‌های مشتریان خود را از طریق ایستگاه‌های معاملاتی به سامانه معاملات ارسال کنند.

هر گواهی سپرده معادل ۰.۱ گرم و هر فرد برای دریافت یک شمش باید ۱۱۰۰۰ اوراق داشته باشد. هزینه انبارداری هر گواهی شمش طلا روزانه ۳۲ ریال است و این بازار معاف از مالیات بر درآمد و ارزش افزوده است و معاملات آن آنلاین خواهد بود.

معاملات هم شنبه تا پنجشنبه از ساعت ۱۲ تا ۱۵ انجام می‌شود.

نظر شما در خصوص این بازار چیست؟

طاهر خانی کارشناس بازار بورس: تفاوت معاملات شمش طلا با سایر اوراق گواهی سپرده کالایی بورس کالا این است که سازوکار پرداخت و دریافت وجه معاملات در اینجا، بر مبنای سازوکار دفتر دارایی است؛ دفتر دارایی به معنی یک حساب در سامانه‌های معاملات و تسویه است.

این سامانه روی شمش طلا کار می‌کند و قرار است در آینده نزدیک در کالاهای دیگر هم انجام دهیم. کسانی که در بورس کالا کد دارند می‌توانند معاملات خود را انجام دهند.

سوال:شیوه انجام معاملات به چه صورت است؟

طاهر خانی: معاملات گواهی سپرده شمش طلا در هر جلسه معاملاتی، با یک دوره پیش‌گشایش آغاز می‌شود و پس از اتمام دوره پیش‌گشایش به شیوه حراج تک قیمتی، معاملات به صورت حراج پیوسته آغاز می‌شود.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.